  • 1. Data: 2020-03-27 18:12:41
    Temat: Bezpieczny telefon
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Tak myślę nad rozwiązaniem minimalizujące ryzyko włamania na konto bankowe.
    Mieć tylko telefon do operacji w banku. Używać tylko w tym celu.
    Można zainstalować aplikację banku na innym telefonie niż ten podany w
    banku?
    Chyba nie.
    Czyli pomysł upada?
    I chyba z innego powodu też, mała klawiatura.

    A to samo jak wyżej, tylko np. laptop, tylko i wyłącznie do tego celu?
    Komputer ta osoba posiada i w miarę dobrze ma opanowany, ale z tego co
    widziałem bezpieczny on nie jest. Np. ja prawie osoba obca mogłem bez
    nadzoru korzystać.

    Zanim zaproponuję takie rozwiązanie chcę rozeznać się czy to ma sens?

    Rozwiązanie dla starszej osoby, dla której sama wycieczka do banku to
    problem. A tylko tak funkcjonuje. Idzie do banku po kasę, potem na
    pocztę płacić rachunki, lub daje komuś, aby zapłacił.

    Robert

  • 2. Data: 2020-03-27 18:37:16
    Temat: Re: Bezpieczny telefon
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >Mieć tylko telefon do operacji w banku. Używać tylko w tym celu.
    >Można zainstalować aplikację banku na innym telefonie niż ten podany

    Mozna, chyba wiekszosc dopuszcza kilka smartfonow.
    telefon zreszta nie zna swojego numeru, aczkolwiek moglby probowac
    odebrac SMS.

    >A to samo jak wyżej, tylko np. laptop, tylko i wyłącznie do tego
    >celu?

    Juz nie. Musi byc tez telefon.
    No chyba, ze uzywany tylko do odbierania sms.

    Chyba moze byc laptop z Androidem ... a moze i z symulatorem Androida
    ?

    W dodatku niektore banki upierdliwie kaza autoryzowac komputer po
    kazdym update Firefoxa.

> [...]
    >bez nadzoru korzystać.

    >Zanim zaproponuję takie rozwiązanie chcę rozeznać się czy to ma sens?

    Niewatpliwie wydzielony sprzet do zarzadzania kontem ma sens, na
    ktorym nie instalujesz roznych smieci, i pozostaje w miare bezpieczny.

    >Rozwiązanie dla starszej osoby, dla której sama wycieczka do banku to
    >problem. A tylko tak funkcjonuje. Idzie do banku po kasę, potem na
    >pocztę płacić rachunki, lub daje komuś, aby zapłacił.

    Samą aplikacją telefoniczna nie zawsze da sie wszytkie funkcje
    obsluzyc.

    Z kolei zwykly pecet z przegladarka tez juz nie jest wystarczajacy -
    bo kody przychodza SMS lub na aplikacje telef.

    Ogolnie jest to dosc bezpieczne, ale widac jakie sa metody ataku:
    -falszywa strona,
    -linki do falszywych stron,
    -wirus co podmienia nr kont w schowku,
    -i pewnie sie jeszcze da przegladarke zhakowac, zeby pokazywal co
    innego niz bank jej wyslal.

    Trzeba czytac te SMS lub dane w apce.

    Stary telefon tylko do odbioru SMS IMO ma sens - tam sie nie tak latwo
    wlamac.

    gorzej jak ukradna.

    J.

  • 3. Data: 2020-03-27 18:58:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > problem. A tylko tak funkcjonuje. Idzie do banku po kasę, potem na
    > pocztę płacić rachunki, lub daje komuś, aby zapłacił.

    To niech sobie założy konto na poczcie (bank pocztowy) i załatwia to za
    jednym zamachem.
    No chyba że chcesz ją bankowości elektronicznej uczyć.

    Jak dla mnie - wersja na kompie jest bezpieczniejsza niż na telefonie.
    Ale fakt - musi być odpowiednio skonfigurowany i używany.
    Inaczej jednak wersja nielektroniczna bezpieczniejsza.

  • 4. Data: 2020-03-27 19:24:54
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    > Można zainstalować aplikację banku na innym telefonie niż ten podany w
    > banku?

    Można zainstalować aplikację na telefonie bez karty SIM.
    Ba, w niektórych bankach można mieć kilka aplikacji naraz. Ale
    autoryzacje już tylko na jednym.

    Rób rachunki tej osobie zdalnie. Nie ufaj. Jeśli pytasz, to to się nie uda.

    --
    Alf/red/

  • 5. Data: 2020-03-27 19:28:45
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5e7e39cd$0$17364$6...@n...neostrada.pl

    > telefon zreszta nie zna swojego numeru,

    Z aplikacją iPKO nie było łatwo -- trudności
    pozbawiły mnie aż 20 pln... Chlip, chlip...
    Bank dzwonił z czasochłonną weryfikacją,
    która w efekcie doprowadziła do tych straszliwych
    strat... (smartfon był mój i miał w sobie SIMki
    z moimi nrami tel., zaś konto było matki i było
    przypięte do jej nru tel.)

    > W dodatku niektore banki upierdliwie kaza
    > autoryzowac komputer po kazdym update Firefoxa.

    Nawet bez updatu.

    > Stary telefon tylko do odbioru SMS IMO ma sens - tam sie nie tak latwo wlamac.

    Można ukraść SIMkę -- zgłosić u operatora uszkodzenie
    SIMki, podszywając się pod jej właściciela...

    -=-

    Można mieć tajny numer tel. (teraz to łatwe) i osobny
    telefon zdatny do odbioru SMS a używany tylko w bankach,
    by zminimalizować obawy, ale co wówczas, gdy bank puści
    farbę?...

    IMO banki mogą jakoś ;) umiejętnie weryfikować grube
    przelewy wychodzące na NOWE/ŚWIEŻE konta bankowe, na
    które wcześniej nie słano grubego szmalu... [i zapewne
    tak czynią]

    Mało prawdopodobny scenariusz:
    - kradzież loginu i hasła
    (hasło może ulec zmianie, więc trzeba śpieszyć się)
    - kradzież SIMki
    (kradzież może zostać szybko
    wykryta, więc trzeba śpieszyć się)
    - założenie nowego Odbiorcy obcego
    właścicielowi konta
    (założenie może zostać szybko
    wykryta, więc trzeba śpieszyć się)
    - gruby przelew na to nowe konto
    (na dodatek być może zrywający
    lokatę lub kolejny/płatny w danym miesiącu)

    Trzeba szybko wszystko kraść i trzeba wiedzieć,
    gdzie właśnie teraz jest szmal, który zazwyczaj
    periodycznie wędruje pomiędzy kontami, by zachować
    wieczne dzieciństwo warunkujące wysokie ;) procenty...)

    IMO ww. scenariusz jest trudny w urealnieniu, póki
    banki i operatorzy telefoniczni nie będą zatrudniały
    imbecyli czy złodziei...

    Można by dorzucić kolejny próg:
    - do grubych przelewów co najmniej 2 SMSy
    2 różnych numerów tel. obsługiwanych przez
    2 różnych operatorów GSM

    SIMki **ktoś** odbierze osobiście (w salonach
    są kamery?) lub gdzieś (raczej nie do paczkomatu
    czy skrzynki na poczcie) zostaną wysłane...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'

  • 6. Data: 2020-03-27 19:52:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Alf/red/" r5lgdk$rpf$...@g...aioe.org

    > Ba, w niektórych bankach można mieć kilka aplikacji naraz.

    Citi i Synecek -- mogłem jedną apką logować się
    do 3 różnych kont należących do 3 różnych osób.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 7. Data: 2020-03-27 20:33:08
    Od: z <...@...pl>

    Android - BANK

    W życiu...

    Na telefonie sprawdzam tylko ile jest na koncie ;-)

  • 8. Data: 2020-03-27 20:55:11
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e7e45f4$0$520$6...@n...neostrada.pl

    > IMO ww. scenariusz jest trudny w urealnieniu, póki
    > banki i operatorzy telefoniczni nie będą zatrudniały
    > imbecyli czy złodziei...

    IMO bank może zadzwonić w razie czego i podpytać: imię
    matki, imię ojca, ustalone hasło telefoniczne itp...

    Nawet wtedy, gdy weryfikacja przejdzie pomyślnie wbrew
    nadziejom banku, zostanie ślad w postaci logu u OPa GSM,
    który może pomóc w lokalizacji sprawcy... Ponadto będzie
    też log u OPa internetowego...

    Takoż z OPem GSM -- IMO sprawdzi, czy SIMka jest martwa,
    zanim wyśle kolejną. Zadzwoni, wyśle SMS -- i zaczeka
    trochę, ;) zanim wyśle. Być może też ów OP wie, gdzie
    przebywała SIMka, zanim (rzekomo czy naprawdę) zdechła...

    Gdy poprosiłem o duplikat, Faktyczny obsługant Play
    sprawdził wadliwość SIMki )choć IMO wszystko wskazywało
    na mą prawdomówność) a cały proces trochę ;) trwał...

    Problemem jest kradzież telefonu z SIMką czy samej SIMki?
    Owszem, ale telefon jest stale potrzebny (choćby do
    logowania z niezaufanego ;) czy sięgania do Historii)
    więc niełatwo stracić go z oczu niepostrzeżenie...

    Zatem złodziej musiałby śpieszyć się!
    W nocy Eliksiry nie fruwają a błyskawice
    chyba nie ślą majątków... W dzień zwykle
    telefon jest używany do zadań różnych,
    zwłaszcza smartfon, więc zgubienie może
    być szybko wykryte...

    -=-

    Całkiem niedaleko jest wątek inwigilacyjny. ;)
    IMO mamy alternatywę, albo albo:
    - albo brak inwigilacji i mniejsze bezpieczeństwo
    - albo inwigilacja i większe bezpieczeństwo

    Mnie inwigilacja nie przeszkadza zbyt mocno
    i nie mam zbyt wiele do ukrycia.

    Trybun nie lubi inwigilacji? -- ale lubi ;) Yanosika...
    **Ponoć** Yanosik jest cwany -- nawet wyłączenie w telefonie
    GPS, WiFi i GSM nie pomaga, gdy jest włączony BT... BT ma
    nikły zasięg? -- BT śle info do pobliskich samochodów, które
    zwykle znają swe położenie i ślą (za sprawą 3G/4G) info dalej
    o tym, co ,,widzą'' dookoła siebie...

    Któż wyłącza net czy GSM podczas jazdy?

    SIMki są rejestrowane osobowo, wszystko (także to, gdzie, do
    jakiego IMEI, była wkładana SIMka) jest logowane/zapisywane...

    Dzwonisz na 112 dla hecy bez SIMki? Jesteś incognito? Ale
    za jakiś czas włożysz SIMkę -- wówczas wiadomo będzie,
    gdzie szukać osoby dzwoniącej wcześniej incognito...

    Kiedyś (około 2011 r.) zadzwoniłem na Policję -- nawet
    nie zapytano mnie wtedy, gdzie jestem, gdy obsługiwano
    mnie, lecz zadając mi pytanie, zdradzono, iż znana jest
    ma pozycja z niesamowitą dokładnością, choć nie miałem
    przy sobie lokalizatora GNSS...

    Uliczny monitoring (system kamer ślących info) zaś
    pomaga rozpoznać tego, kto dzwonił incognito z ulicy...

    -=-

    IMO kradzież szmalu jest dziś trudna do ukrycia...

    Nawet chamskie pobranie surowców wtórnych w marmurze
    dzięki podrobionemu dowodowi osobistemu -- wszędzie
    są kamery śledzące, które mogą pokazać, dokąd udał
    się złodziej...

    -=-

    Cieszę ;) się nowym nabytkiem -- MaxCom MM136.
    Czas **bez synchronizacji** ze słupami BTS...
    Każde wyjęcie akumulatora (zmiana SIMki chociażby)
    zeruje czas pokładowy... Nie potrafię ustawić
    indywidualnych dzwonków -- nie słyszę, kto do
    mnie dzwoni... Widzę słabo -- duży ekran jest
    marnowany bzdetami miast infami użytecznymi...

    Matce qpiłem chyba MaxCom MM428 -- z synchronizacją
    czasu OK, ale z indywidualizacją dzwonków też źle...

    W obu nie potrafię ustawić domyślnej SIMki wychodnym...

    Może warto było na przeczekanie qpić sobie Nokię 2.3 za ~470 pln?...
    Docelowo chcę smartfon z:
    - Gorilla Glass co najmniej 4
    - SnaP Dragonem co najmniej 845
    - co najmniej 6 GiB RAMek
    - co najmniej 64 GB dysku
    - oLEDem co najmniej 6"
    - akumulatorem co najmniej 4 Ah

    Slot na mikroSD mile widziany.
    BT co najmniej 5 także mile widziany.
    5 G chyba ;) na razie nie potrzebuję...
    (choć kto wie -- może tym razem smartfon
    żyłby dostatecznie długo, przez co dożyłby
    powszechnego w Polsce 5 G?...)

    Ale IMO teraz jest zły czas na qpowanie takiego czegoś...
    (po co mi dokładna geolokalizacja, skoro nie mogę
    jeździć a nawet daleko chadzać?)

    -=-

    MaxCom 136 nagrywa rozmowy!
    MaxCom matki chyba też, ale nie sprawdziłem
    jeszcze, bo trzeba wstawić SD, by nagrywać...

    Nagrywanie rozmów to IMO wielka zaleta!!!

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 9. Data: 2020-03-27 22:20:23
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-03-27 o 18:37, J.F. pisze:
    > Stary telefon tylko do odbioru SMS IMO ma sens - tam sie nie tak latwo
    > wlamac.

    Za kartę sim trzeba płacić, za doładowywania.

    --
    animka

  • 10. Data: 2020-03-27 23:03:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Animka" r5lrb5$6b9$...@n...icm.edu.pl

    > Za kartę sim trzeba płacić, za doładowywania.

    Niezupełnie tak jest -- niby trzeba płacić, ale OPy
    nie płacą wprost, lecz dają gratisy jako zapłatę...
    (minuty, złotówki, gigabajty, wszystko po trochu...)

    Mam kilkanaście SIMek -- nie wiem, ile dokładnie,
    bo nie potrafię tego policzyć. [nie jestem tak
    mocny w rachunkach, by zliczać powyżej 16...]

    --