  • 251. Data: 2013-07-29 20:35:34
    Temat: Re: Czy operator przechowuje tresc smsow ?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    >Tak było z punktu widzenia prywatnej osoby i/lub biznesu. Uczelnie
    >były
    >w zupełnie innej sytuacji. Zresztą chwilę później u nas było tak
    >samo:

    Hm, no wiesz, studenci opuszczaja uczelnie i chca miec internet.
    Moze i w Niemczech nie mieli na uczelni, skoro sie klientela nie
    wyksztalcila.

    Zreszta i u nas ten internet na uczelniach propagowal stopniowo - na
    informatyce byl na poczatku, na polonistyce pewnie na koncu :-)

    >uczelnie miały dostęp do sieci praktycznie po kosztach, później np.
    >płaciły 7% VATu, a dla osób i firm prywatnych ceny były zaporowe.
    >Zwłaszcza jeśli ktoś chciał wziąć gotową usługę "z półki" zamiast coś
    >"załatwić" (np. na uczelni itp.)

    Plus te nasze problemiki - ze KBN nie placi za siec dla studentow,
    tylko "do badan naukowych", ze vat trzeba przy kazdej okazji itp.

    >Nie wiem jak było w DE, ale np. w UK na przełomie lat 80/90 karty
    >były
    >normą (dla mieszkających tam, nie dla nas gości zza żelaznej
    >kurtyny).

    Dla gosci zdaje sie tez, choc moze debetowe.
    Tylko ze oni mieli karty 4 rodzajow, i juz wtedy jedna karta
    gromadzila w sobie 4 rodzaje i 4 funkcje :-)
    Ale to UK, w Niemczech widac inaczej.

    >Ta było sporo dziwnych układów, np. m.in. dlatego ISDN był bardzo
    >popularny.

    Ale to im akurat ani nie pomoglo, ani nie zaszkodzilo. Tyle tylko ze
    DT potrafi zorganizowac DSL razem ISDN na jednej linii.

    > W Polsce jednak było podobnie jak w innych niż Niemcy
    >krajach, z tym że trochę później.

    No nie, ten nasz "darmowy internet TP" to jednak unikat w skali
    swiata.
    Fakt ze inni mogli sie wlaczac juz wczesniej, moze za pieniadze, ale
    sumarycznie czesto i tak mniejsze :-)

    J.

  • 252. Data: 2013-07-29 21:32:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

> [...]
    >
    > Zreszta i u nas ten internet na uczelniach propagowal stopniowo
    > - na informatyce byl na poczatku, na polonistyce pewnie na koncu :-)

    U nas na samym początku BITNETU, z bliżej mi nieznanych powodów,
    wśród użytkowników była ogromna nadreprezentacja psychologów.
    A obecny minister od cyfryzacji, to akurat po polonistyce jest.

    > No nie, ten nasz "darmowy internet TP" to jednak unikat w skali
    > swiata.

    Jaki tam unikat! Przecież w takiej Kopenhadze czy innym Chicago też
    mogli do woli korzystać z darmowego internetu pod numerem +48202122.

    --
    Jarek

  • 253. Data: 2013-07-30 01:28:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 29 Jul 2013 19:32:29 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > U nas na samym początku BITNETU, z bliżej mi nieznanych powodów,
    > wśród użytkowników była ogromna nadreprezentacja psychologów.

    Sasiedztwo budynkow ? Duzo moze byc powodow :-)

    > A obecny minister od cyfryzacji, to akurat po polonistyce jest.

    Boni ? A mial w tej dziedzinie jakies wczesniejsze doswiadzczenia,
    czy zywy przyklad ze dobrzy koledzy posade zawwsze znajda ? :-)

    J.

  • 254. Data: 2013-07-30 02:19:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sasiedztwo budynkow ? Duzo moze byc powodow :-)

    Nie, nie to, oni akurat blisko nie mają. Polonistyka zdecydowanie bliżej.

    > Boni ? A mial w tej dziedzinie jakies wczesniejsze doswiadzczenia,
    > czy zywy przyklad ze dobrzy koledzy posade zawwsze znajda ? :-)

    Wnx olyvfzl enmrz j cneglmnagpr, gb avr mnhjnmlyrz.

    Jarek

    --
    W piecu oroł, w piecu sioł
    Na nolepie nawracoł

  • 255. Data: 2013-07-30 17:27:16
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Zreszta i u nas ten internet na uczelniach propagowal stopniowo - na
    > informatyce byl na poczatku, na polonistyce pewnie na koncu :-)

    Pewnie zależy gdzie, ale na uniwersytecie na którym studiowałem na początku
    internet używany był do ircowania przez studentów filozofii, psychologii czy
    politologii. Informatyka zajęta była zadaniami teoretycznymi.

  • 256. Data: 2013-07-31 10:42:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 30 Jul 2013 17:27:16 +0200, John Kołalsky napisał(a):
> [...]
    > internet używany był do ircowania przez studentów filozofii, psychologii czy
    > politologii. Informatyka zajęta była zadaniami teoretycznymi.

    Ja tam nie wiem, ale tak naturalne mi sie wydaje ze jak podlaczaja
    internet do jakiegos centrum obliczeniowego, to obok jest wydzial
    informatyki, potem nalegaja na podlaczenie elekronicy, fizycy itp.

    A na takiej psychologii to kierownictwo niezainteresowane, pracowni
    komputerowych nie ma, sieci wewnetrznej nie ma, komputerow nie ma kto
    skonfigurowac, ludzie w obsludze (unixa ?) niewyszkoleni, konta im
    trzeba zakladac, a nie wiadomo jak ... myle sie, czy to juz daleko
    pozniej niz rok 91 opisujesz ?

    J.

  • 257. Data: 2013-07-31 14:29:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Hm, no wiesz, studenci opuszczaja uczelnie i chca miec internet.
    > Moze i w Niemczech nie mieli na uczelni, skoro sie klientela nie
    > wyksztalcila.

    Niemcy to w ogóle nieco inna sprawa, ale np. w Polsce dostęp do sieci
    (posiadanie konta na uczelni itd.) po zakończeniu studiów nie był
    chyba wielkim problemem? Jeśli już ktoś studiował te 5 czy inne 10 lat
    :-) to chyba zdążył sobie wszystko ustawić wedle woli.
    Na informatykach przynajmniej, w znanych mi przypadkach (np. na PW i UW,
    a pewnie także innych).

    > Plus te nasze problemiki - ze KBN nie placi za siec dla studentow,
    > tylko "do badan naukowych", ze vat trzeba przy kazdej okazji itp.

    Jasne. Z tym że dla ludzi "zahartowanych w bojach" takie problemiki to
    była norma :-)

    > No nie, ten nasz "darmowy internet TP" to jednak unikat w skali
    > swiata.
    > Fakt ze inni mogli sie wlaczac juz wczesniej, moze za pieniadze, ale
    > sumarycznie czesto i tak mniejsze :-)

    Owszem. I to zwykle dużo mniejsze. Poza tym, tak jak pisałem, na
    zachodzie było dużo możliwości "załatwienia" :-) darmowego dostępu do
    sieci (u nas także, tyle że później), płaciło się tylko za połączenia
    telefoniczne (w niektórych przypadkach np. lokalne - darmowe).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 258. Data: 2013-07-31 17:47:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >:-) to chyba zdążył sobie wszystko ustawić wedle woli.
    >Na informatykach przynajmniej, w znanych mi przypadkach (np. na PW i

    Na informatykach owszem, ale inni mogli miec problemy, a oficjalny
    cennik byl drogi.
    Poza tym uczelnie raczej nie mialy puli modemow do szerokiego
    dostepu - po co, przeciez pracownicy maja w pracy.

    J.

  • 259. Data: 2013-07-31 18:42:25
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > skonfigurowac, ludzie w obsludze (unixa ?) niewyszkoleni, konta im
    > trzeba zakladac, a nie wiadomo jak ... myle sie, czy to juz daleko

    Niedaleko. Mnie chodzi o to, że ... jak chodzi o internet to nie informatyka
    a chęć szczera ... :-)

  • 260. Data: 2013-07-31 22:46:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Na informatykach owszem, ale inni mogli miec problemy, a oficjalny
    > cennik byl drogi.
    > Poza tym uczelnie raczej nie mialy puli modemow do szerokiego dostepu
    > - po co, przeciez pracownicy maja w pracy.

    No tak, to taka lekka partyzantka była :-)
    --
    Krzysztof Hałasa