  • 11. Data: 2022-04-08 16:47:12
    Temat: Re: Dawny sposób wyprawiania skóry.
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-04-08 o 14:45, Adam pisze:
> [...]
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/2/#info:metadata

    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p
    ana-de,NzQ4NjU0MzA/12/#item

    > Poprawka:
    > Litera "f" różni się od "s" w wersji podobnej do f tym, że f ma poprzeczkę,
    > a s jej nie ma.

    Jest to długie s, które od XVIII w. traci na znaczeniu.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%82ugie_s

    "Z powodu podobieństwa s do f w wielu krojach czcionki, stosunkowo
    często spotyka się błędy w odczytaniu tej litery lub błędy typograficzne
    wynikłe z zamiany s na f lub odwrotnie."

    WM

  • 12. Data: 2022-04-09 14:14:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Tu więcej: https://recipes.hypotheses.org/17595
    >
    > Ale, dlaczego akurat na okładki książek i jak miałoby to zmiękczać skórę?

    Safian był dawniej używany masowo w introligatorstwie, dlatego
    wspomniałem o okładkach książek.

    Co ciekawe w łajnie psa odkryto bakterie produkujące enzymy
    odpowiedzialne za garbowanie skór.
    Obecnie te enzymy wytwarzane są przemysłowo i używane w garbarstwie.

    To co robili nasi przodkowie było wprawdzie obrzydliwe, ale obecnie jest
    uważane za jedno z pierwszych zastosowań biotechnologii dla dobra człowieka.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Tanning_(leather)#Deli
    ming_and_bating

    WM

  • 13. Data: 2022-04-09 14:19:44
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-04-09 o 14:14, WM pisze:

> [...]
    >
    > To co robili nasi przodkowie było wprawdzie obrzydliwe, ale obecnie jest
    > uważane za jedno z pierwszych zastosowań biotechnologii dla dobra

    Tu jest więcej na ten temat:

    https://www.newscientist.com/letter/mg17523585-200-p
    ure-dog-dung/

    WM

  • 14. Data: 2022-04-09 16:04:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 7 kwietnia 2022 o 22:13:20 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > Album graecum to wysuszone i zbielałe odchody psa karmionego kośćmi.
    > Po zmieszaniu z miodem używano tego jako cenione lekarstwo na gardło.

    Jaki dawny. Cały czas tak na Ziemi skóry wyprawiają.
    https://images.r.pl/zdjecia/hotele/glob/91/cesarskie
    -miasta_91_99808_214418_600x600.jpg
    Ta fabryka cały czas działa.

  • 15. Data: 2022-04-09 16:56:53
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Jaki dawny. Cały czas tak na Ziemi skóry wyprawiają.
    > https://images.r.pl/zdjecia/hotele/glob/91/cesarskie
    -miasta_91_99808_214418_600x600.jpg

    Ładne zdjęcie.

    > Ta fabryka cały czas działa.

    Ciekawe czy ten kto niedawno kupił na aukcji księgę z XVIII wieku
    (pokrytą safianem), wie jak wtedy skórkę garbowano?
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/piekna-biblia-opr
    awa-safian-bardzo-rzadkie-1743-i7663866916.html

    WM

  • 16. Data: 2022-04-09 19:21:04
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 9 April 2022 at 16:57:38 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/piekna-biblia-opr
    awa-safian-bardzo-rzadkie-1743-i7663866916.html

    czy nadal śmierdzi psią kupą ?

    Dobrze, że żyjemy w nowych czasach i ludzie przestali hodowac psy na psie kupy do
    garbowania swojej skóry

  • 17. Data: 2022-04-12 05:03:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-08, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > zaglądać ;)
    > https://polona.pl/item/sposob-wyprawiania-szafianow-
    czyli-sztuka-szafiannika-w-jezyku-francuskim-przez-p

    Fajnie się to w sumie czyta :)

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-04-12 07:01:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-09, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > https://archiwum.allegro.pl/oferta/piekna-biblia-opr
    awa-safian-bardzo-rzadkie-1743-i7663866916.html

    Myślę, że taki sam poziom obrazy estetyki i pokrewnych uczuć jak przy
    produkcji wędlin i innych parówek. Kupa rzecz pozyteczna i nie ma się co
    na nią obrażać.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-04-12 07:09:31
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-09, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Tu jest więcej na ten temat:
    >
    > https://www.newscientist.com/letter/mg17523585-200-p
    ure-dog-dung/

    Ale enzymami to chyba nie garbowanie?
    Nb. tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Garbowanie
    Jest też w temacie wątku: "Przed garbowaniem usuwano resztki zasad za
    pomocą kwasowych kąpieli z otrąb (fermentacja) oraz wytrawiano nawozem
    (kurzym lub gołębim). Zawarte w nim enzymy proteolityczne hydrolizowały
    białko skórne, zmydlały tłuszcz, usuwały wapno. Skóra po zabiegu była
    bardziej ciągliwa i miękka. "

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-04-12 11:12:59
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Myślę, że taki sam poziom obrazy estetyki i pokrewnych uczuć jak przy
    > produkcji wędlin i innych parówek. Kupa rzecz pozyteczna i nie ma się co

    Niektóre przetrwalniki mogą przeżyć wiele lat, więc lepiej uważać z
    całowaniem okładki przez uszanowanie.

    Jest znany przypadek ożywienia zarodników bakterii wydobytych z jelit
    pszczoły, której ciało przeleżało zalane w bursztynie 25 mln lat.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Endospore#Reactivation

    WM