  • 191. Data: 2013-07-21 17:05:37
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Karta NE2000 byla jednak stosunkowo tania.

    Owszem.

    Najbardziej w tamtych czasach lubiłem karty Compex, były takie 8- oraz
    16-bitowe. Mogły pracować jako NE1000/NE2000, ale także jako WD8003*
    i WD8013*, to ostatnie było korzystne w połączeniu z systemem takim jak
    Linux.
    Ale kiedy one się pojawiły to nie pamiętam, możliwe że później.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 192. Data: 2013-07-21 17:18:42
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm, W95 to przeciez cala Polska do TP dzwonila.

    W sensie 0202122? Ale to było później, wcześniej jedyne co było to
    właśnie takie "partyzanckie" rozwiązania np. (jak w tym znanym mi
    przypadku) oparte na FreeBSD lub innym Linuksie (ew. może Windows NT -
    RAS - ale nie słyszałem o niczym takim w praktyce).

    Firma w której akurat się to działo była jakimś tam partnerem :-)
    MS i miała wdrażać ich rozwiązania internetowe u klientów. Pamiętam że
    nawet była tam wizyta (właściwie przynajmniej kilka, ale jedna istotna)
    jakiegoś specjalisty z MS, na początku opowiedział kawał o tym, że
    Uniksa on rozpoznaje po tym, że klawiatura spadająca klawiszami na
    podłogę generuje istniejące polecenie. Później było już mniej śmiesznie,
    zwłaszcza gdy musiał prosić mnie, wrednego uniksowca, bym prześledził
    (na RS232) co ten jego Windows 95 dokładnie robi (stąd wiem co robił).
    Stwierdził też, że na NT4 umiałby to rozwiązać (NT4 stało obok,
    doskonale o tym wiedział, ale nie próbował). Rozwiązanie problemu
    Windows 95 musiałem niestety wymyślić ja.

    Przypuszczam że w czasach 0202122 mogło już być nawet OSR2, a skrypty
    do PPP itp. prawdopodobnie były już w OSR1. 0202122 nie wymagało chyba
    także skryptów w ogóle (od razu odpalało się PPP, lub było to
    automatycznie wykrywane). Pamiętam, że automatyczne wykrywanie PPP
    pojawiło się w mgetty (po jakimś czasie).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 193. Data: 2013-07-21 17:21:35
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No to jaki jest ich cel ?
    > Drukarzy ulotek wzywajacych do strajkow lapac ? :-)

    Owszem, to jest jeden z ich celów.
    Generalnie wszystko co godzi w istnienie państwa jako organizacji.
    Sep 11 nie było zagrożeniem dla bezpieczeństwa państwa, przeciwnie,
    w obliczu lepiej lub gorzej zdefiniowanego wroga, i przez zwiększenie
    "wysiłków obronnych" z powodu ewidentnego zagrożenia, bezpieczeństwo
    państwa znacznie się zwiększyło.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 194. Data: 2013-07-21 18:24:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > No ale to przecież było chyba jasne od początku(?).

    Gdyby było takie jasne, to bym pewnie nie musiał tego wszystkiego pisać.

    > W każdym razie wydaje się to logicznym wnioskiem, biorąc pod uwagę,
    > że stałe połączenie z Internetem w Polsce było później.

    W takim razie to "Eee tam" nie było logiczną reakcją na moją pochwałę
    organizacji w systemie TRICKLE. Żeby było jasne wszystko, przypomnę
    jeszcze, że pochwała ta nie dotyczyła tylko samego wysyłania plików
    mailem przez autoresponder, ale przede wszystkim organizacji dostępu
    do danych zmagazynowanych na taśmach magnetycznych.

    Pierwsze pecety z roku 1981 miały dyski 20 MB (te z 10 MB, występowły
    głównie w litereturze, w przyrodzie były rzadkością). Komputer kupiony
    dziesięć lat później miał dysk 40 MB. Szybki wzrost pojemności zaczął
    się dopiero w latach dziewięćdziesiątych. Nie znaczy to, że wczesniej
    nie było dysków większych niż 20 czy 40 MB. Były, ale cenę miały dość
    pokaźną. W mainframe'ach to wyglądało jeszcze troche inaczej, ale nie
    znaczy to, że coś tam było tańsze albo szybciej się zmieniało.

    No więc (żeby było jasne), w swoim czasie przeszkodą do "dostępu online,
    normalnie przez anonymous FTP" był nie tylko brak stałego połączenia
    z Internetem w Polsce, ale przede wszystkim brak dysków, które to
    wszystko mogły pomieścić. Bo że wprost z taśmy eftepuje się kiepsko,
    to chyba jest jasne od samego początku (ale wolę napisać wprost, żebysmy
    znowu przez tydzień nie gadali po próżnicy).

    --
    Jarek

  • 195. Data: 2013-07-21 19:10:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 21 Jul 2013 16:24:03 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pierwsze pecety z roku 1981 miały dyski 20 MB (te z 10 MB, występowły
    > głównie w litereturze, w przyrodzie były rzadkością).

    Pierwsze pecety z roku 1981 w ogole nie mialy twardziela. A nawet
    mogly nie mialy flopow. Choc
    "A hard disk could not be installed into the 5150's system unit
    without changing to a higher-rated power supply. The "IBM 5161
    Expansion Chassis" came with its own power supply and one 10 MB hard
    disk and allowed the installation of a second hard disk"

    XT to dopiero 1983.

    U nas rzeczywiscie - w owym czasie nie wystepowaly, to i dyski 10MB
    byly nieznane.

    P.S. taka ciekawostka XT/370
    http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC#XT.2F370

    The "IBM Personal Computer XT/370" was an XT with three custom 8-bit
    cards: the processor card (370PC-P), contained a modified Motorola
    68000 chip, microcoded to execute System/370 instructions, a second
    68000 to handle bus arbitration and memory transfers, and a modified
    8087 to emulate the S/370 floating point instructions. The second card
    (370PC-M) connected to the first and contained 512 kB of memory. The
    third card (PC3277-EM), was a 3270 terminal emulator necessary to
    install the system software for the VM/PC software to run the
    processors. The computer booted into DOS, then ran the VM/PC Control
    Program

    http://en.wikipedia.org/wiki/PC-based_IBM-compatible
    _mainframes

    > Komputer kupiony
    > dziesięć lat później miał dysk 40 MB. Szybki wzrost pojemności zaczął
    > się dopiero w latach dziewięćdziesiątych.

    1991 ? Juz chyba kolo 100MB.
    Ale zgadza sie postep byl powolny - w 81 byl zegar 4.77MHz, w 91 ok
    33MHz. I wydawalo sie ze zblizamy sie do granic mozliwosci krzemu.

    Nawiasem mowiac - czyzbysmy go osiagneli ? Ostatnio postep nie jest
    juz taki spektakularny, prockow 10GHz nie ma ..

> [...]
    > to chyba jest jasne od samego początku (ale wolę napisać wprost, żebysmy
    > znowu przez tydzień nie gadali po próżnicy).

    Ale to o serwerze gadamy ? Serwery nie byly na pecetach i dyski mialy
    duze (hoho, moze nawet i po 200MB :-)).
    Bo od strony klienta simtela, programy pod dos tez byly male, mozna
    bylo na dyskietki kopiowac ..

    J.

  • 196. Data: 2013-07-21 19:23:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2013 17:21:35 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    > w obliczu lepiej lub gorzej zdefiniowanego wroga, i przez zwiększenie
    > "wysiłków obronnych" z powodu ewidentnego zagrożenia, bezpieczeństwo

    Bezpieczentwu takiego molocha jak USA, przy takim punkcie widzenia
    trudno zaszkodzic. Prezydenta zabijesz - wybiora sobie nowego,
    polowe okretow zatopisz - zbuduja jeszcze wiecej, a druga polowa nadal
    wielka flote stanowi itp.
    Moskwy jedynie trzeba pilnowac, bo jak tam ktos guzik nacisnie, to sie
    systemy przeciwrakietowe nie wyrobia.

    Ale nawet taki drobiazg jak WTC sparalizowal komunikacje lotnicza w
    kraju i zatrzymal gielde. Ile to miliardow strat ?
    No, mniej niz pozniejsze dwie wojenki :-)

    J.

  • 197. Data: 2013-07-21 19:38:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2013 17:18:42 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > W sensie 0202122? Ale to było później, wcześniej jedyne co było to

    Hm, kwiecien 96 TP ten numer uruchomilo.

    > właśnie takie "partyzanckie" rozwiązania np. (jak w tym znanym mi
    > przypadku) oparte na FreeBSD lub innym Linuksie (ew. może Windows NT -
    > RAS - ale nie słyszałem o niczym takim w praktyce).

    Wczesniej wydaje mi sie ze bylo tez pare platnych dostepow.
    Choc w sumie ... jak sobie robilem, to chyba zawsze mialem staly adres
    IP, mozliwe ze wpisywany w windowsa na stale.

    > Przypuszczam że w czasach 0202122 mogło już być nawet OSR2, a skrypty

    Nie, jeszcze nie. SP1/OSR1 od lutego 96
    http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_95

    > do PPP itp. prawdopodobnie były już w OSR1.

    A nie od poczatku ? W koncu w USA nie bylo jednego narodowego
    providera, roznie sie ludzie laczyli. MS i tak ograniczyl, bo postawil
    na PPP i DHCP - rozwiazania "nowoczesne", a wiec nie wszedzie
    dostepne.

    > 0202122 nie wymagało chyba
    > także skryptów w ogóle (od razu odpalało się PPP, lub było to
    > automatycznie wykrywane)

    Nie potrzebowalo, od razu startowalo ppp.

    J.

  • 198. Data: 2013-07-21 19:49:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > Expansion Chassis" came with its own power supply and one 10 MB hard
    > disk and allowed the installation of a second hard disk"

    Ja miałem XT w 1984, był bez twardego dysku. Ale to w Polsce było.
    Ale jeśli dyski już były, to 20 MB. Nawet jeśli to nie był jeszcze XT.

    > U nas rzeczywiscie - w owym czasie nie wystepowaly, to i dyski 10MB
    > byly nieznane.

    Na Zachodzie bez zmian. Tam też dysków 10 MB sprzedało się mało.

    > 1991 ? Juz chyba kolo 100MB.

    No własnie nie. Kupowałem w tym roku kompuer, odgrzebałem niedawno papiery.
    Miał 40 MB. Większe też już były, ale dużo droższe. Chyba w ogóle zależność
    ceny od pojemności opisana była funkcją wypukłą.

    > Ale to o serwerze gadamy ? Serwery nie byly na pecetach i dyski mialy
    > duze (hoho, moze nawet i po 200MB :-)).

    O serwerze, a nawet o serwerach. Nie wyłączając z tego mainframe. Dyski
    do takich komputerów jakoś nie chciały być tańsze niż do pecetów.

    > Bo od strony klienta simtela, programy pod dos tez byly male, mozna
    > bylo na dyskietki kopiowac ..

    Ale dużo ich było, tych programów. Jak w końcu wydali to na CD, to się
    okazało ile tego jest -- kilkaset MB. Na przełomie lat 80/90 nikt by na
    taki mało poważny software nie dał tyle miejsca na dyskach.

    --
    Jarek

  • 199. Data: 2013-07-21 19:57:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 21 Jul 2013 16:57:53 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Akurat wszelkie callbacki itp. to się pod Linuksem trywialnie robiło.
    > Aczkolwiek przyznaję że Linuksa zacząłem używać nieco później, inna
    > sprawa że w systemach, których używałem wcześniej, było chyba tak samo
    > łatwo (albo w ogóle dokładnie tak samo).
    > W skrócie, wystarczyło zrobić w skrypcie "stty clocal" i nasz skrypt
    > mógł wydawać dowolne polecenia modemowi.
    > Alternatywnie, jeśli np. ktoś miał dostęp przez modem i następnie
    > telneta itp. - wystarczyło wydać modemowi polecenie +++ (pauza) at&c0
    > i efekty były takie jak po stty clocal.

    Ale tu chodzi o to aby po trzecim RING odpalic ... login ? getty ?
    Lub przejsc do getty juz odpalonego przez init ..

    niestety - man opisuje szczegolowo (lub nie) rozne opcje, ale brakuje
    opisow jak to wszystko wspoldziala. Rozne urzadzenia (tty/cua),
    blokowania, parametry.

    > Później były specjalnie skrypty itp. do callbacków (np. w mgetty) ale to
    > w gruncie rzeczy nie było specjalnie potrzebne.

    Hm, czy pojawienie sie mgetty nie oznacza ze z getty zle sie to
    robilo ?

    J.

  • 200. Data: 2013-07-21 20:21:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Wczesniej wydaje mi sie ze bylo tez pare platnych dostepow.
    > Choc w sumie ... jak sobie robilem, to chyba zawsze mialem staly adres
    > IP, mozliwe ze wpisywany w windowsa na stale.

    W praktyce to wyglada tak, że "dynamiczność" adresów IP powodowana jest
    przez centralę telefoniczną, która po wybraniu numeru może skierować
    na różne linie i różne modemy. Najprościej jest przypisać numer IP do
    portu szeregowego i modemu -- nie ma po co kombinować inaczej. Jak jest
    wystawiony tylko jeden modem, to zgóry wiadomo jaki adres się dostanie,
    więc można go również wpisać na stałe po stronie klienta (w windowsa,
    czy co tam kto ma).

    U mnie wyjątkiem byli wspomniani wcześniej macuserzy, którzy musieli
    używać SLIP, i to ze stałym adresem, bo w Apple słabo sobie radzili
    z pośpieszną implementacją TCP/IP w tym ich cudacznym systemie.
    Więc po zalogowaniu się loginem i hasłem dawany im był SLIP ze stałym
    mumerem przypisanym do użytkownika (nie do modemu), takim samym jak
    wpisany w komputer.

    > A nie od poczatku ? W koncu w USA nie bylo jednego narodowego providera,
    > roznie sie ludzie laczyli. MS i tak ograniczyl, bo postawil na PPP i DHCP
    > - rozwiazania "nowoczesne", a wiec nie wszedzie dostepne.

    Z tym DHCP, to pewna informacja? DHCP działa w ADSL, to wiadomo, bo po
    zalogowaniu w neostradzie dostaje się za każdym razem inny adres. W SDI
    był on z kolei przypisany do loginu -- można było logować się swoimi
    danymi w różnych miejscach i mieć to samo IP. W pierwszej neostradzie
    numer IP przypisany był z kolei do modemu (dawany przez DHCP na podstawie
    MAC). Ale czy w modemach 202122 od początku było DHCP? Wiem tylko, że
    zawsze dostawało się to samo IP drugiego końca PPP. I na samym początku
    można było z dowolnego miejsca w Internecie zalogować się telnetem na ten
    IP loginem i hasłem ppp/ppp (albo slip/slip) i dowolnie gmerać w urządzeniu,
    tudzież logować się stamtąd dalej w świat.

    --
    Jarek