  • 1. Data: 2009-04-25 09:48:13
    Temat: Apple Mac, a zwykły PC.
    Od: ulong <w...@w...pl>

    Witam!

    Czym się różnią komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwykłego
    komputera PC?
    Architektura procesorów jest taka sama, więc co powoduje problemy z
    instalacją OS X na zwykłych PC?
    Czy można złożyć takiego "maca" na własnych podzespołach z normalnego
    sklepu komputerowego?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 2. Data: 2009-04-25 11:46:56
    Temat: Re: Apple Mac, a zwykły PC.
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    ulong pisze:
    > Czym się różnią komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwykłego
    > komputera PC?
    > Architektura procesorów jest taka sama, więc co powoduje problemy z
    > instalacją OS X na zwykłych PC?

    He? PowerMac G5 ma mikroprocesor PowerPC G5. Do niego jest
    też odpowiednia elektronika klejąca i cała "otoczka" sprzę-
    towa, więc trafiłeś akurat koszmarnie.

    Chodziło Ci chyba o *nowe* komputery Apple, zbudowane na
    bazie mikroprocesorów Intela. Różnic jest trochę, ale dwie
    najbardziej istotne to:

    1) Ograniczony zbiór konfiguracji sprzętowych. System opera-
    cyjny Maca nie ma sterowników do czego popadnie, a jedy-
    nie do konkretnych urządzeń montowanych przez Apple, a
    czasem i produkowanych na potrzeby Apple.

    2) EFI zamiast klasycznego BIOSu.

    > Czy można złożyć takiego "maca" na własnych podzespołach z normalnego
    > sklepu komputerowego?

    Można, o ile znajdziesz płytę główną obsługującą EFI i do
    tego wyposażoną w taki sam sprzęt, co komputery Apple.
    Ale nie kupisz do tego systemu.

    Pytanie podstawowe: PO CO? Apple nie sprzedaje obecnie
    Mac OS luzem, można go kupić chyba tylko jako upgrade do
    starszej wersji albo razem z komputerem Apple. Dlatego też
    komputery Apple są o tyle droższe od "zwykłych" pecetów.
    W związku z tym nie da się legalnie poskładać komputera
    Apple-podobnego. A skoro się nie da, to dlaczego nie kupić
    legalnie normalnego Macintosha? Nowego całkiem przyzwoitego
    iMaca znalazłem właśnie za 5000 zł brutto -- nie kupisz
    raczej *firmowego* komputera w tej konfiguracji (pomijając
    trudność w ocenie ceny systemu operacyjnego, wliczonego już
    w koszt Maca).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 3. Data: 2009-04-25 16:23:22
    Od: "cztery" <razdwa@dziesiec>

    > 1) Ograniczony zbiór konfiguracji sprzętowych. System opera-
    > cyjny Maca nie ma sterowników do czego popadnie, a jedy-
    > nie do konkretnych urządzeń montowanych przez Apple, a
    > czasem i produkowanych na potrzeby Apple.

    Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych jest
    tylko na potrzeby Apple ?

    > Można, o ile znajdziesz płytę główną obsługującą EFI i do
    > tego wyposażoną w taki sam sprzęt, co komputery Apple.
    > Ale nie kupisz do tego systemu.

    I to jest glowny powod dlaczego nie mozna sobie Maca zlozyc. Istnieja
    dziesiatki konfiguracji laptopow i komputerow osobistych na jakich udalo sie
    postawic nielegalnego OSX.

> [...]
    > raczej *firmowego* komputera w tej konfiguracji (pomijając
    > trudność w ocenie ceny systemu operacyjnego, wliczonego już

    Dolary przeciwko orzechom, ze tak samo skonfigurowany markowy PC kupi sie o
    przynajmniej 1500zl taniej.

  • 4. Data: 2009-04-25 17:59:43
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sat, 25 Apr 2009 11:48:13 +0200, ulong <w...@w...pl> wrote:

    >Czym się różnią komputery od Apple, np. PowerMac G5 od zwykłego
    >komputera PC?
    >Architektura procesorów jest taka sama, więc co powoduje problemy z
    >instalacją OS X na zwykłych PC?

    Akurat G5 ma procesor G5, o którym z pewnością nie można powiedzieć,
    że ma tę samą architekturę, co pecetowe x86.

    >Czy można złożyć takiego "maca" na własnych podzespołach z normalnego
    >sklepu komputerowego?

    Można. Ale to narusza warunki licencji OS X i, przede wszystkim,
    obraża uczucia religijne wielbicieli tego systemu.

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 5. Data: 2009-04-25 18:02:53
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 25.04.2009 18:23, cztery pisze:
    > Ktore z podzespolow montowanych we wspolczesnych Macach produkowanych
    > jest tylko na potrzeby Apple ?

    Hmmmm.... Pomyślmy.... Może.... płyta główna?

    Poza tym cały osprzęt obudów (elektronika zatok dyskowych
    z identyfikacją sprzętu choćby).

    > Dolary przeciwko orzechom, ze tak samo skonfigurowany markowy PC kupi
    > sie o przynajmniej 1500zl taniej.

    Ale bez systemu. Załóżmy, że system kosztuje 1500 zł. Chyba
    wart tego, skoro znajdują się ludzie, którzy chcieliby uru-
    chamiać go na "składaku"? (*)

    Poza tym zdefiniuj "markowy". Patrzyłem na Delle: wcale nie
    wychodziły aż o 1500 zł taniej...

    (*) Tak, wiem, realnie Mac OS X na początku swojego istnienia
    był jeszcze dostępny w sprzedaży detalicznej w zakresie
    cenowym $100-$150.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2009-04-25 19:38:57
    Od: Wojtek <w...@g...com>

    Radosław Sokół pisze:

> [...]
    > chamiać go na "składaku"? (*)
    >
    > Poza tym zdefiniuj "markowy". Patrzyłem na Delle: wcale nie

    A czy Apple daje gwarancję 3 lata NBD ?

    Wojtek

  • 7. Data: 2009-04-25 19:41:40
    Od: "cztery" <razdwa@dziesiec>

    > Hmmmm.... Pomyślmy.... Może.... płyta główna?

    Hmmm. A moze jednak nie ? Np. w najnowszym Power Macu (dwuprocesorowym)
    siedzi sobie taka calkiem PCtowa plyta glowna
    http://www.newegg.com/product/product.aspx?Item=N82E
    16813121045

    > Poza tym cały osprzęt obudów (elektronika zatok dyskowych
    > z identyfikacją sprzętu choćby).

    Elektronika zatok dyskowych jest np. w obudowach serwowych PC.

    > Ale bez systemu. Załóżmy, że system kosztuje 1500 zł. Chyba
    > wart tego, skoro znajdują się ludzie, którzy chcieliby uru-
    > chamiać go na "składaku"? (*)

    Problem polega na tym ze nie sposob systemu kupic oddzielnie. Wtedy mozna
    byloby wnioskowac ile tak naprawde kosztuje marketing apple kazdego z
    nabywcow jabluszek.

    > Poza tym zdefiniuj "markowy". Patrzyłem na Delle: wcale nie
    > wychodziły aż o 1500 zł taniej...

    Jakbym nie liczyl podobnych konfiguracji do Maca Pro to Dell Precision
    wychodzily wyraznie taniej. Przy cenie okolo 8000 dla Maca Pro porownywalny
    Dell Precision kosztowal 6000-6300.

  • 8. Data: 2009-04-25 20:05:29
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Sat, 25 Apr 2009 21:41:40 +0200, "cztery" <razdwa@dziesiec> wrote:

    >Problem polega na tym ze nie sposob systemu kupic oddzielnie.

    Oj, chyba mam zwidy:
    http://store.apple.com/us/product/MC094Z/A?fnode=MTY
    1NDAzOA&mco=MzgzMjcyOA

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 9. Data: 2009-04-25 20:13:35
    Od: Szymon von Ulezalka <s...@g...com>

    > Można, o ile znajdziesz płytę główną obsługującą EFI i do
    > tego wyposażoną w taki sam sprzęt, co komputery Apple.
    > Ale nie kupisz do tego systemu.

    o ile dobrze pamietam- ktos robil takie pendrajwy 'emulujace' efi... w
    sensie: wkladasz go do normalnego pc, odpalasz bootowanie z usb,
    pozniej macosx widzi plyte jako plyte z efi.. czy jakos tak.

  • 10. Data: 2009-04-25 20:34:27
    Od: "cztery" <razdwa@dziesiec>

    > Oj, chyba mam zwidy:
    > http://store.apple.com/us/product/MC094Z/A?fnode=MTY
    1NDAzOA&mco=MzgzMjcyOA

    A mozna go zainstalowac na komputerze nieMacu ? :-)