  • 1. Data: 2009-11-20 09:33:36
    Temat: silniczek od wyciearaczek - zmiana kierunku obrotów
    Od: "news" <m...@o...pl>

    Czy prosty silniczek od wycieraczek od poloneza przednich wycieraczek
    można tak podpiąć do zasilania przez wyłącznik aby zmieniać mu kierunek
    obrotów, czy zmiana biegunowości zasilania spowoduje
    zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    Z gory dziękuje za odpowiedzi

  • 2. Data: 2009-11-20 09:40:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "news" <m...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:he5nu2$jtq$1@atlantis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > kierunek obrotów, czy zmiana biegunowości zasilania spowoduje
    > zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    Spali to nie - chyba ze gdzies tam dioda zabezpieczajaca jest.

    Silnik trzeba obejrzec - takie male silniki moga byc, sczegolnie
    starsze, z elektromagnesem w stojanie - rownolegle lub szeregowe, a
    wtedy kreca sie w jedna strone niezaleznie od biegunow, aczkolwiek
    przelacznikiem tez mozna zmienic.
    Nowsze juz prawie na pewno sa na magnesach trwalych - wystarczy
    odwrotnie podlaczyc zasilanie.

    Silnik moze byc optymalizowany do jednego kierunku obrotow - kat
    ustawienia szczotek, ich mocowanie.
    No i moze byc "-" na obudowie.

    J.

  • 3. Data: 2009-11-20 09:40:57
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    news pisze:
> [...]
    > obrotów, czy zmiana biegunowości zasilania spowoduje
    > zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    Dlaczego spali? Co to, silnik na mikroprocesorze ;-)

    Jak się boisz, to rozbierz silnik i zobacz co ma w środku. Jeśli na
    stojanie są magnesy, to zmiana polaryzacji spowoduje zmianę kierunku
    obrotów. Jeśli natomiast na stojanie jest uzwojenie, to prawdopodobnie
    jest to silnik bocznikowy - trzeba zamienić polaryzację wzbudzenia
    względem wirnika.

  • 4. Data: 2009-11-20 09:45:43
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    news pisze:
> [...]
    > obrotów, czy zmiana biegunowości zasilania spowoduje
    > zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    Możesz zmieniać bieguny, zmieni się kierunek obrotów, tu możesz być
    spokojny.
    Ja natomiast zaobserwowałem inny problem.
    Gdy silnik pracował "do tyłu" to zdarzyło mu się zakleszczyć przekładnie!
    Przy przekładni ślimakowej, na wirnik działa siła która wciąga albo
    wypycha wirnik z silnika i właśnie to zjawisko było problemem.
    Możliwe że to taka przypadłość mojego silnika, był niewiadomego
    pochodzenia, ale obstawiam jakiegoś poloneza, albo kanciaka.

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 5. Data: 2009-11-20 10:02:56
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Czy prosty silniczek od wycieraczek od poloneza przednich wycieraczek
    > można tak podpi?ć do zasilania przez wył?cznik aby zmieniać mu kierunek
    > obrotów, czy zmiana biegunowo?ci zasilania spowoduje
    > zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    sam silnik zniesie to bez problemu
    gorzej z przkładnią i stykami "parkingowymi"
    tam krzywka może się kręcić tylko w jedną stronę
    chyba że wyprujesz to wszystko....

  • 6. Data: 2009-11-22 15:23:27
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > obrotów, czy zmiana biegunowości zasilania spowoduje
    > zmianę kierunku obrotów czy go spali poprostu ?

    Bez problemu możesz to zrobić. Minus jest na masie a plusy od rożnych prędkości
    obrotowych na kabelkach. Najlepiej go rozebrać, raptem dwa wkręty. Na płytce ze
    szczotkami zobaczysz trzy szczotki. Jedna połączona z masą a od dwóch wychodzą
    kabelki. Wyciągasz szczotkę co jest z boku. I tak z niej nie będziesz korzystał.
    Zostawiasz tylko te co są naprzeciwko. Odcinasz kabelek od szczotkotrzymacza
    przynitowany do obudowy. Lutujesz go do szczotkotrzymacza i lutujesz do niego
    kabelek który wyprowadzisz na zewnątrz. Skręcasz w odwrotnej kolejności jak
    rozkręcałeś. Uważaj żeby nie pogubić takich małych elementów nie pozwalających
    na luz osiowy wirnika w łożyskach. Po wyjęciu i powtórnym zmontowaniu na pewno
    silnik będzie kiepsko pracował przez kilka minut. Będzie pobierał duży prąd.
    Zawsze tak miałem, a rozkręciłem takich silniczków sporo. Jak popracuje to sam
    wraca do właściwych parametrów. W osi silniczka na przekładni jest zalany klejem
    wkręt do regulacji luzu osiowego. To bardzo mocne i trwałe silniczki. Bez
    problemu chodzą przy 18 woltach i 10 amperach. Tam chodzą. One wtedy pokazują na
    co je stać. Nie boją się zmiany obrotów pod obciążeniem. Jak by się za bardzo
    grzał przy zbyt ciężkiej pracy to sprawę załatwia wentylatorek od zasilacza
    komputerowego. Szkoda ze Polonez jest już na wykończeniu i trudno kupić taki
    silniczek na złomie. A i przy okazji cena wzrosła. Kiedyś jak kupiłem 5 po 10 zł
    za sztukę do dostałem drugie 5 w prezencie. Jak już się chcesz bawić takimi
    silniczkami to od razu zasuwaj do sklepu żeby zapasowe koło zębate do przekładni
    kupić. Typowe uszkodzenie koła nie polega na wytarciu uzębienia a na pęknięciu
    ze starości.