  • 1. Data: 2009-03-19 13:52:15
    Temat: CSS - czy można szerokość BODY ustawiać?
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    Witam,

    1. Czy dozwolone jest zrobienie takiej konstrukcji w HTML 4.01 Strict jak
    niżej?

    Jeśli tak to jak należy interpretować fakt, że przypisany obrazek do tła
    całą szerokość strony zamiast w obrębie body?

    2. Przypuszczam, że znacznik <html> dziedziczy informacje o tle. W takim
    razie mam kolejne pytanie: czy poprawne jest przypisywanie tła do znacznika

    3. No i na koniec dziwna sprawa. Mam styl w postaci:

    html {
    background-color : #0e0000;
    background-image : url(../pictures/bodyBack.png);
    background-repeat : repeat-x;
    }

    Validator CSS na stronie W3C zwraca mi ostrzeżenie:
    7 html Brak koloru w background-color

    O co chodzi?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2009-03-19 19:08:35
    Temat: Re: CSS - czy można szerokość BODY ustawiać?
    Od: Bartosz Derleta <b...@f...pl>

    Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > 1. Czy dozwolone jest zrobienie takiej konstrukcji w HTML 4.01 Strict
    > jak niżej?

    Tak, jak najbardziej.

    > Jeśli tak to jak należy interpretować fakt, że przypisany obrazek do tła
    > przez całą szerokość strony zamiast w obrębie body?

    Patrz nizej.

    > 2. Przypuszczam, że znacznik <html> dziedziczy informacje o tle. W takim
    > razie mam kolejne pytanie: czy poprawne jest przypisywanie tła do
    > znacznika <html> ? Czy przeglądarki dobrze to interpretują?

    Jeśli prawidłowo ustawiłeś doctype, to nie powinno to IMHO mieć miejsca.
    OIDP ma to miejsce w IE w trybie Quirks Mode. Jest tez trochę info o tym
    na sieci, np.
    http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb250395.asp
    x#cssenhancements_topic4
    (Separate Backgrounds).

> [...]
    > background-repeat : repeat-x;
    > }
    >
    > Validator CSS na stronie W3C zwraca mi ostrzeżenie:

    Wróżyć można, daj link do kompletnego arkusza.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 3. Data: 2009-03-19 20:10:34
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 19 Mar 2009 13:52:15 -0000, Marek <m...@s...interia.pl> wrote:

    > 1. Czy dozwolone jest zrobienie takiej konstrukcji w HTML 4.01 Strict
    > jak niżej?

    Tak. Można nawet nadawać style wszystkim elementom. W nie-IE da się nawet ostylować
    <head> :)

    > Jeśli tak to jak należy interpretować fakt, że przypisany obrazek do tła
    > przez całą szerokość strony zamiast w obrębie body?

    W trybie text/html <body> ma wyjątkowe zachowanie ze względu na kompatybilność
    wstecz. Tło jest kopiowane do <html>, jeśli nie nadasz stylów dla <html>.

    > 2. Przypuszczam, że znacznik <html> dziedziczy informacje o tle. W takim
    > razie mam kolejne pytanie: czy poprawne jest przypisywanie tła do
    > znacznika <html> ? Czy przeglądarki dobrze to interpretują?

    To nie jest dziedziczenie, to jest specjalne wyjątkowe zachowanie. Poprawne dla HTML.
    Nie występuje w trybie XML.

    > Validator CSS na stronie W3C zwraca mi ostrzeżenie:
    > 7 html Brak koloru w background-color
    >
    > O co chodzi?

    Powinno się ustawiać color i background-color na raz. Inaczej, jeśli przeglądarka ma
    domyślny zielony tekst na czarnym tle, a ty tylko ustawisz kolor tła na zielony, to
    użytkownik nic nie będzie mógł przeczytać (oczywiście w praktyce to rzadko się
    zdarza).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 4. Data: 2009-03-20 10:18:10
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Tak. Można nawet nadawać style wszystkim elementom. W nie-IE da się nawet
    > ostylować <head> :)

    To już o perwersję zakrawa ! :-)

    > W trybie text/html <body> ma wyjątkowe zachowanie ze względu na
    > kompatybilność wstecz. Tło jest kopiowane do <html>, jeśli nie nadasz
    > stylów dla <html>.

    Powiedz mi czy masz informacje na temat czy np. HTML 5,6,... 50 mają
    tendencję do podtrzymywania takiego stanu rzeczy?

> [...]
    > kolor tła na zielony, to użytkownik nic nie będzie mógł przeczytać
    > (oczywiście w praktyce to rzadko się zdarza).

    aaaahaaaaaaaaaa

    To teraz wszystko jasne. Z jednej strony - racja, a z drugie tworzy się
    absurd. Przykładowo jeśli tworzę kolor dla tagu <a> to muszę koniecznie
    ustawić kolor tła dla tego tagu. Tymczasem zazwyczaj nie chcę żadnego tła
    dla fragmentów tekstu na stronie. Ustawienie koloru tła na transparent nie
    spowoduje zniknięcia ostrzeżenia validatora. Czy mozna sobie z tym jakoś dać
    radę lub czy w ogóle jest celowe walczenie o pozbycie się ostrzeżeń
    validatora poza zaspokojeniem własnej ambicji posiadania czystego kodu CSS?

  • 5. Data: 2009-03-20 10:22:27
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Jeśli prawidłowo ustawiłeś doctype, to nie powinno to IMHO mieć miejsca.
    > OIDP ma to miejsce w IE w trybie Quirks Mode. Jest tez trochę info o tym
> [...]

    W ogóle nie dopuszczam możliwości wchodzenia w ten tryb. Wszelkie
    zagadnienia jakie tu poruszam dotyczą poprawnie zbudowanego dokumentu.

    > Wróżyć można, daj link do kompletnego arkusza.

    Pornel już mi uzmysłowił co to takiego. Trzeba zdefiniować color. Komunikat
    validatora jest niepoprawny i wprowadza w błąd.

  • 6. Data: 2009-03-20 13:13:50
    Od: Piotr Siudak <s...@x...pl>

    Marek pisze:

    > Komunikat validatora jest niepoprawny i wprowadza w błąd.

    :D

    jakoś nikogo wiecej tylko ciebie

    --
    Piotr Siudak

  • 7. Data: 2009-03-20 15:34:52
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Fri, 20 Mar 2009 10:18:10 -0000, Marek <m...@s...interia.pl> wrote:

    > To już o perwersję zakrawa ! :-)

    > Powiedz mi czy masz informacje na temat czy np. HTML 5,6,... 50 mają
    > tendencję do podtrzymywania takiego stanu rzeczy?

    Tak. Polega na tym tyle stron, że nie ma mowy o usunięciu tego. Padły nawet
    propozycje, aby ten wyjątek skopiować do XHTML, żeby było mniej różnic w zachowaniu
    HTML i XHTML.

> [...]
    > sobie z tym jakoś dać radę lub czy w ogóle jest celowe walczenie o
    > pozbycie się ostrzeżeń validatora poza zaspokojeniem własnej ambicji

    Jeśli ustawisz własny kolor tła i tekstu dla body i tekstu linków (nie zapomnij o
    odróżnieniu :visited!), to ubezpieczasz się przed typowymi zmianami kolorów w
    preferencjach przeglądarki i to powinno wystarczyć.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 8. Data: 2009-03-20 17:44:21
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > jakoś nikogo wiecej tylko ciebie

    Rozumiem, że pojawienie się komunikatu walidatora o treści:

    7 html Brak koloru w background-color

    przy definicji stylu:

    background-color : #0e0000;

    jest oczywistym dla Ciebie i wszystkich komunikatem? Jak dla mnie kolor w
    backroundzie jest i posiada on wartość #0e0000.

  • 9. Data: 2009-03-20 17:48:15
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Jeśli ustawisz własny kolor tła i tekstu dla body i tekstu linków (nie
    > zapomnij o odróżnieniu :visited!), to ubezpieczasz się przed typowymi
    > zmianami kolorów w preferencjach przeglądarki i to powinno wystarczyć.

    No właśnie nie... muszę ustawić kolor tła linków aby komunikat zniknął.
    Dlatego wydało mi się trochę absurdalne walczenie o brak ostrzeżeń
    validatora.

  • 10. Data: 2009-03-21 11:54:28
    Od: Maciej Łebkowski <m...@e...com>

    Dnia 20-03-2009 o 18:44:21 Marek <m...@s...interia.pl> napisał(a):

    > Rozumiem, że pojawienie się komunikatu walidatora o treści:
    > 7 html Brak koloru w background-color

    Nauczka na przyszłość: używaj angielskiej wersji językowej.

    --
    Maciej Łebkowski