  • 1. Data: 2022-09-05 16:01:24
    Temat: Czy jest gdzieś mapa z naniesionymi stacjami ładowania dla elektryków?
    Od: "T." <k...@i...pl>

    Pytam trochę w kontekście dyskusji pod artykułem
    https://wysokienapiecie.pl/75132-drogi-redaktorze-au
    to-swiat-to-o-jakie-emocje-chodzilo/
    Na stacjach paliw umiejscowionych niedaleko różnice w cenach są
    niewielkie, natomiast dowiaduję się, że w stacjach ładowania różnice
    sięgają nawet kilkuset procent (od 40 gr do powyżej 2 zł).
    Jeśli taka mapa jest, to czy są na niej aktualizowane ceny?
    Czy na każdej stacji naładuję każdego elektryka? Bo zdaje się, że są
    różne standardy wtyczek...

    Jak się w tym wszystkim połapać, żeby po pierwsze - dojechać do celu, a
    po drugie - w miarę tanio?

    T.

  • 2. Data: 2022-09-05 16:22:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 05-09-2022 o 16:01, T. pisze:
> [...]
    > sięgają nawet kilkuset procent (od 40 gr do powyżej 2 zł).
    > Jeśli taka mapa jest, to czy są na niej aktualizowane ceny?

    1000 razy było o tym na grupie.
    Najpełniejsza mapa to plugshare.

    Natomiast cen nie da się łatwo pokazać, z uwagi na abonamenty.
    Każdy na danej stacji może mieć inną cenę.

    Ale generalnie jest tylko kilka sieci i przeważnie jak ktoś często
    ładuje się na trasie, to wie gdzie i ile kosztuje ładowanie, oraz gdzie
    opłaca się kupić abonament, albo gdzie ładować w jego przypadku.

    > Czy na każdej stacji naładuję każdego elektryka?

    Nie.
    Ale każdego współczesnego i europejskiego tak.
    Wyjątek to Leaf, ale zazwyczaj stacje mają wiele przyłączy, w tym
    również Chademo które posiada Leaf.

    > Jak się w tym wszystkim połapać, żeby po pierwsze - dojechać do celu, a
    > po drugie - w miarę tanio?

    Naładować w domu przed wyjazdem.
    A reszta (czyli kolejne ładowania) to temat rzeka.

    Zależy jak często jeździsz, ile km od domu, po jakich krajach, jaką
    szybkość oferuje ładowarka w samochodzie, jak bardzo Ci się spieszy,
    jakie stacje są po drodze, jakie masz gniazda w samochodzie itd

    Ogarnia się to zazwyczaj po kilku jazdach, ale z marszu tanio nie
    pojedziesz.

    Ja generalnie mogę na pamięć jechać w dowolne miejsce w Polsce i bez
    sprawdzania wiem, gdzie bym się ładował (nawet za friko).

  • 3. Data: 2022-09-06 11:46:21
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-09-05 o 16:22, Cavallino pisze:
> [...]
    >
    > Ja generalnie mogę na pamięć jechać w dowolne miejsce w Polsce i bez
    > sprawdzania wiem, gdzie bym się ładował (nawet za friko).

    Dziękuję.
    Muszę jeszcze poszukać jakiegoś tekstu na temat standardów ładowania.

    A skoro jesteś w temacie - rozumiem, że baterie w samochodzie podlegają
    podobnym prawom, jak te w telefonach i innych urządzeniach? Zatem
    ograniczona liczba ładowań, spadek wydajności po czasie...
    Gdzieś przeczytałem, że baterie Li-jon mają największą długowieczność,
    kiedy nie ładuje się ich na 100% pojemności i nie rozładowuje do 0, ale
    do ok. 20% (dla notebooków są nawet odpowiednie aplikacje nadzorujące
    taki sposób ładowania). Czy takie mechanizmy są też wbudowane w soft
    samochodu? Bo rozumiem, że łatwo jest nadzorować zużycie tak, aby nie
    rozładować do zera, ale ładowanie tylko do 80% to już problem (jeśli
    zostawia się auto podłączone na noc)...

    Przepraszam, że zawracam głowę, ale może zanim znajdę to masz te
    informacje pod ręką: też gdzieś słyszałem, że długowieczność i wydajność
    akumulatorów bardzo zależy od rodzaju chłodzenia/ogrzewania
    akumulatorów. A to jest ściśle związane z marką samochodów. Jest jakaś
    rzetelna literatura na ten temat?
    Z góry dziękuję.

  • 4. Data: 2022-09-06 11:58:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-09-2022 o 11:46, T. pisze:

    > Muszę jeszcze poszukać jakiegoś tekstu na temat standardów ładowania.

    Nie musisz, o ile nie chcesz kupować jakiegoś wynalazku.
    Pooglądaj na YT filmy np. z kanału Bezszelestni.
    Dużo jest na ten temat.

    > A skoro jesteś w temacie - rozumiem, że baterie w samochodzie podlegają
    > podobnym prawom, jak te w telefonach i innych urządzeniach?

    Fizycznie tak, praktycznie - są znacznie lepiej zabezpieczone.
    Samochody mają wbudowane mechanizmy dbania o baterię, nie pozwalające na
    ich przegrzewanie, dogrzewające lub chłodzące je w miarę potrzeby,
    zapobiegające nadmiernemu rozładowaniu itd

    Nijak żywotności takiej baterii nie można porównać do w/w

    Samochód znudzi się szybciej niż skończy się bateria.
    A potem:
    https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/jest-problem-
    z-recyklingiem-baterii-li-ion-brakuje-baterii-zbyt-w
    iele-firm-ostrzy-sobie-na-nie-zeby/

    >ładowanie tylko do 80% to już problem

    Nie - to wszystko jest ustawialne.

> [...]
    > informacje pod ręką: też gdzieś słyszałem, że długowieczność i wydajność
    > akumulatorów bardzo zależy od rodzaju chłodzenia/ogrzewania

    Zgadza się.
    Obecnie jedynym sensownym jest chłodzenie cieczą.

    >A to jest ściśle związane z marką samochodów.

    Nie.
    Ale modelem już tak.
    Leaf to przykład auta z totalnie zrąbanym chłodzeniem (pasywne).
    Arriva ma już to zrobione porządnie.

    Jest jakaś
    > rzetelna literatura na ten temat?

    Nie znam.
    Polecam elektrowoz, a zwłaszcza jego forum.
    Wszystkiego się dowiesz co potrzebujesz.

  • 5. Data: 2022-09-06 19:18:33
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-09-05 o 16:01, T. pisze:
    > Jak się w tym wszystkim połapać, żeby po pierwsze - dojechać do celu, a
    > po drugie - w miarę tanio?

    Żeby jeździć w kraju i trochę za granicą najprościej używać Greenway.
    Jak jeździsz w trasy jak typowy użytkownik czyli 3-4 razy w roku to
    abonament bezpłatny wystarcza w zupełności. Jak w planie jest dłuższy
    wyjazd, wskakujesz na najdroższy abonament na 1 miesiąc i jedziesz.
    Można tak dość tanio przejechać u nas i u Niemca np. Roaming działa na
    zasadzie że u szkopów masz ceny jak u siebie.

    Można planować trasę na zasadzie szukania darmowych ładowarek, ale to
    zabawa dla bezrobotnych którzy mają za dużo wolnego czasu. Owszem często
    da się nachapać za darmo, ale jest ryzyko że stacja będzie zajęta przez
    innych amatorów darmoszki, co spowoduje bezsensowne wydłużenie czasu
    podróży.

    L.

  • 6. Data: 2022-09-06 19:58:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-09-2022 o 19:18, Lisciasty pisze:

> [...]
    > da się nachapać za darmo, ale jest ryzyko że stacja będzie zajęta przez
    > innych amatorów darmoszki, co spowoduje bezsensowne wydłużenie czasu

    No chyba że nie będzie zajęta.
    Spróbować zawsze warto, dopuszczając możliwość ładowania płatnego gdy
    któryś darmowy punkt w podróży nie wypali.

    Tak mi się udało przejechać trasę w góry w długi weekend majowy.
    Nie czekałem ani razu.

    Byłem też w Chorwacji w ten sposób i głównym problemem nie był nawet
    tłok na ładowarkach, tylko kiepskie moce darmowych ładowarek za naszymi
    granicami.
    Fakt, że była to forma testu i udowodnienia że się da, a nie wyścigu na
    czas.

  • 7. Data: 2022-09-06 19:58:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-09-2022 o 11:46, T. pisze:

    > A skoro jesteś w temacie - rozumiem, że baterie w samochodzie podlegają
    > podobnym prawom, jak te w telefonach i innych urządzeniach?

    Materiał jak na Twoje zamówienie:
    https://www.youtube.com/watch?v=5-6IcY88EUg

  • 8. Data: 2022-09-06 22:08:51
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-09-06 o 11:58, Cavallino pisze:

> [...]
    >
    > Nie znam.
    > Polecam elektrowoz, a zwłaszcza jego forum.
    > Wszystkiego się dowiesz co potrzebujesz.

    Dziękuję za poświęcony czas i konkretne odpowiedzi :-)

    T.

  • 9. Data: 2022-09-06 22:09:21
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-09-06 o 19:58, Cavallino pisze:

    > Materiał jak na Twoje zamówienie:
    > https://www.youtube.com/watch?v=5-6IcY88EUg

    THX
    T.