  • 1. Data: 2022-04-07 22:13:17
    Temat: Dawny sposób wyprawiania skóry.
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Skóra, która służyła dawniej za okładkę księgi, była tym specyfikiem
    zmiękczana.
    Album graecum to wysuszone i zbielałe odchody psa karmionego kośćmi.
    Po zmieszaniu z miodem używano tego jako cenione lekarstwo na gardło.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Album_graecum

    --
    WM

  • 2. Data: 2022-04-07 23:17:23
    Temat: Re: Dawny sposób wyprawiania skóry.
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 7 April 2022 at 22:13:20 UTC+2, WM wrote:
> [...]
    > Album graecum to wysuszone i zbielałe odchody psa karmionego kośćmi.
    > Po zmieszaniu z miodem używano tego jako cenione lekarstwo na gardło.

    czy ty jestes normalny ?
    co to psie g... ma wspólnego z inżynierią

    Zajadaj jak lubisz na grupie
    pl.smakosze.psich.guwien

  • 3. Data: 2022-04-08 00:10:35
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-04-07 o 23:17, a a pisze:

    > czy ty jestes normalny ?

    Nie ma ludzi normalnych, tylko niezdiagnozowani.

    Nie spamuj mojego wątku.
    Reklamuj się w grupie spamerzy.

    > co to psie g... ma wspólnego z inżynierią

    Było używane dawniej w manufakturach i rzemiośle.
    To taka ciekawostka.

    > Zajadaj jak lubisz na grupie
    > pl.smakosze.psich.guwien

    Lepiej sam to zrób.

    Nie chcesz nie czytaj, nie chcesz nie odpowiadaj, ale nie wolno ci
    obrażać dyskutantów.
    Obowiązuje cię etykieta.

    WM

  • 4. Data: 2022-04-08 00:37:34
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 8 April 2022 at 00:10:37 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > To taka ciekawostka.

    > Lepiej sam to zrób.
    >
    > Nie chcesz nie czytaj, nie chcesz nie odpowiadaj, ale nie wolno ci

    etykieta to na butelkach

    ale żeby w moim wątku o wieżowcu reklamowac zdjęcia zdechłej myszy
    to trzeba być Pierre

  • 5. Data: 2022-04-08 01:33:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-04-08 o 00:37, a a pisze:

    > etykieta to na butelkach
    >
    > ale żeby w moim wątku o wieżowcu reklamowac zdjęcia zdechłej myszy
    > to trzeba być Pierre

    To miał być tylko taki żart o inspiracji przyrodą.
    Było wspomnieć, że tego nie lubisz, a nie zachowywać się po chamsku.
    Widzę, że się i tak nie dogadamy, więc nie przenoś tu swojego wątku.

    WM

  • 6. Data: 2022-04-08 01:50:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-07, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Album graecum to wysuszone i zbielałe odchody psa karmionego kośćmi.
    > Po zmieszaniu z miodem używano tego jako cenione lekarstwo na gardło.

    Tu więcej: https://recipes.hypotheses.org/17595

    Ale, dlaczego akurat na okładki książek i jak miałoby to zmiękczać skórę?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2022-04-08 10:56:25
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Tu więcej: https://recipes.hypotheses.org/17595

    Ciekawe, dziękuję za namiar.

    > Ale, dlaczego akurat na okładki książek i jak miałoby to zmiękczać skórę?

    Znalazłem opis takiego zmiękczania safianu w książce z 1770 roku.
    Autorem jest: Lalande, Joseph Jérôme Le Français de (1732-1807).
    Przetłumaczono jego dzieło na język polski, pod nazwą:
    "Sposob Wyprawiania Szafianow czyli Sztuka Szafiannika"
    Książkę można bez problemu ściągnąć z internetu i przeczytać.
    https://polona.pl/item/sposob-wyprawiania-szafianow-
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/2/#info:metadata

    Nie trzeba nawet ściągać z Internetu całego dzieła.
    Stosowny opis procesu jest na stronie 11.
    Osoby zbyt wrażliwe, albo będące w trakcie posiłku, nie powinny tu
    zaglądać ;)
    https://polona.pl/item/sposob-wyprawiania-szafianow-
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/12/#item

    WM

  • 8. Data: 2022-04-08 12:44:33
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 8 April 2022 at 10:56:52 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > zaglądać ;)
    > https://polona.pl/item/sposob-wyprawiania-szafianow-
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p

    eee tam, wypróbuj ludzkie odchody po kapuśniaku z 5. wieku

  • 9. Data: 2022-04-08 14:41:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Apr 2022 10:56:25 +0200, WM napisał(a):

> [...]
    > zaglądać ;)
    > https://polona.pl/item/sposob-wyprawiania-szafianow-
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p

    Nie wiedziałem, że były dwa rodzaje litery "S" - taka, jak aktualnie i
    podobna do obciętego "f".

    Ktoś coś wie więcej na ten temat?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2022-04-08 14:45:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 8 Apr 2022 14:41:22 +0200, Adam napisał(a):

> [...]
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/12/#item

    > Nie wiedziałem, że były dwa rodzaje litery "S" - taka, jak aktualnie i

    Poprawka:
    Litera "f" różni się od "s" w wersji podobnej do f tym, że f ma poprzeczkę,
    a s jej nie ma.