  • 1. Data: 2024-01-08 00:24:46
    Temat: obrobka RAW na konputerze
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    Witam

    Taki przeglad rynku. Tak sobie patrze, choc juz calkiem sie przenioslem na
    iPada.
    Wlasnego kompa nawet juz nie mam.

    DxO PhotoLab 7 Elite
    https://silentpeakphoto.com/photography-software/pho
    to-editing-apps/photo-editing-app-reviews/dxo-photol
    ab-7-review/#dxo-photolab-7-specifications
    Do przemyslenia, ale jak dla mnie za duze wymagania sprzetowe.
    Ciekawe, czy beda jeszcze kiedys rozdawali starsze wersje, jak to mieli w
    zwyczaju?

    ACDSee Ultimate 2024
    https://silentpeakphoto.com/photography-software/pho
    to-editing-apps/photo-editing-app-reviews/acdsee-pho
    to-studio-ultimate-2024-review/
    Moze i fajne, ale nie dziala na Maku.

    ON1 Photo RAW 2024
    https://silentpeakphoto.com/photography-software/pho
    to-editing-apps/photo-editing-app-reviews/on1-photo-
    raw-2024-review/
    Sporo mozliwosci, i przystepna cena. Chyba to bym wlasnie wybral, jakbym
    teraz mial kupowac.

    Adobe Lightroom
    https://silentpeakphoto.com/photography-software/pho
    to-editing-apps/photo-editing-app-reviews/lightroom-
    review/
    Lightroom mi pasowal wielce. Wciaz mam wersje 5.7.
    Ale go znielubilem, od kiedy wprowadzili subskrypcje.

    Jest jeszcze Capture One Pro - swietny, ale dla mnie zdecydowanie za drogi.

    Z tanich:
    Mylio Photos
    https://silentpeakphoto.com/photography-software/pho
    to-editing-apps/photo-editing-app-reviews/mylio-phot
    os-review/
    Pisza, ze jest wersja darmowa. Musze sie przyjrzec, i sprawdzic jak sie
    sprawia jako photo manager.

    Z najtanszych -
    Affinity Photo, Luminar Neo, Photomator (dawniej Pixelmator)
    Affinity Photo chwala, ale mi jakos nie pasowal - wybralem Photomatora.
    A Luminar Neo, zbyt infantylny, na pierwszy rzut oka. Odnioslem wrazenie,
    ze sklada sie z presetow i AI.

    I z cakiem darmowych - Darktable i RAWTheraphy...
    --
    Titus Atomicus

  • 2. Data: 2024-01-08 00:32:01
    Temat: Re: obrobka RAW na komputerze
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    ... na komputerze, rzecz jasna (poprawiam temat).

    --
    Titus Atomicus

  • 3. Data: 2024-01-08 00:55:01
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    T...@s...in.the.world <n...@i...invalid> wrote:

    >Mylio Photos
    >https://silentpeakphoto.com/photography-software/ph
    oto-editing-apps/photo->editing-app-reviews/mylio-ph
    otos-review/
    > Pisza, ze jest wersja darmowa. Musze sie >przyjrzec, i sprawdzic jak sie
    > sprawia jako photo manager.

    Zerknalem na download w Appestore na iPada.
    Tez niby chwala, ale przy b. niskiej frekwencji.
    Nie podoba mi sie, ze chce dostepu do Kontaktow. Nie wiem, czy zainstaluje.

    --
    Titus Atomicus

  • 4. Data: 2024-01-08 18:21:03
    Od: PureNick <ibozaur@CTRL+X@tlen.pl>

> [...]

    > Tez niby chwala, ale przy b. niskiej frekwencji.
    > Nie podoba mi sie, ze chce dostepu do Kontaktow. Nie wiem, czy zainstaluje.

    Jako ciekawostkę podam link do programu RAWdrop:
    http://www.wizards.de/rawdrop/
    Jedynie konwertuje RAWy na TIF lub JPG z kilkoma parametrami do wyboru,
    fajny, kiedyś używałem.

    Pozdruffka

    --
    ~~PP~~SF~~

    --
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie
    antywirusowe AVG.

  • 5. Data: 2024-01-08 20:03:08
    Temat: Re: obrobka RAW na konputerze
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 07/01/2024 23:24, T...@s...in.the.world wrote:

> [...]
    raw-2024-review/
    > Sporo mozliwosci, i przystepna cena. Chyba to bym wlasnie wybral, jakbym

    Używam od bodaj 2018 roku. Kazda wersja wydaje się lepsza od
    poprzedniej. Co roku nowa "duża" wersja i 2-4 "małe" upgrady pomiędzy.
    Dla byłych użytkowników Lightrooma jest możliwość mało bolesnego
    przejścia z jednego systemu na drugi.
    Wersa z 2023 roku była bardzo ciężka i dość powolna, tegoroczne wydaje
    się działać szybciej. Ale żeby za pięknie nie było to na byle czym nie
    pojedzie... ja musiałem zmienić Mini z 2014 roku na Mini 2023 żeby dało
    się tego używać.

    Do darmowych programów dodałbym jeszcze DigiKam
    (https://www.digikam.org/), w zasadzie jest to system do katalogowania i
    organizacji zdjęć, ale lata temmu, jeszcze na Liniksie używałem Digikama
    do obróbki rawów. Obecnie jest dostępny na wszystkie chyba systemy i
    pozwala na przypisaniu do workflow kilku różnych silników - o ile dobrze
    pamiętam to między innymi RawTherapee - do "wywoływania" rawów. Nie
    testowałem jeszcze tej nowej wersji, ale w pamięci pozostały mi miłe
    wspomnienia z używania przed laty wersji linuksowej.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2024-01-08 21:53:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 08.01.2024 00:24, T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    > Do przemyslenia, ale jak dla mnie za duze wymagania sprzetowe.
    > Ciekawe, czy beda jeszcze kiedys rozdawali starsze wersje, jak to mieli w

    Od lat korzystam z PhotoLaba, bo inne, które próbowałem, gorzej radziły
    sobie z plikami z Olympusów. Jedyna zasobożerna funkcja - zaawansowane
    odszumianie DeepPRIME - nie jest specjalnie potrzebna przy niskich
    czułościach. Co ciekawe - w nowszych wersjach działa wielokrotnie
    szybciej, niż w starszych. Chyba skuteczniej korzysta z GPU, więc warto
    mieć dobrą kartę graficzną. Na słabym sprzęcie podejrzewam, że nie
    będzie różnicy między wersjami.

  • 7. Data: 2024-01-09 00:07:33
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    PureNick <ibozaur@CTRL+X@tlen.pl> wrote:

    > Jako ciekawostkę podam link do programu RAWdrop:
    > http://www.wizards.de/rawdrop/
    > Jedynie konwertuje RAWy na TIF lub JPG z kilkoma parametrami do wyboru,
    > fajny, kiedyś używałem.

    No tak. Ale jak dla mnie glowna zaleta RAW to latwosc bezstratnej obrobki.
    A taki konwerter niczego nie wnosi. To tak jakby robic zdjecia od razu w
    JPG.
    Funkcje eksportu do jpg ma chyba kazdy program, ktory czyta RAW.

    --
    Titus Atomicus

  • 8. Data: 2024-01-09 01:09:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    T...@s...in.the.world <n...@i...invalid> writes:

> [...]
    > JPG.
    > Funkcje eksportu do jpg ma chyba kazdy program, ktory czyta RAW.

    Ja oczywiście zajmuję się czymś innym itd. i dla mnie rawy to zło, które
    nie zawsze jest konieczne (nieco przesadzam), no i nie znam / nie
    pamiętam tamtego konwertera, ale dla mnie rawy to przede wszystkim:
    - dużo większa głębia kolorów niż 8-bitowy JPEG, zwykle efektywnie jest
    to głębia matrycy
    - brak strat w kompresji - nie tracimy tego, co przypuszczalnie w ogóle
    chcemy zobaczyć.

    Natomiast jakby jakiś konwerter generował 16-bitowe bezstratne
    np. tiffy (bez żadnych kompensacji itd), to nie widzę problemu, by
    następnie używać do tego "zwykłych" narzędzi.

    W gruncie rzeczy, rawy to są takie 16- (14-, 12-, nawet 10-) bitowe
    bezstratne albo bardzo niskostratne TIFFy, w których dodatkowo zapisano
    parametry zdjęcia itd. Tyle że formaty nie są standardowe, więc "zwykłe"
    programy (bez właściwych pluginów) tego mogą nie czytać.

    Kiedyś to był większy problem, ale to było wtedy, gdy nic nie potrafiło
    edytować 16-bitowych obrazków, a nawet z wyświetleniem takiego np. tiffa
    były problemy. Jakieś 20 lat temu?

    Tylko oczywiście, tak jak napisałem, ja zupełnie co innego robię, dla
    mnie np. telefon może służyć do zrobienia zdjęcia (rodzinnego - bez
    problemu, a w pracy - w ostateczności), natomiast nie wyobrażam sobie
    manipulowania zdjęciami w nim (albo na innym tablecie). Ale ja też
    wiadomości i np. pl.rec.foto przeglądam na pececie :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2024-01-09 05:06:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-08, Mchal M. Lechanski <m...@d...eu> wrote:
> [...]
    > testowałem jeszcze tej nowej wersji, ale w pamięci pozostały mi miłe
    > wspomnienia z używania przed laty wersji linuksowej.

    Byłoby miło, gdy ktoś mógł się właśnie odnieśc do programów linkusowych,
    może porównać z tymi wymienionymi wcześniej jako dobre, a dostępne pod
    windows czy OSX. Jakby się dało :) Nie mam oporów aby zapłacić
    kilkadziesiąd USD za oprogramowanie, ale że jestem linuksiarz to tak mi
    naturalniej.

    Zasadniczo zawsze się staram tak robic zdjęcia aby wymagały jedynie
    prostej obróbki w stylu kadrowania czy dopieszczenia jasności/kontrastu,
    ale moze powinienem wreszcie coś na tych rawach porobic, skoro wszyscy w
    tym grzebią.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-01-09 21:21:40
    Od: T...@s...in.the.world <n...@i...invalid>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:

> [...]
    > windows czy OSX. Jakby się dało :) Nie mam oporów aby zapłacić
    > kilkadziesiąd USD za oprogramowanie, ale że jestem linuksiarz to tak mi

    No, akurat RawTherapee i Darktable sa i na Linuxy...

    --
    Titus Atomicus