  • 11. Data: 2016-02-02 07:20:34
    Temat: Re: Co to jest droga pożarowa?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-02-01 o 21:43, Shrek pisze:

    > A gdzie jest napisane komu by to niebezpieczeństwo miało grozić?

    Nie komu, ale od kogo (od czego).

    --
    Liwiusz

  • 12. Data: 2016-02-02 07:35:13
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 02.02.2016 07:20, Liwiusz wrote:

    > Nie komu, ale od kogo (od czego).

    Pytaj "re". On wyrażał wątpliwość komu _samochód_ zaparkowany na drodze
    pożarowej i uniemożliwiający dojazd straży grozi. Jak strażacy nie mogą
    przez niego dojechać na miejsce akcji, to niewątpliwie komuś zagraża.
    Podobnie jak zamknięte drzwi ewakuacyjne w czasie pożaru.

    Dyskutować można czy strażacy mają prawo prewencyjnie taki samochód
    skasować - imho oczywiście nie. Natomiast w czasie realnej akcji jak
    najbardziej tak. Ratują życie (a przynajmniej tak się zakłada) co jest
    niewątpliwie wyższą wartością i to nie podlega dyskusji. A czy samochód
    zagradzający drogę zagraża zdrowiu i życiu ratowanych osób - sprawa dla
    ubezpieczyciela a w zasadzie jego prawników. Ale ja nie miałbym tu
    wątpliwości. Jak ktoś ma, to będzie to jego problem, ale powodzenia mu
    nie wróżę.

    Shrek.

  • 13. Data: 2016-02-02 08:17:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-02-02 o 07:35, Shrek pisze:

> [...]
    > ubezpieczyciela a w zasadzie jego prawników. Ale ja nie miałbym tu
    > wątpliwości. Jak ktoś ma, to będzie to jego problem, ale powodzenia mu

    Sprawa jest oczywista - jak jest pożar domu, to zagrożenie pochodzi
    bezpośrednio od pożaru domu, a nie od stojącego samochodu. Zachęcam do
    uważnej lektury przepisu ze zrozumieniem i nie zasłanianie się "obcymi
    prawnikami rzekomo mającymi wątpliwości".

    --
    Liwiusz

  • 14. Data: 2016-02-02 18:35:32
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Shrek"

> [...]
    > aniżeli dobro naruszone."
    >
    > Ale, że samochód zagrażał strażakowi ?

    A gdzie jest napisane komu by to niebezpieczeństwo miało grozić?
    Nieważne komu, ważne czy od tej rzeczy ( "... niebezpieczeństwa grożącego
    bezpośrednio od tej rzeczy lub zwierzęcia ... " ). Samochód, który stoi nie
    grozi niebezpieczeństwem.

    A jak
    strażacy rozcinają samochód po wypadku, to przecież też ich ten samochód
    nie atakuje:P
    ---
    Ale atakuje pasażera ("...odwrócenia od siebie lub od innych
    niebezpieczeństwa...").

    Obstawiam, że mogą nawet rozwalić samochód nie stojący na drodze
    pożarowej, jeśli inaczej nie da się dojechać. ...
    ---
    Obstawiam, że nie umiesz podać przepisu, który ich wtedy chroni od
    odpowiedzialności :-) Ja też nie, dlatego się zastanawiam.

  • 15. Data: 2016-02-02 19:16:33
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 02.02.2016 08:17, Liwiusz wrote:

    > Sprawa jest oczywista - jak jest pożar domu, to zagrożenie pochodzi
    > bezpośrednio od pożaru domu, a nie od stojącego samochodu.

    Rozumiem, że jak pali się hala koncertowa z ludzmi w środku i ktoś
    zamknął drzwi ewakuacyjne na kłódkę, to zagrożenie pochodzi bezpośrednio
    od pożaru a nie zamkniętych drzwi. No w ostateczności od kłódki, ale
    przecież nie od samych drzwi;) Co więcej jak strażacy rozwalą drzwi, to
    będą w czarnej dupie jak ich ktoś pozwie - mieli chronić przed pożarem a
    tymczasem zdemolowowali nieruchomość:P

    > Zachęcam do
    > uważnej lektury przepisu ze zrozumieniem i nie zasłanianie się "obcymi
    > prawnikami rzekomo mającymi wątpliwości".

    Ale ja właśnie przeczytałem, i na żadnych prawników się nie powołuję. Z
    prawnikami jest tak, że gadają swoje w zależności od tego kto im płaci.
    Przecież z zasady prawnicy dwóch stron gadają zupełnie odmienne rzeczy
    na temat tego samego przepisu. Na tym polega ich praca;) Do opinii
    wyrażonej przez prawnika mam takie samo podejście jak do wypowiedzi
    polityka. Nie wierzę na słowo - muszę sam przemyśleć. No dobra - może
    politycy kłamią w jakiś 100% a prawnicy w 50:P

    Shrek.

  • 16. Data: 2016-02-02 20:38:11
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Feb 2016 07:35:13 +0100, Shrek napisał(a):

    > Pytaj "re". On wyrażał wątpliwość komu _samochód_ zaparkowany na drodze
    > pożarowej i uniemożliwiający dojazd straży grozi. Jak strażacy nie mogą
    > przez niego dojechać na miejsce akcji, to niewątpliwie komuś zagraża.

    Oczywiście że zagraża, ale nie w sposób "bezpośredni", a pośredni.
    W sposób bezpośredni by zagrażał gdyby sam był źródłem pożaru.

  • 17. Data: 2016-02-03 19:03:52
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

> [...]
    > Obstawiam, że nie umiesz podać przepisu, który ich wtedy chroni od
    > odpowiedzialności :-) Ja też nie, dlatego się zastanawiam.

    Może art.26 KK :)

  • 18. Data: 2016-02-04 01:22:36
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 3 Feb 2016 19:03:52 +0100, Czesław Wiśniak napisał(a):

    > Może art.26 KK :)

    Od karnej chroni, ale od cywilnej już niekoniecznie.

    W sumie słusznie - bo oczywiście nie mam nic przeciwko temu żeby ktoś
    zniszczył moją własność jeśli jest to niezbędne do ratowania kogoś (i to
    bez względu czy np. samochód zaparkowany prawidłowo czy nieprawidłowo, czy
    np. ktoś wybił szybę żeby zabrać potrzebną mu gaśnicę itp.), ale może
    niekoniecznie już chciałbym za to płacić z własnej kieszeni.

    Takie straty wlicza się po prostu w koszty przeprowadzonej akcji
    ratowniczej, tylko kto wtedy za to płaci?

    Ratownik? Poniekąd byłoby to słuszne, jeśli robi to zawodowo - bo bierze za
    to pieniądze, naturalne jest więc że ponosi też skutki swojej zarobkowej
    działalności, pewnie też się od nich ubezpiecza.
    Ale jeśli nie jest to ratownik zawodowy, a przypadkowy człowiek? To już nie
    takie proste.

    Na ratowanego też trochę głupio to przerzucać - chyba by się ktoś nie
    ucieszył gdyby się dowiedział że żeby udzielić mu pomocy przy złamanej
    nodzy ktoś narobił na około szkód za pięć milionów no i trzeba rachunek
    uregulować.

    Na pewno będąc strażakiem najlepiej tych szkód dokonywać za pomocą wozu
    strażackiego - bo zapłaci ubezpieczyciel OC, ale kto wie czy nie wróci z
    regresem za umyślność?

    I tak źle i tak niedobrze.

  • 19. Data: 2016-02-04 09:16:00
    Od: Czesław Wiśniak <k...@w...pl>

> [...]
    >
    > Na pewno będąc strażakiem najlepiej tych szkód dokonywać za pomocą wozu
    > strażackiego - bo zapłaci ubezpieczyciel OC, ale kto wie czy nie wróci z

    Dział "auto i prawo" ;)

    https://www.experto24.pl/lifestyle/auto-moto/auto-i-
    prawo/nie-zastawiaj-drogi-pozarowej.html#.VrMHNFnwop

    Trzeba by znaleźć jakieś orzeczenie na ten temat, ale nie będę
    specjalnie opłacał serwisu z tego powodu, ja tam na drogach pożarowych
    nie parkuję :P