  • 1. Data: 2011-04-16 16:31:50
    Temat: Dalej o OO, jezykach itede
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Poniewaz watek "Carnegie Mellon..." zrobil sie za duzy, zaczynam nowy.

    Regomenduje ciekawy artykul

    http://www.winestockwebdesign.com/Essays/Lisp_Curse.
    html

    Now make this thought experiment interesting: Imagine adding object
    orientation to the C and Scheme programming languages. Making Scheme
    object-oriented is a sophomore homework assignment. On the other hand,
    adding object orientation to C requires the programming chops of
    Bjarne Stroustrup.

    The consequences of this divergence in needed talent and effort cause
    The Lisp Curse:

    Lisp is so powerful that problems which are technical issues in other
    programming languages are social issues in Lisp.

    Komentarze tutaj

    http://news.ycombinator.com/item?id=2450973

    A.L.

  • 2. Data: 2011-04-16 19:00:49
    Temat: Re: Dalej o OO, jezykach itede
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

> [...]
    > object-oriented is a sophomore homework assignment. On the other hand,
    > adding object orientation to C requires the programming chops of

    No tak, autor pomija fakt ze Stroustroup dodal obiektowosc do C w sposob ktory
    zachowal wydajnosc C i pozwala operowac na zarowno niskim, jak i wysokim
    poziomie abstrakcji.

> [...]
    >
    > Lisp is so powerful that problems which are technical issues in other
    > programming languages are social issues in Lisp.

    Mi sie z kolei podoba ten watek na comp.lang.list, w ktorym BBMs postanowili
    zwalczyc Lisp Curse i napisac klon reddit w Lisp:
    http://groups.google.com/group/comp.lang.lisp/browse
    _frm/thread/f560fdfb211aa8cb/c0159fbbc6496def

    Zaczyna sie ambitnie:

    "So let's rewrite a better one. By better one I mean adding new
    functionalities like categories and/or comments on links for instance.

    Let's set the rules:

    Rule 1: Anything is OK as long as it's in Common Lisp. "

    ale potem troche juz mniej:

    "Rule 2: An exception to rule 1 is accepted for stuff like the OS(Linux,
    MacOS, etc.), Database (PostgreSQL, MySQL), Webservers (Apache), etc. "

    Czyli Common Lisp, chyba ze trzeba zrobic cos w swiecie rzeczywistym, jak, bo
    ja wiem, zapisac cos w bazie danych albo wygenerowac strone WWW.

    KK

  • 3. Data: 2011-04-16 19:44:27
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Sat, 16 Apr 2011 19:00:49 +0000 (UTC), " "
    <k...@W...gazeta.pl> wrote:
    > "Rule 2: An exception to rule 1 is accepted for stuff like
    > the OS(Linux, MacOS, etc.), Database (PostgreSQL,
    > MySQL), Webservers (Apache), etc. "

    A nie chodzi po prostu o to, że można korzystać z baz danych itd.?

  • 4. Data: 2011-04-16 19:47:24
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    Andrzej Jarzabek <a...@g...com> napisał(a):

    > A nie chodzi po prostu o to, Ĺźe moĹźna korzystaÄ&#65533; z baz danych itd.?

    Przeciez Lisp is so powerful, nie da sie w nim napisac serwera HTTP?

    KK

  • 5. Data: 2011-04-16 20:22:13
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Apr 16, 6:31 pm, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    > object-oriented is a sophomore homework assignment. On the other hand,
    > adding object orientation to C requires the programming chops of

    Etam. Objective-C powstał bez udziału Stroustrupa.

    W ogóle techniki OO w C są dobrze znane i stosowane, o czym już było.
    Ulepienie do tego jakiejkolwiek składni (choćby z pomocą preprocesora
    i wcale nie musi to być standardowy preprocesor języka C) nie jest ani
    odrobinę trudniejsze, niż dodanie obiektowości do Scheme i w tym
    punkcie powyższy cytat wrzucam do worka z napisem "machanie rękami".
    Worek mocno przybrał na wadze w tych dwóch wątkach.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 6. Data: 2011-04-16 21:03:10
    Od: " " <k...@W...gazeta.pl>

    Maciej Sobczak <s...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Etam. Objective-C powsta=B3 bez udzia=B3u Stroustrupa.
    >
    > W og=F3le techniki OO w C s=B1 dobrze znane i stosowane, o czym ju=BF=A0by=
    > =B3o.
    > Ulepienie do tego jakiejkolwiek=A0sk=B3adni (cho=E6by z pomoc=B1 preproceso=
    > ra
    > i wcale nie musi to by=E6=A0standardowy preprocesor j=EAzyka C) nie jest an=
    > odrobin=EA trudniejsze, ni=BF dodanie obiektowo=B6ci do Scheme i w tym
    > punkcie powy=BFszy cytat wrzucam do worka z napisem "machanie r=EAkami".
    > Worek mocno przybra=B3=A0na wadze w tych dw=F3ch w=B1tkach.

    Bardzo mnie ciekawi, jak ten procesor bedzie wymuszal reguly dostepu do
    prywatnych/publicznych danych, bez bycia kompilatorem C.

  • 7. Data: 2011-04-16 21:25:53
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 16/04/2011 20:47, k...@W...gazeta.pl wrote:

    > Przeciez Lisp is so powerful, nie da sie w nim napisac serwera HTTP?

    Może się da, ale jestem w stanie zrozumieć, że ktoś nie chce musieć tego
    robić w ramach projektu "reddit w lispie".

  • 8. Data: 2011-04-17 07:39:29
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Apr 16, 11:03 pm, " " <k...@W...gazeta.pl> wrote:

    > Bardzo mnie ciekawi, jak ten procesor bedzie wymuszal reguly dostepu do
    > prywatnych/publicznych danych, bez bycia kompilatorem C.

    Prywatność/publiczność nie jest cechą OO. Taki przykładowy Python nie
    ma sensownego wsparcia dla prywatności czegokolwiek a jednak jego
    wyznawcy twardo twierdzą, że jest obiektowy.

    No i, skoro już jesteśmy przy bezproduktywnym machaniu rękami, jak to
    będzie wyglądało w Scheme? Nadal będzie to "sophomore project",
    zgodnie z cytatem od A.L.?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 9. Data: 2011-04-17 08:17:13
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 17/04/2011 08:39, Maciej Sobczak wrote:

    > Prywatność/publiczność nie jest cechą OO. Taki przykładowy Python nie
    > ma sensownego wsparcia dla prywatności czegokolwiek a jednak jego
    > wyznawcy twardo twierdzą, że jest obiektowy.

    Nie znam się na Pythonie, ale bym się jednak kłócił, że jakaś forma
    prywatności/publiczności jest wymaganą cechą OO.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Encapsulation_(object-o
    riented_programming)

    > No i, skoro już jesteśmy przy bezproduktywnym machaniu rękami, jak to
    > będzie wyglądało w Scheme? Nadal będzie to "sophomore project",
    > zgodnie z cytatem od A.L.?

    Nie znam się jakoś dobrze na Scheme, ale wobrażam sobie, że OO polegać
    tam będzie na tym, że obiekt jest funkcją. W takiej sytuacji wszystkie
    zmienne lokalne i domknięcie funkcji są z natury rzeczy prywatne.

  • 10. Data: 2011-04-17 08:43:59
    Od: "fir" <p...@p...onet.pl>

    > Prywatność/publiczność nie jest cechą OO. Taki przykładowy Python nie
    > ma sensownego wsparcia dla prywatności czegokolwiek a jednak jego
    > wyznawcy twardo twierdzą, że jest obiektowy.

    owszem, z tego jak ja rozumiem definicje systemu obiektowego, to
    pojecia prywatnosci/publicznosci nie sa immamentna cecha takich
    systemow tylko ew dobudowywaną (podobnie jak np i dziedziczenie)

    to co definiuje system obiektowy to 1) pojecie "siatki obiektow"
    druga wazna rzecz to 2) obiektami w tej siatce sa 'instancje' (klony
    wczesniej zaprojektowanych typow) /i to instancjonaowanie wlasnie
    zachacza o charakterystyczne dla oo pojecia 'klasa' i 'konstruktor'/

    ten drugi punkt jest istotny bo odroznia systemy modulowe od obiekowych:
    mozn zwrocic uwage ze 'system modulowy' tez tworzy nieco podobna siatke
    ylko ze tutaj laczone sa moduly gdy tam laczone so obiekty - muduly
    nie sa 'instancjonalizowane' n-razy jak obiekty sa po prostu
    podlaczane jak cartridge, modul ktory bylby instancjonalizowany bylby
    obiektem - tak ze wychodzi mi ze te dwa wspomniane punkty skladaja sie
    na definicje 'systemu obiektowego' - o dziedziczeniu czy prywatnosci nic
    tam nie ma