  • 31. Data: 2022-04-13 15:15:40
    Temat: Re: Dawny sposób wyprawiania skóry.
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-04-13 o 13:06, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > A tak swoją drogą ... jak wpasc na to, ze skóre trzeba wymoczyc w psim
    > łajnie?
    >
    > Kiedys pies narobił na skóre, a pózniej sie okazało, ze miekka i fajna
    > jest ?
    >
    > J.

    Myślę, że szukano sposobu na zmiękczenie skóry i moczono ją w tym celu w
    różnych kąpielach.

    Moczono na przykład w gnoju cielęcym len i konopie.
    To je czyniło podobnymi do jedwabiu :)
    Proces tej obróbki opisano tutaj:
    https://polona.pl/item/roboty-okolo-przedziwa-albo-u
    prawa-lnu-konopi-i-innych-roslin-do-przedzenia-zdatn
    ych,MTE2ODM3NzI/50/#item

    WM

  • 32. Data: 2022-04-13 15:25:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 13 April 2022 at 13:07:46 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    > łajnie?
    >
    > Kiedys pies narobił na skóre, a pózniej sie okazało, ze miekka i fajna

    kiedyś nie było fabryk chemicznych i fabryk farmavceuty cznych
    i medycyna byla tylko naturalna i chemia była tylko naturalna i oparta na składnikach
    organicznych lub wydobytych z ziemi, roślin, zwierząt i niskoprzetworzonych.

    Przykladem jest lekarz, eksperymentator, ktory sie n ie kąpal 5 lat

    https://groups.google.com/g/pl.misc.budowanie/c/-pYX
    IHEOjLo

    Każdy wie, że myc ie, higiena są szkodliwe dla zdrowia, skracaja życie, bo pozbawiają
    organizm naturalnej osłony enzymowej pH, ktora chroni przed wnikaniem bakterii przez
    skore do organizmu.

    To dlatego nie kąpiemy psa codziennie, aby nie chorował.

    Podczas zarazy, złomiarze śmietnikowi, nie dość że nie umierali na covida, to jeszcze
    się nie zarażali, bo mieli codzienny kontakt z alergenami, bakteriami, wirusami,
    grzybami, pleśniami.

    Świat sterylny to świat chorobowy
    i z tego powodu główny epidmiolog Szwecji zakazał noszenia maseczek, zakazał
    dystansowania, aby ludzie wymieniali się wirusami i uzyskiwali naturalna odporność
    przez codzienny kontakt z patogenami.

    To samo promował premier UK, Johnson, a jego ojc iec, gdy się syn zaraził covidem, to
    mówił, że nic mu nie będzie bo się wychował na farmie, czyli na wsi ( czyli jest
    wiejskim dzieckiem)

    @WM pisze o zbieractwie
    to Fatso z Londynu będzie najlepszym kontaktem
    on zabytkow nazbieral więcej niż muzeum narodowe

    i siedzi na tej grupie
    i nadal zbiera rzeźby, obrazy, wszystko co stare
    https://groups.google.com/g/soc.culture.polish

  • 33. Data: 2022-04-13 18:06:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 kwietnia 2022 o 15:15:41 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > Proces tej obróbki opisano tutaj:
    > https://polona.pl/item/roboty-okolo-przedziwa-albo-u
    prawa-lnu-konopi-i-innych-roslin-do-przedzenia-zdatn

    I to wszystko pół miliona lat temu albo i dawniej robili.

  • 34. Data: 2022-04-14 00:33:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > łajnie?
    >
    > Kiedys pies narobił na skóre, a pózniej sie okazało, ze miekka i fajna

    Całkiem możliwe - przypadek, gdy ktoś ubrany w skóry się np. schlał i
    spędził noc leżąc w kurzym czy innym łajnie, nie był chyba tak
    egzotyczny.

    Ale też nie zdziwłbym się gdyby to było coś z okolic alchemii. Taki
    fosfor został np. odkryty przy próbie otrzymania kamienia
    filozoficznego, podczas prażenia moczu z kośćmi. Odchody zwierząt też
    pewnie były stosowane jako, że używano co było dostępne.

    --
    Marcin

  • 35. Data: 2022-04-14 00:41:45
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 April 2022 at 00:33:58 UTC+2, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > filozoficznego, podczas prażenia moczu z kośćmi. Odchody zwierząt też
    > pewnie były stosowane jako, że używano co było dostępne.

    Jak już pisałem, nie było przemyslu c hemicznego, fabryk i koła wozów konnych
    smarowano krowim łajnem, aby się toczyły bez oporów na osi.

    I to nie 1000 lat temu, a 100 lat temu w Londynie.

    i wam też polecam

    Żadnych książek, bo tysiące hektarów lasów sa wycinane na papier
    a potem ten papier zamienia się w niechcianą makulaturę i sklady sa podpalane, bo
    nikt obierac makulatury nie che,
    a na makulaturę trafiaja miliony niechcianych ksiązek,
    bo książka pyli, stary papier zawiera plesnie, grzyby i truje płuca

    to dlatego wszyscy antykwariusze chorowali na płuca, na pylicę

  • 36. Data: 2022-04-14 01:14:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-04-13, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Jestem emerytem i czasu mi nie brakuje.
    > Czasem dla rozrywki tropię różne ciekawostki w starych książkach i
    > czasopismach.
    > Wańkowicz mnie do tego zainspirował swoją książką "Karafka La Fontaine'a".
    > Pamiętam, że podobne zbiory miał mój dziadek.
    > Moda na kolekcjonowanie osobliwości jest bardzo stara i przybierała
    > kiedyś ciekawe formy.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Kunstkamera

    Osobliwości w sensie informacji ich doczyczących, czy książki/artykykuły?

    > Trafiłem kiedyś na archiwalną informację o tym, że w mieście pojawi się
    > niebawem "powrozobiegunka".
    > Brzmiało to jak nazwa choroby, dyzenterii wychodzącej z człowieka niczym
    > powróz :)
    > Nic z tych rzeczy, można sprawdzić w starym słowniku, że
    > "powrozobiegunka" to kobieta tańcząca na linie".

    Mi się skojarzyło z jakąś chorobą powroźników.

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2022-04-14 01:45:29
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 April 2022 at 01:14:15 UTC+2, Marcin Debowski wrote:

    > Osobliwości w sensie informacji ich doczyczących, czy książki/artykykuły?
    > Mi się skojarzyło z jakąś chorobą powroźników.
    >
    > --
    > Marcin
    ten gópek co wymyślił
    powrozobiegunka
    sam powinien dostać biegunki
    bo jego słowotwórstwo
    to pomylenie z poplątaniem

    powrozo - biegunka

    biegunka to ani staropolskie,
    ani śmieszne

    jakiś idiota to napisał

    Co to jest biegunka?
    Biegunka. Biegunka, potocznie rozwolnienie ( łac. diarrhoea) - objaw kliniczny
    polegający na zwiększonej częstotliwości wypróżnień (według WHO >=3/24h) lub
    zwiększonej ilości stolca (powyżej 200 g w ciągu doby), wraz ze zmianą konsystencji
    na płynną lub półpłynną. Biegunce może towarzyszyć stan ogólnego osłabienia,
    gorączka, kurczowe bóle brzucha.

    Biegunka nie oznacza częstego biegania do kibla
    a odwodnienie

    Tu ktoś kombinuje jak wyrwac kase z biegunki

    Biegunka | Objawy i leczenie biegunki
    https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/biegunka...

    07.09.2017 ? Biegunka podróżnych dotyka turystów w krajach rozwijających się - na
    dokuczliwe dolegliwości skarży się od 20% do 50% tam podróżujących. Jest tak częsta,
    że mieszkańcy

  • 38. Data: 2022-04-14 11:05:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Osobliwości w sensie informacji ich doczyczących, czy książki/artykykuły?

    Jedno i drugie.
    Kiedyś pewne słowa znaczyły zupełnie co innego niż dzisiaj.
    Dlatego lubię przeglądać słowniki takie jak ten:
    https://polona.pl/item/slownik-polski-dawny-czyli-ze
    branie-slow-dawnych-zaniedbanych-polskich-z-ich,MzEz
    OTYz/39/#item

    > Mi się skojarzyło z jakąś chorobą powroźników.

    Kiedyś kuglarze na jarmarkach biegali po powrozie (linie), stąd nazwa.

    Na koniec zacytuję klasyka od ciekawostek: "koń jaki jest, każdy widzi".
    Nie należy się przejmować ludźmi, którzy nam złorzeczą, bo to co komuś
    złośliwie życzą ich samych dopadnie.

    WM

  • 39. Data: 2022-04-14 13:03:25
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 14 April 2022 at 11:06:13 UTC+2, WM wrote:

> [...]
    >
    > Na koniec zacytuję klasyka od ciekawostek: "koń jaki jest, każdy widzi".
    > Nie należy się przejmować ludźmi, którzy nam złorzeczą, bo to co komuś

    nie należy tego brac do siebie, ale nazywanie dziewczyny biegunką to mądre nigdy nie
    było

    Ok, jest piechur, a czy jest biegun ?
    Tak, jest pólnocny i nawet południowy
    a czy ten co biega to biegun ?

    znalazlem w internecie: BIEGUN - - producent wędlin z tradycją

    Także Piechur

    ale nazwa dziewczyna biegunka, że biega, musiala przyjść z zagranicy, może z Azji
    i nie mieli pojęcia, że to znaczy coś innego w Polsce

    powróz to wiadomo, że lina

    ale biegunki nikomu nie życzę

  • 40. Data: 2022-04-14 15:27:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Osobliwości w sensie informacji ich doczyczących, czy książki/artykykuły?

    W Kunstkamerze były książki, malowidła i inne eksponaty.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kunstkamera#/media/Pli
    k:Art_Collection_of_Prince_W%C5%82adys%C5%82aw_Vasa.
    jpg

    > Mi się skojarzyło z jakąś chorobą powroźników.

    W słowniku polsko-niemieckim z 1855 roku jeszcze jest "powrozobiegunka"
    == "linoskoczka".
    https://archive.org/details/p1vollstndiges02kona/pag
    e/85/mode/1up

    WM