  • 1. Data: 2011-07-09 10:13:02
    Temat: DOB-50 - co dalej
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Wpadł mi w ręce taki detektor promieniowania jonizującego, produkcja
    Unitry. Ktoś ma pomysł jak go wykorzystać? O ile mi wiadomo samo
    połączenie czujnika jest proste - kilkaset woltów między elektrodami, w
    obwodzie rezystor, układ pomiarowy podpięty przez kondensator. A jak ze
    szczegółami?

    1) Kwestia zasilania. Najprościej wziąć jakiś zasilacz transformatorowy
    podnoszący napięcie, analogicznie do układów zasilania lampy głośnikowej
    w OR. Tylko fabryczne liczniki Geigera były chyba zasilane z baterii,
    więc przetwornica. Tylko jaka?
    2) Układ pomiarowy. Najprościej byłoby zrobić sam licznik impulsów,
    chociaż gdyby dało się przeliczać to na jakąś właściwą jednostkę... Tak
    BTW: Jak realizowano pomiar w dawnych czasach, gdy tego typu liczniki
    były wyposażone we wskaźnik wychyłowy?

  • 2. Data: 2011-07-09 13:00:41
    Temat: Re: DOB-50 - co dalej
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-09 12:13, Atlantis pisze:
> [...]
    > podnoszący napięcie, analogicznie do układów zasilania lampy głośnikowej
    > w OR. Tylko fabryczne liczniki Geigera były chyba zasilane z baterii,

    Chyba chciałbyś żeby to było urządzenie przenośne to jednak trzeba dać
    baterię i przetwornicę. Napięcie wyjściowe pewnie z 650V. Przetwornica
    to najlepiej flyback z transformatorem. Wylicz sobie na kalkulatorze:
    http://schmidt-walter.eit.h-da.de/smps_e/spw_smps_e.
    html.
    Możesz nawinąć trafo na przykład na RM8 ( n2 rzędu 2000 a n1 około 25
    zwojów). Możesz też zastosować transformatorek do palników błyskowych.
    Jaki układ to pewnie będzie wiedział Roman ale musiałbyś się zdecydować
    jakie napięcie zasilające.

    > 2) Układ pomiarowy. Najprościej byłoby zrobić sam licznik impulsów,
    > chociaż gdyby dało się przeliczać to na jakąś właściwą jednostkę...

    Jeśli zrobisz licznik impulsów na procku to przecież możesz sobie
    przeliczać w nim na uS/h, gdy jakaś linia zostanie wysterowana
    przyciskiem. Do dokładnego ustawienia wystarczy podregulować napięciem
    na detektorze.
    Jak już go wykonasz to co zamierzasz z nim robić? Czekać aż pierdyknie
    jakaś kolejna elektrownia aby móc badać próbki gruntu i artykuły spożywcze?

    > BTW: Jak realizowano pomiar w dawnych czasach, gdy tego typu liczniki
    > były wyposażone we wskaźnik wychyłowy?

    Pewnie wzmacniacz (może w układzie detektora szczytowego) i kondensator
    a do niego podpięty wskaźnik wychyłowy przez rezystor i potencjometr.

    MD

  • 3. Data: 2011-07-09 20:07:03
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > Wpadł mi w ręce taki detektor promieniowania jonizującego, produkcja
    > Unitry. Ktoś ma pomysł jak go wykorzystać?

    Pomoże?
    Maciek

  • 4. Data: 2011-07-10 09:29:12
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

> [...]

    > podnoszący napięcie, analogicznie do układów zasilania lampy głośnikowej
    > w OR. Tylko fabryczne liczniki Geigera były chyba zasilane z baterii,

    flyback albo na powielaczu

    > 2) Układ pomiarowy. Najprościej byłoby zrobić sam licznik impulsów,
    > chociaż gdyby dało się przeliczać to na jakąś właściwą jednostkę...

    najprościej zliczać impulsy przez okreslony czas albo analogowqo jak poniżej

    > BTW: Jak realizowano pomiar w dawnych czasach, gdy tego typu liczniki
    > były wyposażone we wskaźnik wychyłowy?

    multiwibrator monostabilny plus układ całkujący

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2011-07-21 20:23:24
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-07-10 11:29, Michał Baszyński pisze:

    > flyback albo na powielaczu

    Przeglądam właśnie zbiór gotowych elementów indukcyjnych. Pierwsze co mi
    się nawinęło pod rękę to:
    1) Cewka/transformatorek na rdzeniu kubkowym. Dwa uzwojenia, każde po
    30mH i około 1 om.
    2) Małe transformatorki. Uzwojenia odpowiednio:
    a) 12mH i 1,6om
    b) 10uH i 0,3om
    3) Jeszcze inne małe transformatorki
    a) 710uH i 0,7om
    b) 100uH i 0,03om

    Pomiary wykonane za pomocą UT602 i UT30B

    Czy któryś z tych elementów nada się do złożenia odpowiedniej przetwornicy?

  • 6. Data: 2011-07-21 20:40:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

    [...]

    > Czy któryś z tych elementów nada się do złożenia odpowiedniej przetwornicy?

    Moja szklana kula odpowiada, żeby nawet nie próbował tłumaczyć.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-07-21 21:49:46
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    > Moja szklana kula odpowiada, żeby nawet nie próbował tłumaczyć.

    Możesz powiedzieć jakich informacji brakuje? Pomierzyłem co mogłem
    pomierzyć, przetwornicy jeszcze nigdy nie składałem...
    Wim tylko tyle, że prawdopodobnie takie transformatorki jak te posiadane
    przeze mnie były używane w przetwornicach do zasilania świetlówek.
    Pewien tego jednakże nie jestem - trafił do mnie kiedyś cały worek
    takich elementów i od tego czasu leżały w szafie.

  • 8. Data: 2011-07-21 21:58:18
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-21 22:23, Atlantis pisze:

> [...]
    > 30mH i około 1 om.
    > 2) Małe transformatorki. Uzwojenia odpowiednio:

    Przekładnia tego transformatorka to pierwiastek ze stosunku
    indukcyjności. Czyli będzie około 34. Musiałbyś zasilać z 20 V żeby
    uzyskać 650. Albo zastosuj powielacz. No i nie wiadomo jak to nawijane i
    czy wytrzyma wysokie napięcie.

    > 3) Jeszcze inne małe transformatorki
    > a) 710uH i 0,7om
    > b) 100uH i 0,03om

    Ten się na pewno nie nada.

    MD

  • 9. Data: 2011-07-21 22:00:27
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    > Hello Atlantis,
    >
    > Thursday, July 21, 2011, 10:23:24 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Moja szklana kula odpowiada, żeby nawet nie próbował tłumaczyć.

    Uważasz że nie ma szans powodzenia? Jak się zaweźmie to może zrobić,
    mimo że nie ma o tym pojęcia. Ja nie mając zupełnie pojęcia o
    przetwornicach, zacząłem robić zasilacze na regulowane napięcie do 1000V.

    MD

  • 10. Data: 2011-07-21 22:04:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Atlantis,

> [...]
    > Pewien tego jednakże nie jestem - trafił do mnie kiedyś cały worek
    > takich elementów i od tego czasu leżały w szafie.

    Wybacz - nie mogę zawieść zaufania mojej szklanej kuli.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl