  • 1. Data: 2020-01-21 10:55:29
    Temat: Drogie ładowanie aut elektrycznych - spalinowym pojedziesz taniej
    Od: "T." <k...@i...pl>

    O jejku, ale się porobiło - nie dość że w zakupie elektryki są droższe,
    to i w eksploatacji :-)

    https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/koniec
    -darmowego-ladowania-aut-elektrycznych-dieslem-lub-a
    utem-na-lpg-pojedziesz/42dkete?fbclid=IwAR0p-TxGSsqQ
    VyA36JfMZ0PTfRg_6JmxMADXCUhe9V3kwTGaOtzObioH_Hg

    W Polsce działa ok. 1000 stacji ładowania aut elektrycznych na
    niespełna 9000 zarejestrowanych aut elektrycznych
    W 2020 roku znaczna część stacji będzie płatna, już teraz coraz
    trudniej znaleźć darmową i szybką ładowarkę
    Koszt prądu na przejechanie 100 km już teraz niejednokrotnie
    okazuje się wyższy niż np. koszt gazu potrzebnego do przejechania
    takiego odcinka autem z instalacją LPG

    Dla przykładu, ładowanie na stacji GreenWay dla klienta bez stałego
    abonamentu 1 kWh ze średnio- szybkiej ładowarki prądu stałego kosztuje
    2,52 zł, przy czym po upływie 45 min. czasu ładowania za każdą kolejną
    minutę przy słupku trzeba dopłacić 40 groszy. Co to oznacza w praktyce?
    Np. to, że naładowanie Renault Zoe z akumulatorem o pojemności ok. 50
    kWh kosztowałoby ok. 126 zł. Na ile kilometrów wystarczy taka porcja prądu?

    Można przyjąć, że w praktyce, ale przy dosyć optymistycznych
    założeniach, to niewielkie auto elektryczne zużywa ok. 15 kWh prądu na
    100 km, czyli przejechanie takiego dystansu to wydatek rzędu 38 zł. To
    wynik porównywalny z kosztem przejechania 100 km dieslem spalającym ok.
    7,3 l oleju napędowego na 100 km, lub autem spalającym ok 16 l LPG/100
    km! Słabiutko! Oczywiście, niektórzy powiedzą, że to tendencyjny
    przykład, bo koszt ładowania można znacznie obniżyć decydując się na
    miesięczny abonament lub korzystając z wolnej ładowarki, nadal jednak
    autu elektrycznemu trudno konkurować z samochodem z oszczędnym silnikiem
    zasilanym LPG, czy nawet z takim, które ma diesla pod maską! Zresztą,
    koszt tankowania innych paliw też da się obniżyć płacąc kartami
    paliwowymi, a do naszego wyliczenia użyliśmy średnich cen ze stacji.

    Oczywiście, są też sieci ładowania tańsze niż GreenWay, ale nie jest to
    też wcale najdroższa oferta. Cennik ładowania w punktach Tauron to w
    okresie 13.01.2020r. - 26.01.2020r.: dla stacji AC - 0,80 zł/kWh oraz
    dla stacji DC - 1,11 zł/kWh; od dnia 27.01.2020r. będzie to: dla stacji
    AC - 1,60 zł/kWh oraz dla stacji DC - 2,21 zł/kWh. Stawki mogą wzrosnąć,
    bo prąd dla firm ma w przyszłości jeszcze zdrożeć!

    Jak na razie największe zdziwienie wzbudził nowy cennik mającej wejść na
    polski rynek sieci superszybkich ładowarek IONITY - standardowa stawka
    na stacjach przy autostradach A1, A2 i A4 ma wynosić - uwaga ! - 3,50 zł
    za 1 kWh! Biorąc pod uwagę autostradowe zużycie prądu przez auta
    elektryczne, to podróż takim pojazdem będzie kosztowała drożej niż
    limuzyną z kilkusetkonnym benzyniakiem pod maską, a na dłuższych
    trasach, nawet drożej niż samolotem! To się nijak nie opłaca.

    W Polsce jest drogo? U wspomnianego operatora IONITY dla niemieckiego
    ,,klienta z ulicy" nowa stawka to 79 eurocentów, czyli jakieś 3,40 zł za
    kWh, czyli nieco taniej niż u nas. Przy niemieckich cenach paliw oznacza
    to, ni mniej ni więcej, że koszt pokonania 100 km np. w BMW i3 jest
    taki, jak w przypadku diesla zużywającego ponad 10 l oleju napędowego na
    100 km!

    T.

  • 2. Data: 2020-01-21 11:21:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 10:55:29 +0100, T.

    > O jejku, ale się porobiło - nie dość że w zakupie elektryki są droższe,
    > to i w eksploatacji :-)

    Ojejku, ale tylko w naszym ciemnogrodzie jest drożej i tylko łądując na
    mieście. W domu nadal 3-5x taniej, a z panelami PV przed drutem to już w
    ogóle po 4-5 latach za darmo. :P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2020-01-21 11:21:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Jan 2020 10:55:29 +0100, T. napisał(a):

    > O jejku, ale się porobiło - nie dość że w zakupie elektryki są droższe,
    > to i w eksploatacji :-)

    No proszę, odkryłeś Amerykę! :) Każda technologia z początku jest droga.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2020-01-21 11:24:34
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 11:21:30 +0100, Jacek Maciejewski

    > No proszę, odkryłeś Amerykę! :) Każda technologia z początku jest droga.

    Ta jest akurat droga, bo jest małe zapotrzebowanie u nas (więc inwestycja
    vs czas zwrotu wyższa, a więc wyższa cena aby było to opłacalne), a i
    przyłącze do takiej łądowarki kosztuje jakieś absurdalne pieniądze,
    wielokrotnie wyższe niż w normalnych krajach.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2020-01-21 11:54:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, January 21, 2020 at 11:21:37 AM UTC+1, Myjk wrote:
    > Tue, 21 Jan 2020 10:55:29 +0100, T.

    > Ojejku, ale tylko w naszym ciemnogrodzie jest drożej i tylko łądując na
    > mieście. W domu nadal 3-5x taniej, a z panelami PV przed drutem to już w
    > ogóle po 4-5 latach za darmo. :P

    Tylko jesli maja to byc samochody glownie do miasta, to PV raczej malo realne w
    bloku, ladowanie tez dla wiekszosci "na miescie" pozostaje, bo parkingow, garazy
    obecnie (np. w Krk) jak na lekarswto.
    Akcyza z paliwa to spory wplyw do budzetu, wiec jak juz ilosc elektrykow bedzie
    znaczna, to skonczy sie dotowanie i rozwiazania z ekstra oplatami raczej sie
    pojawia...

  • 6. Data: 2020-01-21 12:15:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 02:54:16 -0800 (PST), WS

    > Tylko jesli maja to byc samochody glownie do miasta, to PV raczej malo
    > realne w bloku, ladowanie tez dla wiekszosci "na miescie" pozostaje, bo
    > parkingow, garazy obecnie (np. w Krk) jak na lekarswto.

    Kto, mieszkając w mieście, korzysta z samochodu? Przecież w blokach się
    mieszka po to, żeby mieć "wszędzie blisko", w tym KM. Jesli ktoś dojeżdża
    samochodem do pracy to właśnie z podmiejskich terenów, czyli z domów.

    Poza tym mieszkanie w bloku, jak się ma garaż, a nowe bloki mieć garaż
    muszą, nie wyklucza ładowania. Znajomy chcąc kupić PHEVa, mieszkając na
    Wilanowie, bez problemu mu wspólnota pozwoliła. Kwestia zrobienia
    podlicznika.

    > Akcyza z paliwa
    > to spory wplyw do budzetu, wiec jak juz ilosc elektrykow bedzie znaczna,
    > to skonczy sie dotowanie i rozwiazania z ekstra oplatami raczej sie
    > pojawia...

    Z pewnością powinna się pojawić już teraz winieta jako podatek drogowy. No
    bo się korzysta z dróg a podatku nie płaci. I piszę to jako użytkownik EV.
    Natomiast akcyza to jest właśnie wprost ograniczenie aby za dużo sobie nie
    mogło pozwalać jeździć smrodami spalinowymi. Akcyzy na prąd nie wprowadzą
    póki cena będzie wyższa od paliwa bo zabiją na powrót EV, a EV są zdrowsze
    dla ludzi niż smrody spalinowe więc mniejsze koszty leczenia generują, a
    więc więcej w budżecie zostaje. Podobnie ze smrodami spalinowymi w domach.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2020-01-21 12:46:31
    Od: "T." <k...@i...pl>

    > No proszę, odkryłeś Amerykę! :) Każda technologia z początku jest droga.

    To poczekam, aż stanieje. Ale to chyba nieprędko - obawiam się, że jak
    będzie więcej elektryków to i akcyza na prąd się pojawi.
    Elektrtyków będzie więcej, bo pod naciskiem Grety kupują je firmy
    państwowe (w sumie za nasze pieniądze). Urzędnicy się lansują a nikt nie
    patrzy na rachunek ekonomiczny.

    Elektryki to dla niektórych jakaś magia, a moda na nie przyćmiewa rozum.
    Jaskrawym przykładem jest to p. Zientarski, który twierdzi, że hybrydy
    mają mniej części od samochodu spalinowego, zatem są bardziej niezawodne :-)

    T.

  • 8. Data: 2020-01-21 13:07:00
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-01-21 o 12:46, T. pisze:

    > Jaskrawym przykładem jest to p. Zientarski, który twierdzi, że hybrydy
    > mają mniej części od samochodu spalinowego, zatem są bardziej niezawodne
    > :-)

    Powiedział co mu kazali, w końcu brał udział z kampanii reklamowej
    pewnego przedsiębiorstwa produkującego samochody. Tam dziennikarzem juz
    nie był, tylko "twarzą marki"

    --
    viktorius

  • 9. Data: 2020-01-21 13:11:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >rozum. Jaskrawym przykładem jest to p. Zientarski, który twierdzi, że
    >hybrydy mają mniej części od samochodu spalinowego, zatem są bardziej

    Dobrze mowi - nie maja rozrusznika, skrzyni biegow, pradnicy ... no, z
    ta pradnica to bym sie zastanowil :-)

    J.

  • 10. Data: 2020-01-21 13:17:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 21 Jan 2020 12:46:31 +0100, T.

    > To poczekam, aż stanieje.

    Mnie tam wychodzi, że już przy 20tkm rocznie i ładowaniu w domu się opłaca
    kupować EV. Oczywiście uwzględniając, obok ekonomii, także porównanie
    osiągów i komfortu jazdy.

    > Ale to chyba nieprędko - obawiam się, że jak
    > będzie więcej elektryków to i akcyza na prąd się pojawi.

    A pojawiła się tam gdzie JUŻ mają więcej elektryków?

    > Elektrtyków będzie więcej, bo pod naciskiem Grety kupują je firmy
    > państwowe (w sumie za nasze pieniądze). Urzędnicy się lansują
    > a nikt nie patrzy na rachunek ekonomiczny.

    Przecież to jakiś promil jest... Ile elektryków mają nasze urzędy?

    > Elektryki to dla niektórych jakaś magia, a moda na nie przyćmiewa rozum.

    Rozumiem że jeździłeś EVem z miesiąc bez przerwy i masz na ten temat jakieś
    pojęcie?

    > Jaskrawym przykładem jest to p. Zientarski, który twierdzi, że hybrydy
    > mają mniej części od samochodu spalinowego, zatem są bardziej niezawodne :-)

    No bo mają mniej części, konkretnie to nie mają skrzyni biegów. Zaś silniki
    w hybrydach pracują w bardziej optymalnych warunkach, bez przeciążeń jak na
    skrzyni i zależnie od tego co tam postanowi wyczyniać użyszkodnik. Do tego
    mają rekuperację. Siłą rzeczy są to samochody bardziej ekonomiczne i
    trwałe. Pomijam tu oczywiście że Zientarski to tylko aktor w tym wypadku i
    mówi co mu akurat podyktują.

    --
    Pozdor
    Myjk