  • 31. Data: 2013-06-07 08:57:55
    Temat: Re: Dom pasywny
    Od: anhin <a...@o...pl>

    > U mnie będzie izolacja ze słomy, z tego co wiem, to by odpowiadało
    > około 25 cm styropianu. Starczy?

    nie wiem. To trzeba policzyć :-P
    Zaraz... słoma? Ciekawe... coś więcej o tym projekcie?

  • 32. Data: 2013-06-07 12:09:02
    Od: Emanuel Koczwara <p...@e...pl>

    Cześć,

    Dnia 2013-06-07, pią o godzinie 08:57 +0200, anhin pisze:

    > nie wiem. To trzeba policzyć :-P
    > Zaraz... słoma? Ciekawe... coś więcej o tym projekcie?

    Na razie mam tylko projekt koncepcyjny. Jeśli chodzi o ściany, no to
    zwyczajnie słoma z tynkiem glinianym (i chyba wapiennym na zewnątrz).
    Konstrukcja drewniana. W środku salon, jadalnia i kuchnia połączone, bez
    ścian. Tylko łazienka będzie osobno. A ściana dzieląca łazienkę i salon
    będzie szła prawie przez środek domu i będzie robiła za odbiornik ciepła
    pieca rakietowego. I się właśnie zastanawiam, czy się bawić w kolektory
    słoneczne i ogrzewanie podłogowe, czy ten piecyk mi wystarczy.

    Pozdrawiam,
    Emanuel

  • 33. Data: 2013-06-07 12:32:28
    Od: anhin <a...@o...pl>

> [...]
    > pieca rakietowego. I się właśnie zastanawiam, czy się bawić w kolektory
    > słoneczne i ogrzewanie podłogowe, czy ten piecyk mi wystarczy.

    aha. Jest w Polsce parę osób które się bawią w dokładnie takie
    budownictwo, nie wiem czy do nich już dotarłeś ;-)
    Jaki dach? To dość istotne dla oceny strat ciepła...
    Co do materiałów i dachu drobna uwaga -jeśli nie masz naprawdę bardzo
    szerokiego okapu, sama glina albo wapno zostaną zmyte ze słomy dość
    szybko, dodatkowo wapno będzie transportowało wilgoć w głąb słomy :-( A
    właśnie, jakie fundamenty i podmurówka? Musisz pamiętać że dla słomy
    nawet mineralizowanej woda jest zabójcza...
    I co do koncepcji -ściana akumulacyjna to dobry pomysł jeśli
    wykorzystujesz ciepło słońca (wieelkie okno od południa, zasłaniane na
    noc). Niektórzy właśnie po tym poznają Dom Pasywny... ;-) I jeszcze co
    do akumulacji -w naprawdę przemyślanych projektach w strefę
    akumulacyjno-buforową jest włączona część fundamentów i grunt pod domem.
    Z kolei sensowne wykorzystanie akumulacji wymaga przemyślenia wentylacji
    i transportu ciepła... i sprawa zaczyna być naprawdę skomplikowana :-(

  • 34. Data: 2013-06-07 12:57:01
    Od: Emanuel Koczwara <p...@e...pl>

    Cześć,

    Dnia 2013-06-07, pią o godzinie 12:32 +0200, anhin pisze:

    > aha. Jest w Polsce parę osób które się bawią w dokładnie takie
    > budownictwo, nie wiem czy do nich już dotarłeś ;-)

    Na razie staram się samodzielnie przemyśleć koncepcję, poszukać
    informacji.

    > Jaki dach? To dość istotne dla oceny strat ciepła...

    Na początku planowałem dach zielony z grubą warstwą ziemi. W grę
    wchodzi też jakiś gont ocieplony też słomą.

> [...]
    > właśnie, jakie fundamenty i podmurówka? Musisz pamiętać że dla słomy
    > nawet mineralizowanej woda jest zabójcza...

    Tak, to jest jasne.

> [...]
    > Z kolei sensowne wykorzystanie akumulacji wymaga przemyślenia wentylacji
    > i transportu ciepła... i sprawa zaczyna być naprawdę skomplikowana :-(

    Właśnie okna od południa, przez które będzie padało światło na tą
    ścianę działową. Ma jednocześnie akumulować ciepło ze słońca oraz z
    pieca. Ściana będzie gruba i masywna, coś między 0,5m a 1m. Ze względu
    na wysoką temperaturę z pieca nie może być na zewnątrz tynk gliniany,
    będą musiały być kafle. Ciemne i chyba najlepiej matowe (bo ma
    jednocześnie łapać słońce). Jeśli chodzi o grunt i fundamenty, to jak
    najbardziej. Całość zaizolowana od dołu perlitem lub keramzytem. Boki
    też. Jeśli chodzi o wentylację, to kanał dolotowy będzie szedł przez tą
    grubą ścianę, tak że do środka będzie wpadało ogrzane powietrze (jeśli
    chodzi o rozwiązanie wentylacji tak, żeby nie było strat ciepła,
    widziałem, że przez wentylację są ogromne straty).

    Pozdrawiam,
    Emanuel

  • 35. Data: 2013-06-07 13:10:52
    Od: anhin <a...@o...pl>