  • 1. Data: 2009-12-03 20:58:14
    Temat: Czy można zrealizować prosty algorytm PID w prostym CPLD np:XC9572
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    Czy waszym zdaniem da się to zrealizowac na prostym CPLD ?
    Czy wystarczy mu zasobów ?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-12-03 21:21:42
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Czy waszym zdaniem da się to zrealizowac na prostym CPLD ?
    > Czy wystarczy mu zasobów ?

    Kiedyś popełniłem to na mikrokontrolerze PIC16F84. Kod w asemblerze był
    tak trywialny, że powinno wydać.

    JanuszR

  • 3. Data: 2009-12-03 21:22:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Dec 2009 21:58:14 +0100, Szumek wrote:
    >Czy waszym zdaniem da się to zrealizowac na prostym CPLD ?
    >Czy wystarczy mu zasobów ?

    Raczej nie. A czym chcesz sterowac ?

    Do zapamietania sa 4 wspolczynniki, jakis akumulator czy dwa.
    Trzeba bedzie zrealizowac mnozenie, przydalby sie bufor do pochodnej,
    czesc obliczen trzeba bedzie z wieksza precyzja .. a tam sa tylko 72
    bity.

    No chyba ze na liczbach 6-bitowych ..

    J.

  • 4. Data: 2009-12-03 21:48:30
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

> [...]
    > Trzeba bedzie zrealizowac mnozenie, przydalby sie bufor do pochodnej,
    > czesc obliczen trzeba bedzie z wieksza precyzja .. a tam sa tylko 72

    to podejdźmy do problemu od inne strony
    sam algorytm pid wrzucmy do uC
    w CPLD zostawmy samo przygotowanie sygnałów dla uC
    czyli dekoder kwadraturowy, licznik i sumator 16 bitowy
    tyle to chyba wejdzie ?
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-12-03 21:55:49
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Szumek" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sam algorytm pid wrzucmy do uC
    > w CPLD zostawmy samo przygotowanie sygnałów dla uC
    > czyli dekoder kwadraturowy, licznik i sumator 16 bitowy

    a czy CPLD jest z góry narzucone ? bo jeśli nie, a widzę, ze coś
    mechanicznego popędzasz - spójrz na LM628/629 , z powodzeniem stosuję je od
    jakiegoś czasu.

    @

  • 6. Data: 2009-12-03 22:19:20
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <a...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >>

    > a czy CPLD jest z góry narzucone ? bo jeśli nie, a widzę, ze coś
    > mechanicznego popędzasz - spójrz na LM628/629 , z powodzeniem stosuję je

    NIe jest do końca narzucone ale
    sam uC nie bardzo sie nada do obsługi enkodera
    CPLD zrobi to szybciej i nie zgubi impulsu
    napisz mi jeszcze przy okazji po ile da się kupić LM ?
    może być ciekawa alternatywą
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-12-03 22:39:15
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    > NIe jest do końca narzucone ale
    > sam uC nie bardzo sie nada do obsługi enkodera
    > CPLD zrobi to szybciej i nie zgubi impulsu
    > napisz mi jeszcze przy okazji po ile da się kupić LM ?
    > może być ciekawa alternatywą

    w TME po 140zł netto, Farnell 45?

    @

  • 8. Data: 2009-12-04 07:45:26
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Szumek napisał:
    > Użytkownik "Artur Miller" <a...@n...pl> napisał w wiadomości

    > NIe jest do końca narzucone ale
    > sam uC nie bardzo sie nada do obsługi enkodera
    > CPLD zrobi to szybciej i nie zgubi impulsu

    A z jaką maksymalną częstotliwością impulsów enkodera ma Kolega do
    czynienia? AVR poganiany zegarem 8MHz bez problemu radzi sobie z
    sygnałem o częstotliwości 50kHz w ramach obsługi przerwania. Jak dobrze
    zoptymalizujesz procedurę to i 100kHz pociągnie. A jeśli i to mało, to
    chyba wszystkie uC mają jakieś sprzętowe liczniki, które można zaprząc
    do roboty.

    Oszacuj na początku jaka będzie maksymalna częstotliwość impulsów z
    enkodera, bo może się okazać, że wystarczy 8051 poganiany zegarem 12MHz :-)

    Przykładowo: enkoder 1000imp/obr sprzęgnięty z wałem silnika mającego
    maksymalnie 3000obr/min.
    3000 obr/min = 50 obr/s
    50 obr/s * 1000 imp/s daje 50kHz czyli mała ATmega wystarczy. Jak ją
    jeszcze pogonisz na 16MHz to z zapasem.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 9. Data: 2009-12-04 08:05:27
    Od: "Artur Miller" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    wiadomości news:hfafb2>
> [...]
    > maksymalnie 3000obr/min.
    > 3000 obr/min = 50 obr/s
    > 50 obr/s * 1000 imp/s daje 50kHz czyli mała ATmega wystarczy. Jak ją

    ale przydałoby sie, zeby ten procek coś jeszcze w międzyczasie robił :)

    @

  • 10. Data: 2009-12-04 09:58:19
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Artur Miller napisał:
    > Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" <g...@c...slupsk.pl> napisał w
    > wiadomości news:hfafb2>
    >>

    > ale przydałoby sie, zeby ten procek coś jeszcze w międzyczasie robił :)

    Dobrze zoptymalizowana procedura przerwania do obsługi enkodera na AVR
    poganianym zegarem 8MHz wykonywała mi się w czasie 2,3us. Przy 50kHz
    obsługa przerwania zajmie prockowi niecałe 12% mocy obliczeniowej, więc
    nieco czasu mu zostanie na realizację innych zadań. :-) Przy zegarze
    16MHz będzie to niecałe 6% czyli tzw. "pan pikuś" :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz