  • 1. Data: 2009-09-15 07:04:15
    Temat: Czas stygnięcia materiału
    Od: " Marek" <m...@W...gazeta.pl>

    Mam taki problem potrzebuję obliczyć czas stygnięcia prostopadłościennej
    (a x b x c )kostki zalewanej do formy oraz jaką temperaturę będzie miała po
    wyliczeniu tego czasu. Materiał zalewany miedź temperatura topienia 1083
    stopnie celcjusza. Chodzi o przybliżone czasy. Nie wiem jak to ugryźdź może
    ktoś pomorze?

  • 2. Data: 2009-09-15 09:40:12
    Temat: Re: Czas stygnięciamateriału
    Od: " kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > stopnie celcjusza. Chodzi o przybliżone czasy. Nie wiem jak to ugryźdź może

    jak to jakieś ćwiczenie to Ci nie poradzę bo mi się nie chce dużo pisać. Ale jak
    by to miało być w realu to bym kupił miernik za 10 złotych z funkcją pomiaru
    temperatury. Wsadził bym termoparę w formę, zalał formę i zmierzył czas
    zegarkiem. Prościej i dokładniej się nie da.

  • 3. Data: 2009-09-15 10:05:29
    Od: " " <m...@g...pl>

    http://www.gazeta.pl/usenet/
> [...]
    > temperatury. Wsadził bym termoparę w formę, zalał formę i zmierzył czas
    > zegarkiem. Prościej i dokładniej się nie da.

    Dzięki
    Jeżeli chodzi o twoją propozycję jest dobra ale ze względów techniczny nie
    mam możliwości tego zrobienia także nakład finasowy zrobienie tego a to
    narazie jest w stadium koncepcji. Nie jest to ćwiczenie, tylko założenie
    abym mógł dalej projektować urządzenie muszę z tego na początku wyjść jak
    będe wiedział jak tą temperaturę i czas stygnięcia policzyć to dalej sobie
    poradzę.

  • 4. Data: 2009-09-15 11:49:20
    Od: "Alexander Sharon" <a...@s...ca>

    " Marek" <m...@W...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > wyliczeniu tego czasu. Materiał zalewany miedź temperatura topienia 1083
    > stopnie celcjusza. Chodzi o przybliżone czasy. Nie wiem jak to ugryźdź

    Przedwon do Huty miedzi Glogow albbo do teoretykow Instytutu Odlewnictwa w
    Zabrzu, oni ci to podlicza na miejscu

    Alec

  • 5. Data: 2009-09-15 12:47:52
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 15 Sep 2009 07:04:15 +0000 (UTC), " Marek"
    <m...@W...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    >stopnie celcjusza. Chodzi o przybliżone czasy. Nie wiem jak to ugryźdź może

    Pomorze to bardzo ladna kraina.

    H. S. Carslaw, J. C. Jaeger, "Conduction of Heat in Solids", rozdzial
    VI "The flow of heat in rectangular parallelepiped".

    Ksiazka taka

    A.L.

  • 6. Data: 2009-09-15 18:02:15
    Od: "Henio" <h...@m...mp>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > będe wiedział jak tą temperaturę i czas stygnięcia policzyć to dalej sobie

    jejku, jak Ty masz problem z takim prostym obliczeniem, to może lepiej
    odpuść sobie to projektowanie, bo jeszcze sobie/komuś krzywdę zrobisz ;-)

  • 7. Data: 2009-09-15 19:05:24
    Od: "WM" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > stopnie celcjusza. Chodzi o przybliżone czasy. Nie wiem jak to ugryźdź może

    1. Faza zestalania
    ---------------------
    ct - ciepło topnienia dla miedzi (sprawdź w tablicach),
    ro - gęstość miedzi,
    Celem zestalenia miedzi trzeba odprowadzić Q=a*b*c*ro*ct ciepła.

    Drogą konwekcji w powietrzu można odprowadzić to ciepło w czasie t.

    t = Q/(alfa*F*(Tt-Tot))

    F- powierzchnia ciała,
    Tt- temperatura topnienia,
    Tot- temperatura otoczenia,
    alfa - współczynnik przejmowania ciepła.
    Orientacyjnie dla chłodzenia w powietrzu alfa od 1 do 50 W/m2K

    2.Faza konwekcyjnego obniżania temperatury

    Miedź dobrze przewodzi ciepło.
    Jeżeli możesz założyć, że temperatura na powierzchni kostki
    nie rózni się bardzo od temperatury w środku, to mamy proste równanie
    różniczkowe.

    m*Cp*dT/dt = -F*(T-Tot)*alfa

    m- masa kostki,
    Cp- ciepło właściwe miedzi.

    Po rozwiązaniu równania mamy wzór na czas stygnięcia:

    tx=(m*Cp/(F*alfa)) Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]

    Pozdrawiam WM

  • 8. Data: 2009-09-15 20:10:57
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Cp- ciepło właściwe miedzi.
    >
    > Po rozwiązaniu równania mamy wzór na czas stygnięcia:
    >
    > tx=(m*Cp/(F*alfa)) Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]

    Kostka nie będzie chłodzona powietrzem. Z tego co zrozumiałem to ona będzie w
    formie. Nie wiadomo czy to forma ceramiczna, piaskowa czy stalowa.

  • 9. Data: 2009-09-16 05:14:13
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    kogutek pisze:

    > jak to jakieś ćwiczenie to Ci nie poradzę bo mi się nie chce dużo pisać. Ale jak
    > by to miało być w realu to bym kupił miernik za 10 złotych z funkcją pomiaru
    > temperatury. Wsadził bym termoparę w formę, zalał formę i

    ...i potem dziwił się, dlaczego miernik nic nie pokazuje.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2009-09-16 05:24:16

    WM <c...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Cp- ciepło właściwe miedzi.
    >
    > Po rozwiązaniu równania mamy wzór na czas stygnięcia:
    >
    > tx=(m*Cp/(F*alfa)) Ln[(Tt-Tot)/(Tx-Tot)]

    WM mam rozumieć że te czasy co wyliczę ze wzorów to temperatura ustali się
    do temperatury otoczenia ??