  • 1. Data: 2009-11-20 08:21:26
    Temat: Cyfrowy żyrokompas
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Witam,
    Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu? Chodzi mi o
    informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka ziemi w 3 osiach.

    Dariusz Żołna

  • 2. Data: 2009-11-20 08:31:49
    Temat: Re: Cyfrowy żyrokompas
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Nov 20, 9:21 am, Dariusz Zolna <a...@u...com> wrote:
    > Witam,
    > Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu? Chodzi mi o
    > informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka ziemi w 3 osiach.

    Żyrokompas daje tylko dwie osie :P
    O ile piezożyroskopy dają jako-taki sygnał, wystarczający do
    stabilizacji lotu w jednej osi, o tyle szumią dość silnie i nie wydaje
    mi się, żeby były wystarczająco dokładne, coby wyłapać ten 1 obrót/
    dobę. MEMS są lepsze, ale nadal trudno utrzymać offset poniżej
    pojedynczych obrotów na godzinę, a to i tak za dużo...
    Ale nie miałem nigdy do czynienia z sensorami za jakieś ciężkie
    pieniądze, tylko z masówką.

    pozdrówka
    Marek

  • 3. Data: 2009-11-20 08:32:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Zolna" <a...@u...com> napisał
    >Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu?
    >Chodzi mi o informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka
    >ziemi w 3 osiach.

    Tak wprost scalaki to chyba nie, zreszta jak wiesz - Ziemia sie
    kreci :-)
    AD cos tam produkuje, modelarskie sa..

    Na allegro bywa cos takiego:
    http://www.allegro.pl/item823890470_platforma_zyrosk
    opowa_2_osiowa.html

    Ale jak dodasz ze dwa zera, to juz chyba mozna rozmawiac o systemie
    z zyroskopami laserowymi.

    J.

  • 4. Data: 2009-11-20 08:47:58
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Marek Lewandowski pisze:
> [...]
    > pojedynczych obrotów na godzinę, a to i tak za dużo...
    > Ale nie miałem nigdy do czynienia z sensorami za jakieś ciężkie

    Dzięki.
    To może doprecyzuję co potrzebuję mierzyć - kierunek w jakim trzymane
    jest urządzenie w ręce, czyli funkcjonalność kompasu plus kąt pod jakim
    jest obrócone w pionie. Coś powiedzmy podobnego do tego co jest w
    kontrolerze konsoli Wii, tyle że tam są akcelerometry i element
    "poziomujący" w postaci 2 nadajników i odbiornika podczerwieni.

    Dariusz Żołna

  • 5. Data: 2009-11-20 09:21:32
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. schrieb:
> [...]
    opowa_2_osiowa.html

    > Ale jak dodasz ze dwa zera, to juz chyba mozna rozmawiac o systemie z

    eee tam. MEMSe wystarczą.
    Kwestia do czego to, jaka dokładność ma być etc.
    1. Jeżeli jest możliwe zerowanie przy załączaniu, to wystarczą czujniki
    przyspieszenia i obrotów. Jak nie, to potrzebny czujnik referencyjny,
    np. kompas. Jeżeli ustrojstwo jest quasistacjonarne, to można olać
    czujniki obrotów (prędkości obrotowej) i złożyć toto z czujnika
    przyspieszenia (3D) plus kompas.
    Można kupić gotowca, na przykład firma xsens z Niederlandów produkuje
    coś takiego. Cena rzędu 1500EUR. Złożyć coś takiego samemu, to koszta
    rzędu 200EUR za części plus conieco grypsu i czasu. Bez obrotów można
    zmieścić się w 100EUR za części.

    Waldek

  • 6. Data: 2009-11-20 09:33:59
    Od: "pitlab" <p...@p...wp.pl>

    > Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu? Chodzi mi o
    > informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka ziemi w 3 osiach.

    Tak, szukaj pod hasłem IMU.
    Najcześciej jest to układ 3-osiowych żyroskopów i akcelerometrów sprzężonych
    filtrem Kalmana. Czasami do tego jest jeszcze 3-osiowy magnetometr (kompas)
    albo GPS.
    Przykładowe linki:
    https://www.vectornav.com/products/74-vn-100
    http://store.diydrones.com/ProductDetails.asp?Produc
    tCode=KT-ArduIMU-20
    http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php?c=16
    0
    http://www.atair.com/circinus/

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 7. Data: 2009-11-20 09:45:22
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Dariusz Zolna pisze:
    > Witam,
    > Czy są dostępne układy oferujące funkcjonalność żyrokompasu? Chodzi mi o
    > informację o ustawieniu takiego układu wzgl. środka ziemi w 3 osiach.

    W mojej komórce Sony Ericsson C510 coś takiego jest. Jak się wejdzie w
    menu serwisowe, to podaje tam wartości numeryczne w trzech osiach.
    Tylko, że jak chcesz względem ziemi, to nie ŻYROKOMPAS tylko
    AKCELEROMETR. To pierwsze będziesz stosował na statku kosmicznym.

  • 8. Data: 2009-11-20 09:46:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7mn566F3ht287U1@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > quasistacjonarne, to można olać czujniki obrotów (prędkości
    > obrotowej) i złożyć toto z czujnika przyspieszenia (3D) plus

    A tak swoja droga - jak dzialaja te nawigacyjne, w statkach i
    samolotach ?

    Czy mi sie wydaje czy one wykorzystuja obroty Ziemi i samoczynnie
    dostrajaja sie do jej osi .. co chyba wymaga wzglednie stabilnej
    pozycji, z generalnym zachowaniem pionu ?

    J.

  • 9. Data: 2009-11-20 09:47:55
    Od: "pitlab" <p...@p...wp.pl>

    >potrzebuję mierzyć - kierunek w jakim trzymane jest urządzenie w ręce,
    >czyli funkcjonalność kompasu plus kąt pod jakim jest obrócone w pionie.

    To może prościej niż IMU, szukaj pod hasłem headtracker. Jest to urzadzenie
    do sterowania kamerą w latajacym modelu. Mocujesz do głowy pilota i ten
    obracając i pochylając głowę przenosi ruch na zdalną ruchomą kamerę.
    Interfejs modelarskich headtrackerów będzie dla Ciebie pewnie mocno skopany,
    ale przyjrzyj sie np. temu urządzeniu:
    http://pitlab.pl/misc/HeadTracker%20Manual.pdf - w środku jest 3-osiowy
    akcelerometr i magnetometr.

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 10. Data: 2009-11-20 10:25:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. schrieb:
> [...]
    > dostrajaja sie do jej osi .. co chyba wymaga wzglednie stabilnej
    > pozycji, z generalnym zachowaniem pionu ?

    masz w nich wirtualną platformę inercyjną (balistyczną): (żyro)kompas i
    (D)GPS. Platforma może być też niewirtualna (żyrokompas mechaniczny).
    Dodatkowo pelengacja triangulacyjna (radio)latarni, nawigacja stelarna i
    chronometry, w razie, jakby co.

    Waldek