  • 1. Data: 2023-01-15 12:08:17
    Temat: Baterie UPS podmiana na Li-ion 18650
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Ostatnio reanimuję sobie baterie do moich elektronarzędzi,
    kupiłem sobie spawarkę i wymieniam trupy na "paluszki" 18650
    oczywiście dodając dodatkowo BMS. To samo chciałbym zrobić
    z bateriami od UPSa które to padają przeciętnie po 3 latach.

    Jak sobie złożę odpowiedni pack z BMS to bez problemu
    sobie je wepnę w istniejący układ UPSa czy trzeba jakąś
    dodatkową rzeźbę uprawiać? Ktoś robił taką podmiankę?

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2023-01-15 20:15:23
    Temat: Re: Baterie UPS podmiana na Li-ion 18650
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 15.01.2023 o 12:08, Myjk pisze:

> [...]
    > sobie je wepnę w istniejący układ UPSa czy trzeba jakąś
    > dodatkową rzeźbę uprawiać? Ktoś robił taką podmiankę?

    Problemem jest napięcie..
    Dasz 4S i będziesz ładował do 13,8V czy 3S i obniżysz napięcie?
    1 rozwiązanie powoduje wykorzystanie tylko zakresu ok 11,5V -13,8V
    czyli ok połowy pojemności ogniw.
    2 rozwiązanie wymaga obniżenia napięcia do ok 12.3-12,8V i to
    lepiej do 12V bo LION nie lubią ciągłego trzymania >4,1V/ogniwo.
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2023-01-15 20:23:47
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 15 Jan 2023 20:15:23 +0100, Rutkowski, Jacek

> [...]
    > 2 rozwiązanie wymaga obniżenia napięcia do ok 12.3-12,8V i to
    > lepiej do 12V bo LION nie lubią ciągłego trzymania >4,1V/ogniwo.

    Za to wszystko przypadkiem nie odpowiada właśnie BMS?
    Zreanimowałem właśnie baterie do wkrętarki Boscha,
    wrzuciłem 3S(40A), oryginalna ładowarka do tego aku
    daje 11-14V (~0,5A), za BMS wychodzi maks 12,6V.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 4. Data: 2023-01-15 20:33:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 15 Jan 2023 20:23:47 +0100, Myjk wrote:
> [...]
    > wrzuciłem 3S(40A), oryginalna ładowarka do tego aku
    > daje 11-14V (~0,5A), za BMS wychodzi maks 12,6V.

    BMS odetnie ladowanie, ale niekoniecznie sie to dobrze sprawdzi w UPS,
    ktory jednak lubi miec baterie pod napieciem.

    A przy jakim napieciu ci odcina?
    Bo widzialem i takie, ze za ladowanie odpowiadala ladowarka,
    a BMS zabezpieczal i odcinal przy 4.4V.

    W dodatku li-ion chyba nie lubia przetrzymywania pod pelnym napieciem,
    nawet tym 4.2V - i nie wiadomo - lepiej obnizyc napiecie ladowania to
    tych 4.2V, czy obnizyc jeszcze bardziej, czy zdac sie na BMS - niech
    odetnie.

    J.

  • 5. Data: 2023-01-15 22:10:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Jan 2023 20:33:13 +0100, J.F napisał(a):

> [...]
    > nawet tym 4.2V - i nie wiadomo - lepiej obnizyc napiecie ladowania to
    > tych 4.2V, czy obnizyc jeszcze bardziej, czy zdac sie na BMS - niech

    Dodałbym jeszcze aspekt prądowy - UPS potrafi nieźle szarpnąć.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-01-18 08:13:09
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

> [...]

    > wrzuciłem 3S(40A), oryginalna ładowarka do tego aku
    > daje 11-14V (~0,5A), za BMS wychodzi maks 12,6V.

    Poprawka, jednak BMS nie odcina przy 12.6V. :/

    --
    Pozdor
    Myjk