  • 1. Data: 2019-04-03 13:47:50
    Temat: CrystalDiskInfo, BIOS tryb Native IDE a tryb AHCI - brak info o dyskach
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy programy informujące o stanie dysków twardych takie jak np:
    CrystalDiskInfo czy hdtune działają tylko w trybie Native IDE?
    Gdy w biosie dla płyty z CPU AMD przełącze tryb na AHCI to wtedy wskazane
    programy ślepną i nie widzą np SMART-a dysku (mimo, że dyski działają bez
    zastrzeżeń w systemie, są widziane i w pełni funkcjonalne w trybie AHCI).
    .Podobnie zachowuje się też program do sprawdzania wyrównania partycji dysku
    dla sektorów 4K
    http://diskat.net/download-en.html Wtedy nic nie "rysuje" - jakby żadnych
    partycji nie widział i jak są ułożone.
    Czy to urok płyt AMD? Czy na płytach z CPU intela powyższe programy w trybie
    AHCI dla dysków SATA też milkną - tak jakby było wtedy brak komunikacji
    między programem a dyskiem.
    Jeżeli płyta pracuje w trybie AHCI i mam potrzebę sprawdzenia co w dysku
    słychać muszę przełączyć wcześniej na Native IDE aby programy zaczęły gadać
    pod win i mogły odczytać co tam dysk proponuje w parametrach SMART.

  • 2. Data: 2019-04-03 15:59:08
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > Gdy w biosie dla płyty z CPU AMD przełącze tryb na AHCI to wtedy wskazane
    > programy ślepną i nie widzą np SMART-a dysku

    Mi to wygląda na brak jakichś dedykowanych sterowników w systemie
    (chipset/SATA). Nie spotkałem się z takim problemem nawet podłączając dyski
    przez USB, ale ostatnia moja płyta pod AMD to był Epox na KT600 pod Athlona
    2000+

  • 3. Data: 2019-04-04 13:12:16
    Od: Tomaszek <t...@t...org>

    W dniu 2019-04-03 o 13:47, jedrek pisze:
> [...]
    > słychać muszę przełączyć wcześniej na Native IDE aby programy zaczęły
    > gadać pod win i mogły odczytać co tam dysk proponuje w parametrach SMART.

    Z opisanym przez Ciebie problemem spotkałem się tylko podłączając dysk
    przez jakieś chińskie badziewie typu USB <==> SATA. Jeżeli dysk był
    podłączony bezpośrednio do płyty głównej to przynajmniej Crystal Disk
    Info oraz HDD Tune dawały sobie radę z odczytem parametrów. Bywały
    jednak programy wynalazkowe, które nie dawały sobie z tym rady.
    Korzystając z tych dobrodziejstw przeważnie robię to poza systemem, tzn.
    korzystam z jakiejś dystrybucji typu pakiet narzędziowy (Hiren Boot CD i
    podobne) Podejrzewam, że problemem są wgrane/niewgrane sterowniki od
    chipsetu oraz to czy dany program potrafi z nich skorzystać. Sugestia
    zhbick'a wydaje się być słuszna.

    --
    t0maszek

  • 4. Data: 2019-04-05 02:27:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jedrek" F31pE.400169$V...@u...com

    > Czy programy informujące o stanie dysków twardych takie jak np:
    > CrystalDiskInfo czy hdtune działają tylko w trybie Native IDE?

    U mnie CrystalDiskInfo współpracuje i z AHCI, i z NVMe,
    czego nie mogę powiedzieć o hdtune.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 5. Data: 2019-04-07 12:43:56
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "zhbick"
    > Mi to wygląda na brak jakichś dedykowanych sterowników w systemie

    Tylko których? Skoro wszystko od producenta płyty jest podane.
    AHCI wzięty od producenta płyty.

    > nawet podłączając dyski przez USB

    Tylko, że dysk podłączony przez USB raczej nie obsługuje AHCI.
    AHCI jest obsługiwany tylko dla dysków wpiętych bezpośrednio przez SATA - z
    tego co mi wiadomo.
    I nawet jak płyta ma włączone AHCI to dysk zewnętrzny zapięty na USB
    CrystalDiskInfo widzi i wszystkie potrzebne dane o jego stanie wskazuje bez
    problemu, bo dysk na USB zapewne pracuje w tradycyjnym trybie bez
    kolejkowania zadań.
    Obecna ułomność potwierdzona na kilku płytach gigabyta z gatunku GA-M56S-S3,
    GA-990FXA-UD3 rev 1.0, GA-970A-UD3.
    Wszystkie zachowują się podobnie po włączeniu AHCI. Jeszcze pozostaje mi
    zrobić próbę pod innym systemem, bo może poczciwy XP mimo podania mu w
    czasie instalacji sterowników AHCI nie do końca prawidłowo zarządzą
    komunikacją między dyskiem a programem, który chce odpytać dysk pracujący w
    AHCI.