  • 1. Data: 2009-02-05 13:02:11
    Temat: Ciśnienie w magazynach gazu
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

    Cześć.
    W jakim ciśneiniu magazynuje się gaz w tych wielkich zbiornikach
    podziemnych, jak np w Wierzchowicach. Pojemności liczone w setkach mln
    (prawdopodobnie normalnych)
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 2. Data: 2009-02-05 17:10:12
    Temat: Re: Ciśnienie w magazynach gazu
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 05 Feb 2009 14:02:11 +0100, Lagoda napisał(a):

    > Cześć.
    > W jakim ciśneiniu magazynuje się gaz w tych wielkich zbiornikach
    > podziemnych, jak np w Wierzchowicach. Pojemności liczone w setkach mln
    > (prawdopodobnie normalnych)
    To nie sa zbiorniki w sensie pojemnikow :) tylko odpowiednio przygotowane
    zloze (moze byc np sczerpane zloze gazu albo uformowane sztucznie).
    Cisnienia pewnie typowe dla takich zloz, w zaleznosci od napelnienia i
    glebokosci 3-30MPa.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 3. Data: 2009-02-06 07:55:36
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

    > To nie sa zbiorniki w sensie pojemnikow :) tylko odpowiednio przygotowane
    > zloze (moze byc np sczerpane zloze gazu albo uformowane sztucznie).

    No ja wiem, że to nie wielkie baniaki :-) W podanym przezemnie przykładzie,
    to są chyba wyeksploatowane kopalnie miedzi.

    > Cisnienia pewnie typowe dla takich zloz, w zaleznosci od napelnienia i
    > glebokosci 3-30MPa.

    o-sporo! 300 barów... W jaki sposb uzyskują szczelność takiego "zbiornika"?
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 4. Data: 2009-02-06 09:30:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 6 Feb, 07:55, "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>
    wrote:
    > W jaki sposb uzyskują szczelność takiego "zbiornika"?

    Jak sobie pomyslisz, ze calkiem niedaleko pod nogami masz plynne
    zelazo, a nad glowa kosmos... Jak ta planeta w ogole jakies zycie
    utrzymala?
    Konrad

  • 5. Data: 2009-02-06 09:40:37
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 08:55:36 +0100, Lagoda napisał(a):

    > No ja wiem, że to nie wielkie baniaki :-) W podanym przezemnie przykładzie,
    > to są chyba wyeksploatowane kopalnie miedzi.
    Są magazyny kawernowe, gdzie uzywa sie albo wyeksploatowanych wyrobisk,
    albo specjalnie sie takie tworzy np. wyplukujac sol. Te magazyny maja
    najwieksze wydajnosci, ale niewielkie pojemnosci, czyli nadaja sie np. do
    dobowego rownowazenia.
    Wiekszosc magazynow to po prostu skala zbiornikowa o odpowiedniej
    porowatosci, ktora nasyca sie gazem.

    > o-sporo! 300 barów... W jaki sposb uzyskują szczelność takiego "zbiornika"?
    Wysokocisnieniowe magazyny to nasycona skala zbiornikowa. Uszczelniaja je
    nieprzepuszczalne warstwy geologiczne, np. anhydryty od gory,
    woda podscielajaca od dolu, Te cisnienia nie sa jakos specjalnie wysokie,
    tyle tam jest wskutek cisnienia hydrostatycznego skal (jakies 2000kg/m3
    gestosci). Slup gazu daje mniejszy spadek niz slup skal ,wiec na glowicy
    jest sporo.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2009-02-06 13:52:46
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

    > Jak sobie pomyslisz, ze calkiem niedaleko pod nogami masz plynne
    > zelazo, a nad glowa kosmos... Jak ta planeta w ogole jakies zycie

    A żółw gdzie?
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 7. Data: 2009-02-06 13:54:55
    Od: "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa list kropka pl>

> [...]
    > tyle tam jest wskutek cisnienia hydrostatycznego skal (jakies 2000kg/m3
    > gestosci). Slup gazu daje mniejszy spadek niz slup skal ,wiec na glowicy

    Od dołu to ja wiem, że jest duże ciśnienie, ale nie wyobrażam sobie czegoś
    takiego od góry. Wbijasz rurę w ziemie i pompujesz paliwo? Niebardzo.
    --
    __________________________________________MAT_______

  • 8. Data: 2009-02-06 18:47:50
    Od: " sok marchwiowy" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Lagoda <niespamowac lagoda malpa list kropka pl> napisał(a):

    > No ja wiem, że to nie wielkie baniaki :-) W podanym przezemnie przykładzie,
    > to są chyba wyeksploatowane kopalnie miedzi.

    > o-sporo! 300 barów... W jaki sposb uzyskują szczelność takiego "zbiornika"?
    Bardzo prosto robi się taki szczelny zbiornik. Wierci się dziurę do skał.
    Wpuszcza się w dziurę bombkę A i odpala. Wybuch rozsuwa skały a temperatura
    obtapia i uszczelnia. I chociaż brzmi jak fikcja to nie złożył bym się o 5
    groszy że nie robili tak podziemnych zbiorników.

  • 9. Data: 2009-02-07 12:14:55
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 6 Feb 2009 14:54:55 +0100, "Lagoda" <niespamowac lagoda malpa

    >Od dołu to ja wiem, że jest duże ciśnienie, ale nie wyobrażam sobie czegoś
    >takiego od góry.

    Od gory tez - zalezy jaka glebokosc.
    Ale 100m ziemii to ze 30 bar ..

    >Wbijasz rurę w ziemie i pompujesz paliwo? Niebardzo.

    Jak sie uzywa stare zloza gazu .. no tam chyba naturalnie bylo wysokie
    cisnienie ?

    A swoja droga co robi ta ekonomia - spalic gaz, napelnic, znow spalic
    - jaki w tym sens ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2009-02-07 23:54:09
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 06 Feb 2009 14:54:55 +0100, Lagoda napisał(a):

    > Od dołu to ja wiem, że jest duże ciśnienie, ale nie wyobrażam sobie czegoś
    > takiego od góry. Wbijasz rurę w ziemie i pompujesz paliwo? Niebardzo.
    A czemu nie bardzo? Przeciez zloza gazu to wlasnie spulapkowane w
    porowatych skalach weglowodory c1-c4. Mozna i wyciagnac, to mozna i
    zatloczyc.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski