  • 1. Data: 2009-01-16 17:41:22
    Temat: Bezpieczeństwo dysków
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Witajcie,

    Pytanie nt. bezpieczeństwa dysków - na ile dane na dyskach są
    bezpieczne (głównie pod kątek uszkodzenia dysku, bad sectorów), gdy
    występuje następująca konfiguracja:
    - jeden komputer chodzący cały czas
    - 2 dyski twarde:
    a) pierwszy dysk to system operacyjny i automatyczny, np. nocny
    backup ważnych danych z drugiego dysku;
    b) drugi dysk to serwer plików, www.

    Pytam, bo zastanawiam się, czy do istniejącego komputera dołożyć drugi
    dysk, aby w razie awarii któregoś z dysków dane były na którymś do
    odczytania / odzyskania. Czy może lepiej (ale niestety to droższe)
    stworzyć system dwóch oddzielnych komputerów. Jeden to komputer
    podstawowy, a drugi komputer - dla backupu tylko.

    Michał

  • 2. Data: 2009-01-16 18:29:51
    Temat: Re: Bezpieczeństwo dysków
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "mic49" <m...@i...pl> napisał w wiadomości
    p.googlegroups.com...
    Witajcie,

    > Jeden to komputer
    >podstawowy, a drugi komputer - dla backupu tylko.

    Kup płytę z kontrolerem raid, dwa dyski i po sprawie

  • 3. Data: 2009-01-16 20:37:26
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Kot Prezydenta"
    >Kup płytę z kontrolerem raid, dwa dyski i po sprawie

    Bzdura.

    --
    [------------------------] To jest nałóg, a ja jestem twoim
    [ K...@e...eu.org ] MONAREM.(mój kierownik)

  • 4. Data: 2009-01-16 20:38:56
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "mic49"
> [...]
    >stworzyć system dwóch oddzielnych komputerów. Jeden to komputer
    >podstawowy, a drugi komputer - dla backupu tylko.

    Zastanów się na ile ważne są dla ciebie te dane. Także finansowo. Wtedy
    pomyśl ile możesz wydać na ich zabezpieczenie.

    --
    Kruk@ -\ | Nothing is so simple that it can't get scre-
    }-> epsilon.eu.org | wed up.

  • 5. Data: 2009-01-16 20:58:17
    Od: "Zbig T." <z...@z...net>

    mic49 pisze:
> [...]
    > stworzyć system dwóch oddzielnych komputerów. Jeden to komputer
    > podstawowy, a drugi komputer - dla backupu tylko.

    Żadne rozwiązanie opierające się na kilku dyskach w jednym komputerze
    nie zabezpieczy danych przed:

    - awarią obydwu dysków na raz spowodowaną przepięciem (chociażby od
    padającego zasilacza - wbrew pozorom bardzo powszechne)
    - wyniesieniem komputera (z obydwoma dyskami w środku) przez złodzieja
    - pożarem
    - powodzią
    - atakiem Godzilli
    - itp.

    Prawdziwy i jedyny sensowny backup to taki polegający na fizycznym
    przechowywaniu danych w lokalizacji innej niż źródłowa.

    Ja korzystam z zewnętrznego dysku i serwisu mozy.com. Oprócz tego mam w
    komputerze RAID5 ale nigdy nie traktowałem tego rozwiązania jako backupu
    danych bo nim on nie jest. RAID służy mi wyłącznie po to, żeby w razie
    awarii pojedynczego dysku nie musieć odtwarzać danych z PRAWDZIWEGO
    backupu, reinstalować systemu wraz z całym softem ani konfigurować
    wszystkiego od nowa. Jeżeli chcesz wprowadzić u siebie też ten dodatkowy
    poziom bezpieczeństwa (OPRóCZ prawdziwego backupu), to nie baw się w
    żadne automatyczne czy półautomatyczne kopiowanie plików na piechotę,
    tylko zastosuj właśnie RAID1 lub 5 a jeżeli używasz Windowsa, to może Ci
    wystarczyć nawet wbudowana funkcjonalność dysków dynamicznych.

    Zbig T.

    (Trzy dolary w temacie sprawią, że email dojdzie)

  • 6. Data: 2009-01-16 21:35:49
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Mariusz Kruk" <M...@e...eu.org> napisał w wiadomości
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Kot Prezydenta"
    >
    > Bzdura.

    Świetne rozwiązanie, bardzo pomogłeś koledze, chciałes zaistnieć ?

  • 7. Data: 2009-01-16 21:36:24
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "mic49"
    >
    > Zastanów się na ile ważne są dla ciebie te dane. Także finansowo. Wtedy
    > pomyśl ile możesz wydać na ich zabezpieczenie.

    same konkrety

  • 8. Data: 2009-01-16 22:39:09
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Kot Prezydenta"
    >same konkrety

    O konkretach można mówić, jak się wie za ile.

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Niejeden przypomina Achillesa wyłącznie
    `b K...@e...eu.org d' piętą.(Wojtek Moszko)

  • 9. Data: 2009-01-17 07:54:41
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Reasumując - polecacie jednak dwie osobne maszyny - eliminuje to
    możliwość jednoczesnej awarii dysków w jednej maszynie.

    Michał

  • 10. Data: 2009-01-17 09:03:09
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 16.01.2009 18:41, mic49 pisze:
> [...]
    > stworzyć system dwóch oddzielnych komputerów. Jeden to komputer
    > podstawowy, a drugi komputer - dla backupu tylko.

    Po pierwsze, niezależnie od tego, jaka jest konfiguracja dys-
    ków, rób kopie zapasowe nie na dysku włożonym do komputera na
    stałe (który może się spalić w efekcie awarii zasilacza razem
    z dyskiem podstawowym), tylko na dysku podłączanym okresowo
    (na przykład przez USB) albo - co jest lepszym rozwiązaniem -
    na płytach CD/DVD.

    Po drugie, zamiast rozdzielać funkcje na dwa dyski, lepiej
    zrób macierz RAID 1 z dwóch identycznych dysków i na niej
    trzymaj *wszystko*. To zmniejszy przestoje w razie awarii
    jednego dysku i oszczędzi odzyskiwania danych z ostatniej
    kopii.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |