  • 1. Data: 2009-02-04 12:10:26
    Temat: Budowa kominka z płaszczem
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam wszystkich, ostatnio mój znajomy wpadł na pomysł, żeby zrobić sobie
    sam kominek z płaszczem wodnym.
    Do dyspozycji mamy automat do cięcia stali, płyty do grubości 200mm ( palnik
    acetylenowo-tlenowy) sterowany numerycznie, mam dostęp do stali (płyt
    wszelakiej grubości), no i mamy dostęp do dobrego spawacza.
    Ja spróbuje to zaprojektować.....
    Generalnie słabo to widzę bo ma wiedza bardzo skromna, a zagadnienie
    złożone. No ale może człowiek się coś nauczy przy okazji :).
    Po pierwsze chcemy to wykonać ze zwykłej stali o grubości 10mm :), nie znam
    oznaczenia stali ale znajomy mówi, że to zwykła typowa stal i da radę...
    10mm będzie na wewnętrznej stornie płaszcza, na zewnętrznej będzie mniej.
    Jak oglądałem kominki w kibelmarkecie to one mają jakieś wykonane stężenia
    tzn. płaszcz zewnętrzny i wewnętrzny jest związany trzpieniami stalowymi.
    Czy takie coś musimy wykonać?
    Głownie boję się o to co będzie się z tym działo jak to się nagrzeje (płyty,
    spawy), nie mam możliwości gięcia, więc wszytko będzie spawane.
    Drzwiczki i szyba będą już zakupione gotowe.
    Może coś doradzić:)? Może jakąś pozycję książkową co by nieco pomogła?
    Myślicie, że to coś będzie działać?:)
    Jeżeli chodzi o sam proces przepływu i nagrzewania wody to sobie z tym
    poradzę. Boję się jedynie odkształceń i naprężeń konstrukcji w trakcie
    nagrzewania i stygnięcia.

    Pozdrawiam Michał

  • 2. Data: 2009-02-04 12:52:29
    Temat: Re: Budowa kominka z płaszczem
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Witam wszystkich, ostatnio mój znajomy wpadł na pomysł, żeby zrobić sobie
    > sam kominek z płaszczem wodnym.

    U mnie w rodzinie taki jeden wujo blacharz samochodowy zrobił sobie i działa
    :-)

    Marudzi tylko, że mu się szyba brudzi.

    Drzwiczki też sam zrobił.

    > Po pierwsze chcemy to wykonać ze zwykłej stali o grubości 10mm :), nie
    > znam oznaczenia stali ale znajomy mówi, że to zwykła typowa stal i da
    > radę...

    Za grube i za ciężkie, nie potrzeba aż tyle.

    Wujo zrobił z 4 mm, z blachy kotłowej ze złomu. Spawał migomatem.

    > tzn. płaszcz zewnętrzny i wewnętrzny jest związany trzpieniami stalowymi.
    > Czy takie coś musimy wykonać?

    Tak, bo jak pójdzie ciśnienie w płaszcz to może być powódź jak się
    powybrzuszają ścianki i coś pęknie.

    > Może coś doradzić:)?

    Ludzie ludzi robią a byle kominka nie zrobią? ;-) Do dzieła

    > Boję się jedynie odkształceń i naprężeń konstrukcji w trakcie nagrzewania
    > i stygnięcia.

    Przy paleniu? Raptem do 20 do 80 stopni C, woda chłodzi od wewnątrz bardzo
    skutecznie.

    Raczej bój się naprężeń podczas spawania.

    Po robocie napompuj sprężarką i zobacz czy ciśnienie wytrzymuje.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 3. Data: 2009-02-04 13:06:33
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > U mnie w rodzinie taki jeden wujo blacharz samochodowy zrobił sobie i
    > działa :-)
    >
    > Marudzi tylko, że mu się szyba brudzi.
    >
    > Drzwiczki też sam zrobił.

    :) Drzwiczki kupimy gotowe żeby ładnie było :).

    > Za grube i za ciężkie, nie potrzeba aż tyle.
    >
    > Wujo zrobił z 4 mm, z blachy kotłowej ze złomu. Spawał migomatem.

    No właśnie ale my ze zwykłej stali będziemy robić więc dlatego chemy dać
    10mm żeby na troche starczyło.
    ALe muszę to przemyśleć.

    > Tak, bo jak pójdzie ciśnienie w płaszcz to może być powódź jak się
    > powybrzuszają ścianki i coś pęknie.

    Acha czyli te trzpienie tylko na dużych płytach maja być i zabezpieczac
    przed ciśnieniem....

    > Ludzie ludzi robią a byle kominka nie zrobią? ;-) Do dzieła
    U mnie jeden profesor kiedyś mówił do kolegi :
    Oj Panie Olszewski, ludzie satelity budują ,na księżyc latają, a Pan nie
    umie przeciąć kuli płaszczyzną :).
    To było na kreskach - geometrii wykreślnej :)

    > Przy paleniu? Raptem do 20 do 80 stopni C, woda chłodzi od wewnątrz bardzo
    > skutecznie.
    A okolice wylotu spalin? Chyba żeby zrobic płaszcz wokoł kołnierza
    wylotowego.

    > Raczej bój się naprężeń podczas spawania.
    Hmm nie ja będe spawać :)

    > Po robocie napompuj sprężarką i zobacz czy ciśnienie wytrzymuje.

    To jasne, oczywiście :), kolega będzie miał pierwszeństwo w kominku, tzn.
    najpierw robimy jeden :) a później drugi :)

  • 4. Data: 2009-02-04 14:17:06
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > :) Drzwiczki kupimy gotowe żeby ładnie było :).

    On zrobił z kutego płaskownika. Też ładnie wyszło, aż się zdziwiłem.

    > ALe muszę to przemyśleć.

    Przemyśl, kominek nie musi być pancerny i tak będzie najsłabszy na spawach.

    > Acha czyli te trzpienie tylko na dużych płytach maja być i zabezpieczac
    > przed ciśnieniem....

    Właśnie

    > U mnie jeden profesor kiedyś mówił do kolegi :
    > Oj Panie Olszewski, ludzie satelity budują ,na księżyc latają, a Pan nie
    > umie przeciąć kuli płaszczyzną :).
    > To było na kreskach - geometrii wykreślnej :)

    No widzisz :-)

    > Hmm nie ja będe spawać :)

    E tam, spawanie to fajna zabawa. (jak się nie robi tego od 7 do 17
    codziennie)

    > To jasne, oczywiście :), kolega będzie miał pierwszeństwo w kominku, tzn.
    > najpierw robimy jeden :) a później drugi :)

    Ty sobie kup gotowy wkład powietrzny i obuduj gotową obudową.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-02-05 11:59:12
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Po pierwsze chcemy to wykonać ze zwykłej stali o grubości 10mm :), nie
    > znam
    > oznaczenia stali ale znajomy mówi, że to zwykła typowa stal i da radę...

    Powinna byc kotlowa.

    pozdrawiam
    pluton

  • 6. Data: 2009-02-05 20:30:12
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Powinna byc kotlowa.

    No też mu to mówiłem, ale on się upiera że 10mm np ST0S wystraczy i się nie
    przepali....
    Stali typu ST0S ma wbrud i to za darmo stąd, taki upór.
    Nie wiem zresztą jak wygląda cena takie stali kotłowej, możę się okazać, że
    taniej będzie kupić gotowy kominek :)

    Pozdrawiam Michał

  • 7. Data: 2009-02-06 10:35:54
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Stali typu ST0S ma wbrud i to za darmo stąd, taki upór.

    Kupie troche :) Jaka lokalizacja ?

    pozdrawiam
    pluton

  • 8. Data: 2009-02-06 10:51:42
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "pluton" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kupie troche :) Jaka lokalizacja ?
    >
    > pozdrawiam
    > pluton
    Wrocław :), ale to są raczej odpady w postaci blach od 5mm do maksymalnie
    200mm, najczęsciej to 10mm-20mm
    Wiesz on wie co z tym robić :), chodzi mi o to, że ma dostęp do tej stali i
    może coś z niej wygospodarować :).
    A i on jest pracownikiem a nie właścicielem ;).

    Pozdrawiam Michał