  • 1. Data: 2020-04-08 16:58:51
    Temat: Co zrobić z lapkiem na jednordzeniowym Pentium?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam lapka w generalnie dobrym stanie, na starym a więc na dzisiejsze czasy słabym
    procesorze Pentium M, do tego wbudowana ATI
    Mobility Radeon 64MB, dysk 320GB niestety IDE, karta sieciowa gigabitowa, nagrywarka
    DVD, oryginalnie był XP Pro (z tym że
    instalowanie sterowników z www producenta, bez dedykowanego DVD ze sterownikami
    którego to DVD nie miałem, trwało wieki, przez co
    znielubiłem reinstalowanie Win na tym lapku).

    Zalety to:
    * ekran 15'' 1200x1600 chyba IPS (dobre kąty choć mógłby być jaśniejszy, przy
    szerokich kątach ze 2-3 łebki się wcisną i coś będą
    widziały);
    ** Touhgbook (semi-rugged, nie gnie się a zawiasy jak w Mercu).

    Chciałbym na tym uruchomić komputer dla przedszkolaków, w tym do do oglądania filmów
    (bajek) z LAN lub z internetu.
    Jakby co mogę dokupić tanią przejściówkę SATA-IDE i dołożyć SSD 160GB, gdyby miało
    przyspieszyć.
    Pytanie: czy sensowne video (np. z dzisiejszego YouTube) w ogóle pójdzie?
    Może w ogóle machnąć ręką na toughbookowatość i do zwykłego komputera z monitorem
    dodać jakąkolwiek klawiaturę "na stracenie" przez
    dzieci, podobnie myszkę (tyle że klamotowate rozwiązanie się robi)?

  • 2. Data: 2020-04-08 19:24:04
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-04-08 o 16:58, ąćęłńóśźż pisze:
    > Mam lapka w generalnie dobrym stanie, na starym a więc na dzisiejsze
    > czasy słabym procesorze Pentium M, do tego wbudowana ATI Mobility Radeon

    Mam LaserJet 6P plus HP PrintSerwer

    > Zalety to:

    proszek w cenie mąki

    > Chciałbym na tym uruchomić komputer dla przedszkolaków, w tym do do

    biedne dzieciaki ;)

    Kiedyś przychodzi taki czas, że jednak pewne rzeczy trzeba albo
    zutylizować albo zanieść na strych na którym pra-pra-wnuki znajdą i może
    wtedy antyk na cenie przynajmniej zyska.

    PS. teraz mi się nie chce, korona, zakazy itp., ale jak minie to
    wystawię na wystawce i albo ktoś weźmie albo utylizacja.

    zdrówko

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2020-04-08 20:07:07
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Chodzi mi po głowie że filmy z DVD na tym oglądałem ;-)
    To ile gigasrabajtów potrzeba teraz do Świnki Peppy?????

    -----

  • 4. Data: 2020-04-08 21:09:46
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-04-08 o 20:07, ąćęłńóśźż pisze:
    > Chodzi mi po głowie że filmy z DVD na tym oglądałem ;-)
    > To ile gigasrabajtów potrzeba teraz do Świnki Peppy?????

    jak na DVD to co masz starczy
    ten ATI chyba wspomagał dekodowanie DVD, czego nie zrobi z MKV itp.
    CPU powinien dać rady z 720p odtwarzanym na VLC. Z KODI będzie raczej
    problem.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2020-04-09 11:49:12
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 08.04.2020 o 16:58, ąćęłńóśźż pisze:

    > Pytanie: czy sensowne video (np. z dzisiejszego YouTube) w ogóle pójdzie?

    FLV po ściągnięciu na dysk powinno pójść do 720p włącznie. Jeśli chodzi
    o oglądanie bezpośrednio na www, to 360p lub 480p będzie realne

  • 6. Data: 2020-04-10 10:07:00
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > monitorem dodać jakąkolwiek klawiaturę "na stracenie" przez dzieci,
    > podobnie myszkę (tyle że klamotowate rozwiązanie się robi)?

    Nie napisałeś, jaki to model.
    Ja bym wymienił procesor na jakiś mocniejszy, np. T9550 - w Panasonikach
    nieco trudniej, niż w Thinkbookach, ale nie ma tragedii, jak np. w
    Toshibie czy Dellu. Pamięci dowalić pod sam sufit i już będzie OK.
    Postawić odchudzony Win 7 (nLite) albo jakiegoś ubuntu ze środowiskiem
    lxde i wtedy będziemy czekać już jedynie na operacje dyskowe.

    SSD można kupić na łączu PATA, ewentualnie przejściówka. Zysk będzie
    zauważalny, zwłaszcza przez niemal zerowy czas dostępu do plików.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2020-04-10 10:40:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    RAM 2GB, płyta więcej nie obsługiwała (2x 1GB, trudno było dobrać tę drugą, DDR333).

    Gdyby nie matryca 1200x1600 IPS to pewnie bym się nim już nie interesował.

    Muszę go włączyć, ale pojawił się taki problem, że nóżki gumowe u spodu obudowy tego
    toughbooka zamieniły się w płynną gumę, jakby
    smołę, wszystko brudzą.
    Ma ktoś pomysł jak poradzić sobie z "płynnymi nóżkami" w lapku??
    Przychodzi mi do głowy jakoś tę gumę wydłubać/wymyć i próbować wcisnąć tam korek
    (drewno korkowe).
    Lub dobrać z czego innego, nóżki okrągłe jakieś 5mm średnicy.

    -----

  • 8. Data: 2020-04-10 14:38:58
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-04-10 o 10:07, Adam pisze:

    > Nie napisałeś, jaki to model.
    > Ja bym wymienił procesor na jakiś mocniejszy, np. T9550 - w Panasonikach

    To jest 32 bitowy procesor Pentium M Socket 479 z okolic 2003-2006 roku.
    Niby jak ma wymienić na T9550 (czy jakikolwiek CoreDuo) z inną podstawką?

    Jak pisałem. Strych lub utylizacja.
    Szkoda kasy na SSD itp bo kompletnie nic nie zyska a wtopi kupę kasy.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2020-04-10 20:47:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-04-10 o 14:38, Irokez pisze:

> [...]
    >
    > Jak pisałem. Strych lub utylizacja.
    > Szkoda kasy na SSD itp bo kompletnie nic nie zyska a wtopi kupę kasy.

    T9550 = Socket 479 mPGA.
    Wymieniałem niejednokrotnie, to wiem.
    Na Allegro za 45 zł.

    Ale też pisałem, że nie wiadomo, jaka płyta główna, czyli jaka podstawka
    i jaki mostek (czyli jakie rodziny procesorów obsługuje).

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2020-04-10 20:48:35
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    Przekaż Eneuelowi, on sobie podłączy pralkę franię z wyrzymaczką, 16kB ramu
    z zx spectrum i będzie dopytywał jak tym strimować 8k.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka