  • 1. Data: 2013-05-27 21:26:20
    Temat: odlewanie mosiądzu - jakość wyrobów i literatura
    Od: Tomasz Piasecki <t...@p...fm>

    Witajcie
    szukam literatury, z której mogę dokształcić się w zakresie:
    a) jakości otrzymywanych wyrobów
    b) organizacji produkcji odlewni przy wydajności rzędu kilku tys. odlewów / zmianę

    Sylabusy AGH proponują ilość tytułów nie do przeczytania w rozsądnym czasie.
    Oryginalny problem jest taki, że zakład zużywa strasznie dużo czasu na rozpędzenie
    linii - pierwsze ~100 odlewów (masa nieco poniżej 1kg) idzie na przetopienie od razu,
    z następnych 50 daje się wybrać 20. Potem już idzie, ale jak seria ma mieć 100 sztuk,
    to mało to opłacalne.

    Z góry dziękuję,

    piachoo

  • 2. Data: 2013-05-29 00:21:43
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 27 May 2013 12:26:20 -0700 (PDT),
    Tomasz Piasecki <t...@p...fm> wrote:
> [...]
    >
    > Sylabusy AGH proponują ilość tytułów nie do przeczytania w rozsądnym czasie.

    AGH oprócz syllabusów ma też bibliotekę i *czytelnię*. Wystarczy
    pojść do czytelni wziąźć pierwszych 20 książek z tego tematu,
    przekartkować, znaleźć tę, która porusza interesujące Cię
    zagadnienia. Jeśli pierwsze 20 nie wystarcza, operację powtórzyć.
    Jedno popołudnie powinno wystarczyć aby znaleźć potrzebne
    książki. Oczywiście jeśli Twoje współrzędne geograficzne nie
    odbiegają zbytnio od współrzędnych czytelni....

> [...]
    > poniżej 1kg) idzie na przetopienie od razu, z następnych 50
    > daje się wybrać 20. Potem już idzie, ale jak seria ma mieć 100

    Napisz coś więcej o problemie. Nie jestem odlewnikiem i mam
    mgliste pojęcie o zakładzie odlewniczym ale bardzo mnie to
    ciekawi. Pytanie podstawowe: na czym polega różnica między
    produkcją pierwszych 100 szt od następnych 50 i kolejnych 50?
    Inna temperatura wlewanego metalu czy inne czynniki?

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 3. Data: 2013-05-29 08:17:15
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    AMX napisał(a):
    > On Mon, 27 May 2013 12:26:20 -0700 (PDT),
    > Tomasz Piasecki <t...@p...fm> wrote:
    [...]
> [...]
    > produkcją pierwszych 100 szt od następnych 50 i kolejnych 50?
    > Inna temperatura wlewanego metalu czy inne czynniki?

    No właśnie. To są formy piaskowe czy kokile? Z Zajęć pamiętam, że odlewy
    w kokile wymagają odpowiedniej temperatury form, a to często się osiąga
    poprzez "zmarnowanie" kilku pierwszych odlewów - aż do osiągnięcia
    równowagi cieplnej formy.
    Zawsze można zwrócić się bezpośrednio po poradę do jakiegoś praktyka
    odlewnika - choćby i pracownika politechnika ;)
    Swoją drogą... seryjne mosiężne odlewy o masie ~1kg - to musi być ciekawe :)
    --
    zbigi

  • 4. Data: 2013-05-29 11:14:34
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

[...]

    Odlewy będą lepsze przy powolnym wlewaniu metalu i wolnym stygnięciu formy.
    Formę trzeba nieco inaczej "zrobić", cienka skorupa i wypełnienie słabo
    przewodzące ciepło.

  • 5. Data: 2013-05-29 22:27:18
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 27 maja 2013 21:26:20 UTC+2 użytkownik Tomasz Piasecki napisał:
> [...]
    z następnych 50 daje się wybrać 20. Potem już idzie, ale jak seria ma mieć 100 sztuk,

    Odlewnictwo to nie tylko teoria. Tam więcej sztuki praktycznej.
    Proponuję poszukać odlewni galanterii mosiężnej, korpusy kurków, zaworów, i podobnych
    i tam porozmawiać z odlewnikami. Może trzeba dyskurs poprowadzić w dobrym lokalu przy
    dobrej zakąsce, ale zawsze to przynosi pożytek.
    W.Kr.

  • 6. Data: 2013-06-10 13:40:10
    Od: t...@p...fm

    On Wednesday, May 29, 2013 12:21:43 AM UTC+2, AMX wrote:
    > On Mon, 27 May 2013 12:26:20 -0700 (PDT),
    <cut>

    > Oczywiście jeśli Twoje współrzędne geograficzne nie
    > odbiegają zbytnio od współrzędnych czytelni....

    obawiam się, że odbiegają, ale na Politechnice Łódzkiej podstawy da się znaleźć.
    Popróbuję.

    <cut>
> [...]
    > produkcją pierwszych 100 szt od następnych 50 i kolejnych 50?>
    > Inna temperatura wlewanego metalu czy inne czynniki?

    ponoć inna temperatura tego, co oni nazywają "formą", czyli kokili. Być może w tym
    tygodniu będę wiedział coś więcej..

    wyrazy,
    TomaszPe

  • 7. Data: 2013-06-10 13:45:33
    Od: Tomasz Piasecki <t...@p...fm>

    On 29 Maj, 11:14, "wt" <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Odlewy będą lepsze przy powolnym wlewaniu metalu i wolnym stygnięciu formy.
    > Formę trzeba nieco inaczej "zrobić", cienka skorupa i wypełnienie słabo
    > przewodzące ciepło.

    bardzo to cenna informacja, dziękuję. Mam nadzieję w tym tygodniu
    choćby zobaczyć zdjęcia z tego zakładu, to może będę mógł coś więcej
    powiedzieć. Planuję też się spotkać, jak proponuje W.Kr. poniżej, z
    praktykiem. Najpierw jednak chcę zebrać jakieś konkrety i choć z
    grubsza zaznajomić się z teorią..

    Po powrocie z biblioteki będę miał pewnie więcej pytań.

    Z pozdrowieniami,
    TomaszPe