  • 1. Data: 2020-09-17 23:47:25
    Temat: Działanie klimatyzacji
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Znajdę jakąś sensowną książkę opisującą od strony fizycznej działanie
    klimatyzatorów, lodówek, pomp ciepła, w miarę współczesnych?

    Interesuje mnie, poza ogólnymi opisami, teoria oraz troche detali
    technicznych o czynnikach, ciśnieniach, typowych awariach, metodach
    serwisu, elektryce, typach itd itp. Coś z teorii i praktyki w jednej
    pozycji.

    Tak się złożyło że nieoczekiwanie musze się w tydzień z tego doktoryzować...

    Oczywiście jest to w necie, ale mocno rozproszone i mało wiarygodne.

  • 2. Data: 2020-09-18 03:33:55
    Temat: Re: Działanie klimatyzacji
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 18 września 2020 06:47:29 UTC+9 użytkownik heby napisał:
> [...]
    >
    > Tak się złożyło że nieoczekiwanie musze się w tydzień z tego doktoryzować...
    >
    > Oczywiście jest to w necie, ale mocno rozproszone i mało wiarygodne.

    Tu jest fest cegła: https://books.google.co.kr/books?id=wuI8PQAACAAJ&dq=
    handbook+of+air+conditioning+and+refrigeration&hl=en
    &sa=X&ved=2ahUKEwjF8vzNx_HrAhUvG6YKHU1WDZYQ6AEwAXoEC
    AEQAQ

  • 3. Data: 2020-09-18 09:35:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/09/2020 03:33, Konrad Anikiel wrote:
    > Tu jest fest cegła: https://books.google.co.kr/books?id=wuI8PQAACAAJ&dq=
    handbook+of+air+conditioning+and+refrigeration&hl=en
    &sa=X&ved=2ahUKEwjF8vzNx_HrAhUvG6YKHU1WDZYQ6AEwAXoEC
    AEQAQ

    Znalazłem chyba jakąs wersję do poczytania:

    https://gmpua.com/CleanRoom/HVAC/Cooling/Handbook%20
    of%20Air%20Conditioning%20and%20Refrigeration.pdf

    Dzięki, zerknę czy się nada.

  • 4. Data: 2020-09-18 10:31:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    >Znajdę jakąś sensowną książkę opisującą od strony fizycznej działanie
    >klimatyzatorów, lodówek, pomp ciepła, w miarę współczesnych?

    Akurat teoria to sie od wielu lat nie zmienila.

> [...]
    >technicznych o czynnikach, ciśnieniach, typowych awariach, metodach
    >serwisu, elektryce, typach itd itp. Coś z teorii i praktyki w jednej

    Czynniki natomiast sie zmieniaja, wiec przydalaby sie w miare nowa
    ksiazka.

    Nie masz jakies serwisowki od potrzebnej instalacji ?

    J.

  • 5. Data: 2020-09-18 10:45:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-18 o 10:31, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Czynniki natomiast sie zmieniaja, wiec przydalaby sie w miare nowa ksiazka.
    >
    > Nie masz jakies serwisowki od potrzebnej instalacji ?

    Są organizowane kursy zawodowe z tych zagadnień.

    https://kursyzawodowe.com.pl/oferta/kurs-f-gazy?gcli
    d=EAIaIQobChMIu-Xg1qfy6wIVCc13Ch1o1woMEAAYAiAAEgLX-P
    D_BwE

    WM

  • 6. Data: 2020-09-18 12:48:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/09/2020 10:31, J.F. wrote:
    > Nie masz jakies serwisowki od potrzebnej instalacji ?

    Problem jest poza ogarnianiem serwisówką. To bardziej w kwestii
    weryfikacji hipotez instalatorów na temat działania, lub też bardziej,
    nie działania.

  • 7. Data: 2020-09-18 12:49:40
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/09/2020 10:45, WM wrote:
    > Są organizowane kursy zawodowe z tych zagadnień.
    > https://kursyzawodowe.com.pl/oferta/kurs-f-gazy?gcli
    d=EAIaIQobChMIu-Xg1qfy6wIVCc13Ch1o1woMEAAYAiAAEgLX-P
    D_BwE

    Instalatorzy mają uprawnienia, ale niezoancza to że magicznie odrózniają
    moc od energii i przepływ od ciśnienia. Niestety :/

  • 8. Data: 2020-09-18 13:02:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 18/09/2020 10:31, J.F. wrote:

    >Problem jest poza ogarnianiem serwisówką. To bardziej w kwestii
    >weryfikacji hipotez instalatorów na temat działania, lub też
    >bardziej, nie działania.

    No coz - koncepcja ogolna jest jak pisalem w zasadzie jedna (bo
    absorpcyjne lodówki to margines),
    ale juz szczegołowe rozwiazania mogą zaskoczyc.

    Np jakis zawor rozprezny w samochodowej klimie, po co mu tyle kabelkow
    i jakie kody błedow moze powodowac.
    I choc znow zasady ogolne sa podobne, to w szczegółach moze sie
    różnić.

    J.

  • 9. Data: 2020-09-18 13:53:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/09/2020 13:02, J.F. wrote:
    > No coz - koncepcja ogolna jest jak pisalem w zasadzie jedna (bo
    > absorpcyjne lodówki to margines),

    Koncepcje to ja rozumiem, problem jest w detalach. Np. czynnik vs ciśnienia.

    > Np jakis zawor rozprezny w samochodowej klimie, po co mu tyle kabelkow i
    > jakie kody błedow moze powodowac.

    To nie do końca w tą stronę, tzn elektronika rózni się i nie o to
    chodzi. Mi chodzi o bardziej okolice mechaniczno-elektryczne. Np.
    działanie presostatów, zaworu czterodrogowego, zakresy temperatur we/wy
    itd itp. Mam pewne wątpliwości czy odczyty z urządzenia są prawidłowe
    (zarówno mechaniczne jak i elektroniczne) i mam inną hipotezę dlaczego
    urządzenie nie działa jak wydaje mi sie, powinno. Obejrzałem masę filmów
    z napraw klimy i widzę że ciezko o wiedzę teoretyczną, to jest w 90%
    doświadczenie. Liczę na to że znajdę kilka odpowiedzi w książce pisanej
    pod kątem praktyki.

  • 10. Data: 2020-09-18 16:54:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 18/09/2020 13:02, J.F. wrote:

    >Koncepcje to ja rozumiem, problem jest w detalach. Np. czynnik vs
    >ciśnienia.

    To po pierwsze - musisz jakas w miare nowa ksiazke, bo czynniki sie
    ostatnio czesto zmieniaja :-)

    I nadal poszukalbym paru serwisowek - moze tam podadza ...

    J.