  • 21. Data: 2023-05-08 20:53:36
    Temat: Re: Czy jest na pokładzie jakiś elektryk?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 20:06 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Te warunki da się łatwo spełnić, jeżeli dobierze się zabezpieczenia do
    > współczesnych źródeł światła.

    Jakie zabezpieczenie dasz przy 80m przewodu 0,5mm2?

    TG

  • 22. Data: 2023-05-08 21:30:56
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Jakie zabezpieczenie dasz przy 80m przewodu 0,5mm2?

    Takie jak mi będzie potrzebne do odbiornika.

    80 mb 0.5 mm^2 to na okrągło 3 omy, warunek SWZ będzie swobodnie
    spełniony dla zabezpieczenia B6, gdzie IPZ wynosi 7,7 oma. B6 uciągnie
    kilkanaście paneli LED mocy 36 W, a to pozwala oświetlić spore
    mieszkanie/biuro.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 23. Data: 2023-05-08 21:32:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    [...]
    > Jakie zabezpieczenie dasz przy 80m przewodu 0,5mm2?

    2A spokojnie pociągnie. A przy LEDach to mnóstwo światła.

    P.P.

  • 24. Data: 2023-05-08 21:50:58
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 21:30 PeJot <s...@n...pl> pisze:

> [...]
    > spełniony dla zabezpieczenia B6, gdzie IPZ wynosi 7,7 oma. B6 uciągnie
    > kilkanaście paneli LED mocy 36 W, a to pozwala oświetlić spore

    Liczysz tylko długość przewodu miedzianego.
    W tych obliczeniach, które wykonałeś używa się zmierzonej impedancji L-PE
    i L-N.
    Przy 0,5mm2 i kilku, kilkunastu połączeniach (łączniki, oprawy, puszki,
    rozdzielnie) rośnie znaczenie jakości tych połączeń, jeśli uda się je
    wykonać idealnie to i tak rezystancja każdego połączenia będzie miała
    duży wpływ na impedancję całej pętli (spore ryzyko zgniecenia przewodu w
    zacisku śrubowym). Przy wzroście impedancji rośnie czas zadziałania
    zabezpieczenia nadmiarowo-prądowego.

    TG

  • 25. Data: 2023-05-08 22:34:16
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 08.05.2023 o 12:13, Piotr Gałka pisze:
    > Ja uważam, że wszelkie połączenia kabli w instalacji w mieszkaniu
    > powinny być w jakoś dostępnym miejscu (nie powinny być po prostu
    > zatynkowane).
    > Czy moje przypuszczenie znajduje potwierdzenie w jakichś
    > przepisach/normach?
    > Jeśli tak to gdzie to jest konkretnie zapisane?

    Zależy kto i jak robi połączenie. Dobrze zrobione połączenie nigdy nie
    wymaga dostępu czy poprawki. Można to traktować jak "lity" kabel :)

    Przez całe życie zrobiłem "kilka miliardów lat świetlnych, ton i litrów"
    połączeń i NIGDY żadne nie musiało być poprawiane :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 26. Data: 2023-05-09 20:34:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 8 maja 2023 o 19:13:36 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Wyguglaj SWZ i impedancję pętli zwarcia.
    >
    > TG
    Można założyć mniejszy bezpiecznik na cienkim przewodów.

  • 27. Data: 2023-05-09 20:46:07
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 20:34 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Można założyć mniejszy bezpiecznik na cienkim przewodów.

    Piszemy o przewodzie 0,5mm2.
    Jak miałeś taki w rekach to teraz pomyśl, że on jest w typowej instalacji
    łączony (przez elektryka) w wielu punktach - łączniki, oprawy, puszki.
    Każde takie złącze przy tak cienkim przewodzie to ryzyko złego styku (bo
    np. przewód zgnieciony pod "śrubką" i to nie jedną a kilkoma. Jak Ci się
    nie ułamie przy montażu to będzie sukces a każdy taki zacisk przy tym
    przewodzie to dodatkowe kilkanaście/kilkaset miliomów do impedancji.

    TG

  • 28. Data: 2023-05-10 17:05:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-05-08 o 22:34, LordBluzg(R)?? pisze:

> [...]
    >
    > Przez całe życie zrobiłem "kilka miliardów lat świetlnych, ton i litrów"
    > połączeń i NIGDY żadne nie musiało być poprawiane :)

    Czyli powinienem się nie przejmować.
    Oczywiście przy założeniu, że słabo mówiący po polsku Ivan i jego dwaj
    pomagierzy robią to tak dobrze jak Ty :).

    Jeszcze w latach 90-tych przeprowadzaliśmy się (nasza firma) do nowego
    lokalu (w starym budynku).
    Postanowiliśmy zrobić nową instalację i zleciliśmy to elektrykowi, aby
    mieć legalnie i z papierami.
    Kilka miesięcy później coś zaczęło iskrzyć w jednym gniazdku.
    Wziąłem się i podokręcałem wszystkie (wiele było zrobionych tak sobie) i
    potem oczywiście już nigdy nic nie musiało być poprawiane.

    U siebie w mieszkaniu miałem kiedyś problem z nieco mrugającym czasem
    światłem. Pomrugało jeden dzień i potem kilka miesięcy ok. Najpierw
    pomyślałem, że może jakaś burza gdzieś dalej akurat była.
    W końcu z konserwatorem zdjęliśmy plomby z licznika a tam goły kabel
    zerowy. Znaczy oryginalnie nie był goły, tylko izolacja z niego sobie
    spłynęła.

    P.G.

  • 29. Data: 2023-05-10 17:57:52
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    > Piszemy o przewodzie 0,5mm2.

    Który to przekrój jest dosyć powszechny w przemyśle, choćby w obwodach
    sterowniczych.

> [...]
    > kilkoma. Jak Ci się nie ułamie przy montażu to będzie sukces a każdy
    > taki zacisk przy tym przewodzie to dodatkowe kilkanaście/kilkaset

    No to schodzimy z zabezpieczeniem. Typowe C10 czy B10 we współczesnej
    domowej instalacji oświetleniowej, gdzie nie ma halogenów tylko ledy
    jest mocno przewymiarowane.

    A producenci oświetlenia, i to nie ci najtańsi wprowadzają ograniczenia
    w dopuszczalnych przekrojach przewodów które daje się wepchać w złącza
    zasilaczy oświetlenia ledowego.

    2ga sprawa że dzisiaj 2 klasa izolacji jest powszechna, nawet w
    oświetleniu ulicznym, przykład pierwszy z brzegu

    https://www.liderlamp.pl/philips-led-oswietlenie-uli
    czne-coreline-malaga-led-83w-230v-ip65/?gclid=EAIaIQ
    obChMIyLOGuI3r_gIVMkiRBR0BtQXrEAYYASABEgI5V_D_BwE

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 30. Data: 2023-05-10 18:13:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 17:57 PeJot <s...@n...pl> pisze:

    > Który to przekrój jest dosyć powszechny w przemyśle, choćby w obwodach
    > sterowniczych.

    :-)

    Byłeś kiedyś na jakiejś budowie? - chyba nie, skoro porównujesz osprzęt
    szaf sterowniczych z oświetleniem sufitowym upchniętym w wełnie na
    poddaszu.
    Widziałeś kiedyś typowy łącznik oświetleniowy? - często na zaciskach nie
    ma śrub, przewód wkłada się na wcisk. Ryzyko ułamania 0,5mm2 przy takim
    wciskaniu na budowie szacuję na 50%.

    > No to schodzimy z zabezpieczeniem. Typowe C10 czy B10 we współczesnej
    > domowej instalacji oświetleniowej, gdzie nie ma halogenów tylko ledy
    > jest mocno przewymiarowane.
    Tu nie chodzi o max obciążenie prądowe dla 0,5mm2, bo to wynosi 9A i
    zazwyczaj wystarczy.
    Chodzi o całą instalację (w naszym przypadku oświetleniową) składającą się
    z tego przewodu i innych elementów, które ten przewód łączy.

    > A producenci oświetlenia, i to nie ci najtańsi wprowadzają ograniczenia
    > w dopuszczalnych przekrojach przewodów które daje się wepchać w złącza
    > zasilaczy oświetlenia ledowego.
    I są takie na przewód 0,5? - podaj linka jak możesz.

    TG