  • 1. Data: 2014-12-07 12:33:25
    Temat: Do którego FF podepnę Prakticara ?
    Od: " 666" <...@...6>

    Zadaję pytanie raz na kilka lat, postęp techniczny jest ;-)
    Czy do któregoś z obecnych korpusów FF podepnę Prakticara na bagnet PB?
    Chodzi m.in. o szeroki kąt 2,8/20 mm (stąd FF), ale też i o dłuższe, których
    mam szufladę.
    Jasne, że przez przejściówkę ([bez elementów optycznych] i bez AF, no ale
    automatykę ekspozycji (korpus dobierze czas) to bym chciał.

  • 2. Data: 2014-12-07 16:28:11
    Temat: Re: Do którego FF podepnę Prakticara ?
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-12-07 12:33, 666 wrote:
> [...]
    > Czy do któregoś z obecnych korpusów FF podepnę Prakticara na bagnet PB?
    > Chodzi m.in. o szeroki kąt 2,8/20 mm (stąd FF), ale też i o dłuższe,

    Sony A7

    Ale skoro obiektywy Ci w szufladzie przeleżały X lat, to może jeszcze
    mogą poczekać jeszcze chwilę?
    Jest spora szansa, że za 2-3 lata będą już dostępne bezlusterkowce FF
    od firm potrafiących projektować aparaty (Canon, Nikon, może Fuji?).

    A zupełnie osobną kwestią jest wątpliwość... czy warto?
    Nie napisałeś, jakie masz te obiektywy. za Prakticara 20/2.8 w dobrym
    stanie mógłbyś dostać kilka stówek na ebay (USD). Pentax ma kilka bardzo
    dobrych szerokich zoomów. Zyskasz lepszy kontrast, może lepszą
    rozdzielczość, AF, mniejsze odblaski.

    Pewnie - jeśli masz jakieś naprawdę dobre obiektywy (lub nie umiesz
    pokonać sentymentu), to może warto się bawić w przejściówki. Jeśli
    masz szufladę badziewia, to może warto zacisnąć zęby, rozbić skarbonkę
    i, jakto mówią anglosasi, "move on". :D

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 3. Data: 2014-12-07 20:42:47
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-07 16:28, Piotr Kosewski pisze:

> [...]
    > Jest spora szansa, że za 2-3 lata będą już dostępne bezlusterkowce FF
    > od firm potrafiących projektować aparaty (Canon, Nikon, może Fuji?).

    Rozumiem, że miałeś któregoś z A7 w ręku, fotografowałeś nimi trochę?
    A jak Canon "potrafi" robić bezlustra, to pokazał chociażby swoim EOS-M.

    --
    marcin

  • 4. Data: 2014-12-07 21:13:39
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-07 12:33, 666 pisze:
> [...]
    > Jasne, że przez przejściówkę ([bez elementów optycznych] i bez AF, no
    > ale automatykę ekspozycji (korpus dobierze czas) to bym chciał.

    Szkła z mocowaniem PB można podpiąć do luster Canona i Nikona (przelotka
    na bagnet F ma soczewkę korekcyjną aby możliwe było ostrzenie na
    nieskończoność) oraz do któregoś z serii Sony A7.

    --
    marcin

  • 5. Data: 2014-12-07 21:45:17
    Od: d...@v...pl

    W dniu niedziela, 7 grudnia 2014 21:13:50 UTC+1 użytkownik mt napisał:

> [...]
    > na bagnet F ma soczewkę korekcyjną aby możliwe było ostrzenie na
    > nieskończoność) oraz do któregoś z serii Sony A7.

    Mocno mi się nie wydaje aby dało się je podpiąć do jakiegokolwiek lustra z klasycznym
    bagnetem FF. Trzeba by włożyć w bagnet korpusu redukcję niewystającą, coś jak
    redukcje Pentax K/M42 . Tyle że tu trzeba wpiąć bagnet w bagnet. Obawiam się że jest
    to fizycznie niewykonalne, więc ...
    Pozdrawiam Marcin
    PS Teoretycznie można w miejsce ringu z bagnetem PB założyć ring M42. Oraz
    przejustować obiektyw żeby ostrzył. Tylko o ile wiem nikt tego nie robi seryjnie.

  • 6. Data: 2014-12-07 22:07:14
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-07 21:45, d...@v...pl pisze:

> [...]
    przejustować obiektyw żeby ostrzył. Tylko o ile wiem nikt tego nie robi seryjnie.

    Nie robi, bo są przelotki:
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/995102-REG/fot
    odiox_pb_nk_g_pro_nikon_f_mount_lens.html

    http://www.ebay.pl/itm/Professional-Praktica-B-PB-Mo
    unt-to-Canon-EOS-EF-EF-S-Lens-Adapter-Ring-/12109657
    2685

    --
    marcin

  • 7. Data: 2014-12-07 22:43:11
    Od: Piotr Kosewski <p...@m...nowhere>

    On 2014-12-07 20:42, mt wrote:
    > Rozumiem, że miałeś któregoś z A7 w ręku, fotografowałeś nimi trochę?

    Tak. Gówniany aparat, ale sensor dobry. Nikon go świetnie obudowuje. :)

    > A jak Canon "potrafi" robić bezlustra, to pokazał chociażby swoim EOS-M.

    EOS-M to jest tak reprezentatywny przykład umiejętności Canona
    w projektowaniu bezlusterkowców, jak 1200D w lustrzankach.

    Czemu Canon i Nikon nie wchodzą mocno w MILC, to chyba każdy
    inteligentny obserwator rynku powinien wiedzieć. Normalnie żal mi czasu,
    żeby Ci tłumaczyć bezlusterkowy fanboju. :o

    Jakby dziś zrobili 5D bez lustra (nawet z tym przeciętnym AF z 70D), to
    byłby od razu najlepszy MILC na rynku. Przepaść byłaby tak ogromna, że
    w ogóle nikt by nie pamiętał, co to jest to A7 ze śmiesznym chwytem
    i pięcioma obiektywami.

    pozdrawiam,
    Piotr Kosewski

  • 8. Data: 2014-12-07 22:58:20
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-07 22:43, Piotr Kosewski pisze:

    > Czemu Canon i Nikon nie wchodzą mocno w MILC, to chyba każdy
    > inteligentny obserwator rynku powinien wiedzieć. Normalnie żal mi czasu,
    > żeby Ci tłumaczyć bezlusterkowy fanboju. :o

    Ty jednak mas ładnie napierdolone we łbie. Skoro nie widzą w tym
    przyszłości, to po co w ogóle angażują środki w jakiekolwiek bezlustra?

    --
    marcin

  • 9. Data: 2014-12-08 02:26:26
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Odleglosc bagnetu od matrycy:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flange_focal_distance

    www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EO
    S.html

    Canon ma nie tylko plytko ulokowana matryce, ale tez duza "dziure z
    przodu". Bez problemu mozna zalozyc redukcje na bagnety Olympus OM, Pentax
    K czy nawet Nikon. Mieszcza sie one w samym otworze bagnetu, ostrza na
    nieskonczonosc bez soczewki korekcyjnej.
    Uwaga, marne redukcje moga miec przekoszone mocowanie obiektywu, przez co
    plaszczyzna ostrosci nie pokryje sie z matryca. Jedna czesc zdjecia bedzie
    przez to "bardziej", niz inna...

    Nie wiem, czy skorzystasz na krotkoogniskowym obiektywie w polaczeniu z
    dSLR. PODOBNO krotkie obiektywy czesto nie sa wystarczajaco ostre, maja
    problem z telecentrycznoscia (ktora w przypadku kliszy nie miala
    znaczenia).
    www.m43.eu/podstawy/matematyka-ktora-daje-do-mysleni
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 10. Data: 2014-12-08 11:17:29
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2014-12-08 02:26, astro pisze:
> [...]
    > K czy nawet Nikon. Mieszcza sie one w samym otworze bagnetu, ostrza na
    > nieskonczonosc bez soczewki korekcyjnej.

    No właśnie, często to właśnie średnica bagnetu jest bardziej krytycznym
    niż różnica rejestrów czynnikiem decydującym o możliwości skonstruowania
    adapteru bez optyki korekcyjnej, jak ma to miejsce w przypadku adapterów
    Canon EF->PB czy Pentax K->M42, gdzie odległości rejestrowe w tych dwóch
    przypadkach są takie same, jednak większa średnica bagnetów pozwala na
    wpuszczenie adaptowanego mocowania w bagnet aparatu. Z kolei mała
    średnica bagnetu może uniemożliwiać skonstruowanie przelotki na
    mocowanie, które ma większy rejestr, jak w przypadku Samsunga NX, na
    który nie da się skonstruować przelotki na Leica M, mimo iż to drugie
    mocowanie ma większy rejestr.

> [...]
    > dSLR. PODOBNO krotkie obiektywy czesto nie sa wystarczajaco ostre, maja
    > problem z telecentrycznoscia (ktora w przypadku kliszy nie miala

    A te wyliczenia to jest jakaś kompletna bzdura. Autor powinien zacząć od
    fizyki i budowy obiektywu a nie od matematyki. Liczenie kąta padania
    promieni na podstawie odległości rejestrowej bez rozpatrywania
    konkretnych ogniskowych i konstrukcji szkieł to jakiś bezsens.

    --
    marcin