  • 1. Data: 2023-01-30 15:14:51
    Temat: Drzewa pekaja
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    bylem sobie wczoraj w gorkach w lesie.

    I tak doslownie na moich oczach w kilku drzewach ulamaly sie gałezie.
    A spora ilosc leżała juz na ziemi i drodze.

    Gałezie pokryte warstwą lodu ok 1cm. Obciazenie dodatkowe jest.

    Ale obciazenie bylo juz wczesniej - na moich oczach nich nie padało.
    Wiatru praktycznie nie bylo.
    Mróz umiarkowany - moglo byc z -5C.

    Co powodowalo, ze niektore galezie pękały wlasnie wtedy ?

    J.

  • 2. Data: 2023-01-30 16:38:51
    Temat: Re: Drzewa pekaja
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 30 Jan 2023 15:14:51 +0100, użytkownik J.F napisał:

    > Co powodowalo, ze niektore galezie pękały wlasnie wtedy ?

    Masz ciężki wzrok? :)

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-01-30 17:43:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 15:38:51 -0000 (UTC), Jacek wrote:

    > Masz ciężki wzrok? :)

    Taa, to by tlumaczylo :-)

    Tylko wcale sie nie patrzylem - najpierw szlyszalem jakies trzaski,
    a potem sie patrze w kierunku ... i cos leci z gory ...

    J.

  • 4. Data: 2023-01-30 19:52:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2023-01-30 o 15:14, J.F pisze:
> [...]
    > Wiatru praktycznie nie bylo.
    > Mróz umiarkowany - moglo byc z -5C.
    >
    > Co powodowalo, ze niektore galezie pękały wlasnie wtedy ?

    Piszą, że winna łamania drzew jest okiść.

    https://dziennik.walbrzych.pl/okisc-niesamowite-ale-
    bardzo-niebezpieczne-zjawisko-w-walbrzychu-i-regioni
    e-do-lasow-lepiej-nie-wchodzic/

    WM

  • 5. Data: 2023-01-30 22:25:21
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 30 January 2023 at 15:14:52 UTC+1, J.F wrote:
> [...]
    > Wiatru praktycznie nie bylo.
    > Mróz umiarkowany - moglo byc z -5C.
    >
    > Co powodowalo, ze niektore galezie pękały wlasnie wtedy ?

    nie pękaj

    może masz dar pękania w oczach

    Mam 3 kg orzechów włoskich do popękania.

    Tylko nie patrz na opony w samochodach

  • 6. Data: 2023-01-30 22:35:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 19:52:04 +0100, WM wrote:

    > Piszą, że winna łamania drzew jest okiść.
    >
    > https://dziennik.walbrzych.pl/okisc-niesamowite-ale-
    bardzo-niebezpieczne-zjawisko-w-walbrzychu-i-regioni
    e-do-lasow-lepiej-nie-wchodzic/

    Tak jest - rejon Wałbrzycha.

    I niebezpieczna, bo na drogach pelno polamanych gałęzi.
    Ostrzegano mnie tez, zeby pod drzewami nie parkowac ... i za chwile z
    drzewa konar spada.

    Ale mnie co innego interesuje - dlaczego z takim opóźnieniem, dlaczego
    w tym momencie.

    Okiść juz na drzewach jest. Warunki raczej nie sugerowały, ze się
    powiększa ...

    J.

  • 7. Data: 2023-01-31 08:52:59
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    poniedziałek, 30 stycznia 2023 o 15:35:30 UTC-6 J.F napisał(a):

> [...]
    > w tym momencie.
    >
    > Okiść juz na drzewach jest. Warunki raczej nie sugerowały, ze się

    Powodow pewnie wiecej ale ponizej moje przypuszczenia:
    1. Moze sie wydawac ze sytuacja jest stabilna ale wilgoc z powietrza sie osadza i
    jednak wage oblodzenia zwieksza.
    2. Drewno sie wygina i tym sposobem jego wytrzymalosc sie zmienia. Powies ciezar na
    kiju tak aby ledwo ledwo sie trzymal w calosci. Za jakis czas albo sie ulamie albo
    sie podda i wykrzywi co rowniez moze spowodowac jego ulamanie sie.
    3. Wiatr, mimo ze nie czujesz akurat zawialo tak ze jednak galaz sie ulamala.
    4. Zmiania wilgotnosci czy temperatury. Niby drewno w srodku nie zamarza ale jednak
    rownowaga wodna sie zmienia wraz z temperatura. Ogrzalo sie, wiecej wody wlazlo w
    drewno, albo ta wilgoc sie inaczej rozdystrybuowala i sie ulamalo.

    Tyle moich typow, penwie mozna by dodac pare innych, Moze RobWan cos dorzuci bo moze
    jakas ciekawostke zna.