  • 1. Data: 2009-09-15 19:25:53
    Temat: Zaginanie blachy wzdłużkrótkichodcinków
    Od: "WM" <c...@p...onet.pl>

    Mam do wygięcia z blachy taką figurę rozwijalną:
    http://www.narval.republika.pl/piramida1.pdf

    Blacha aluminiowa ma wymiary arkusza A4 i grubość 1,5mm.

    Chciałbym uniknąć wykonywania drogiego tłocznika, gdyż zwykłe zaginanie
    nie wymaga użycia szczególnie dużej siły.

    Jeżeli nie tłocznika, to czego można użyć?

    Pozdrawiam WM

  • 2. Data: 2009-09-15 21:38:04
    Temat: Re: Zaginanie blachy wzdłużkrótkichodcinków
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 15 Wrz, 20:25, "WM" <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > nie wymaga użycia szczególnie dużej siły.
    >
    > Jeżeli nie tłocznika, to czego można użyć?

    Nie musiałby być drogi. Bez tłocznika chyba się nie obejdzie, ale
    "tłocznik" to tu za wielkie słowo- potrzebujesz dwóch krawędzi od góry
    i pięciu od dołu. Trudno mi powiedzieć czy można zostawić swobodny
    obwód, ale raczej tak. Wstępnie te pięć krawędzi giętych w dół trzeba
    by odcisnąć na gumie na płasko, żeby blacha "wiedziała" gdzie ma się
    zacząć łamać. Też proste narzędzie. Kwestia wielkości serii. Bo jak
    jednostkowo, to ja bym powycinał trójkąty i polutował...
    Konrad

  • 3. Data: 2009-09-16 05:13:15
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > =F3ry
    > i pi=EAciu od do=B3u. Trudno mi powiedzie=E6 czy mo=BFna zostawi=E6 swobodn=
    > obw=F3d, ale raczej tak. Wst=EApnie te pi=EA=E6 kraw=EAdzi gi=EAtych w d=F3=
    > =B3 trzeba
    > by odcisn=B1=E6 na gumie na p=B3asko, =BFeby blacha "wiedzia=B3a" gdzie ma =
    > si=EA
    > zacz=B1=E6 =B3ama=E6. Te=BF proste narz=EAdzie. Kwestia wielko=B6ci serii. =
    > Bo jak
    > jednostkowo, to ja bym powycina=B3 tr=F3jk=B1ty i polutowa=B3...

    Brzeg krawędzi trójkąta w tłoczniku będzie dotykał rozwinietego arkusza
    na brzegu, w odległości 16mm od końcowej krawędzi gięcia, co może stworzyć
    problemy, gdyż jego kontakt z blachą będzie się przesuwał w trakcie ruchu.

    WM

  • 4. Data: 2009-09-16 07:04:15
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...
> [...]

    zacząć łamać. Też proste narzędzie. Kwestia wielkości serii. Bo jak
    jednostkowo, to ja bym powycinał trójkąty i polutował...

    A możesz podpowiedzieć jak polutować 1,5 mm blachę
    aluminiową? Też chciałbym umieć...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 5. Data: 2009-09-16 14:02:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:h8q2m2$k2p$1@inews.gazeta.pl...
    > A możesz podpowiedzieć jak polutować 1,5 mm blachę
    > aluminiową? Też chciałbym umieć...

    Trzeba uzyc googla

    http://www.aws.org/wj/2004/02/046/

    J.

  • 6. Data: 2009-09-16 21:00:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 16, 7:13 am, "WM " <c...@g...pl> wrote:
> [...]
    > problemy, gdyż jego kontakt z blachą będzie się przesuwał w trakcie ruchu.

    Chyba nie do końca rozumiem ten problem, no ale skoro jakiś jest to
    można spróbować inaczej pomyśleć. Powycinaj z grubej fest blachy
    trójkąty pasujące do tego twojego detalu. Połącz je solidnymi
    zawiasami. Potrzebna będzie "góra" i "dół". Między nimi arkusz blachy
    alu, który nie będzie miał żadnej swobody ruchu, żeby nic się nie
    wichrowało. Oczywiście trzeba by to jakoś w przestrzeni zawiesić, na
    jakichś być może sprężynach- coś tam zmajstruj.
    Konrad

  • 7. Data: 2009-09-16 21:03:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 16, 9:04 am, Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> wrote:
    > A możesz podpowiedzieć jak polutować 1,5 mm blachę
    > aluminiową? Też chciałbym umieć...

    Nie będę udawał że robię to na codzień, ale myślałem że przy
    dzisiejszych lutach to jest proste...
    Konrad

  • 8. Data: 2009-09-17 05:19:15
    Od: "WM " <c...@g...pl>

> [...]

    > Chyba nie do ko=F1ca rozumiem ten problem, no ale skoro jaki=B6 jest to
    > mo=BFna spr=F3bowa=E6 inaczej pomy=B6le=E6. Powycinaj z grubej fest blachy
    > tr=F3jk=B1ty pasuj=B1ce do tego twojego detalu. Po=B3=B1cz je solidnymi
    > zawiasami. Potrzebna b=EAdzie "g=F3ra" i "d=F3=B3". Mi=EAdzy nimi arkusz bl=
    > achy
    > alu, kt=F3ry nie b=EAdzie mia=B3 =BFadnej swobody ruchu, =BFeby nic si=EA n=
    > ie
    > wichrowa=B3o. Oczywi=B6cie trzeba by to jako=B6 w przestrzeni zawiesi=E6, n=
    > jakich=B6 by=E6 mo=BFe spr=EA=BFynach- co=B6 tam zmajstruj.

    Zawiasy przesztywnią układ, chyba, że zawiasami będzie sama blacha.

    Popatrz na rozwinięcie blachy, składa się ono z sześciu części
    (dwa trapezy i dwa razy po dwa trójkąty).
    Ja myślałem o takim rozwiązaniu, żeby złapać części trapezowe między
    sztywne też trapezowe kawałki, co wymusi linię gięcia na ich krawędziach.
    Nacisk siły byłby na krawędź gięcia łączącą małe trójkąty.
    Ruch na tych dwu krawedziach byłby obrotowy, zapewne jakąś dźwignią
    bez konieczności użycia drogiej prasy.

    Czy widziałeś jak działa zaginarka do blachy?
    Zaginanie blachy wymaga dużo mniejszej siły niż tłoczenie.

    WM

  • 9. Data: 2009-09-17 05:19:42
    Od: "WM " <c...@g...pl>

  • 10. Data: 2009-09-17 16:57:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 17 Wrz, 06:19, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > Zawiasy przesztywnią układ, chyba, że zawiasami będzie sama blacha.

    Ja bym to narysował w proe, pokazał że zadziała, ale... nie mam czasu
    i chęci.

    > Czy widziałeś jak działa zaginarka do blachy?
    > Zaginanie blachy wymaga dużo mniejszej siły niż tłoczenie.

    Figura jest rozwijalna, więc nie ma mowy o żadnym tłoczeniu (czyli
    operacji w której blacha jest plastycznie rozciągana na całe jej
    grubości na znacznych obszarach). A propos: widziałem taką prostacką
    technikę: samochodowy układ wtryskowy pakuje mieszankę gazu LPG i
    powietrza do komory, świeca zapłonowa ją odpala, w komorze na kopycie
    leży blacha, którą eksplozja formuje w całkiem fikuśne kształty.
    Proste, tanie, tyle że trzeba trochę doświadczenia mieć.
    Konrad

    PS zrób coś z tym kodowaniem, rozwalasz każdy cytat