  • 1. Data: 2013-11-07 03:12:38
    Temat: Egzamin na świadectwo radiooperatora amatorskiego - kwiatki
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Tak sobie czytam zestaw pytań:

    http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=5047

    i wyłapuję kwiatki świadczące o tym, jacy ludzie układają pytania.
    Plusem zaznaczyłem rzekomą prawidłową odpowiedź:

    35. Kalkulator zawiera jeden układ scalony, wyświetlacz i klawiaturę. Do
    jakiej grupy
    zaliczymy układ scalony?
    A. małej skali integracji
    B. średniej skali integracji
    + C. wielkiej skali integracji

    Poważnie, LSI? Kalkulator można zrobić na kilkuset tranzystorach. Z
    powodzeniem mieści się w klasie MSI. Nie napisali jaki to ma być kalkulator.

    36. Lampa elektronowa pentoda posiada:
    + A. pięć elektrod
    B. cztery elektrody
    C. trzy elektrody

    Kogo w XXI wieku obchodzi pentoda? Trzeba by być masochistą, żeby
    budować lampową radiostację.

    15. Co należy zrobić przed rozpoczęciem ładowania akumulatora samochodowego?
    A. zanotować godzinę
    + B. wykręcić korki wlewowe dla elektrolitu i ustawię właściwy prąd
    ładowania
    C. uziemić prostownik

    To chyba jakaś żywa skamielina wymyśliła. Od ilu lat już się stosuje
    akumulatory bezobsługowe? Ja wiem, że w nich są korki pod klapą, ale tej
    klapy nie można otworzyć bez utraty gwarancji.

    11. Czy radiostację i urządzenia pomocnicze można podłączać do gniazd
    zasilanych z dwóch
    różnych faz?
    A. można, nie ma żadnych przeciwwskazań
    + B. kategorycznie nie można, grozi to zniszczeniem sprzętu i porażeniem
    operatora
    C. można, jeżeli jednocześnie nie używa się wszystkich urządzeń

    Kolejna bzdura wymyślona przez skamielinę doświadczoną w pracy na
    samoróbach z gorącym chassisem. Homologowany sprzęt z pewnością nie ma
    gorącego chassisu, więc nie ma znaczenia jak go się podłączy. Może
    powstać brum 50Hz, ale na pewno nie zniszczenie sprzętu i porażenie
    operatora.

    Ech, dalej już nie czytam, szkoda zdrowia na te idiotyzmy.

  • 2. Data: 2013-11-07 07:53:43
    Od: BartekK <s...@d...org>

    > Tak sobie czytam zestaw pytań:
    > http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=5047
    > Ech, dalej już nie czytam, szkoda zdrowia na te idiotyzmy.

    A jak pisałem, że całe to towarzystwo to leśne dziadki, stado "działaczy
    o ogromnej wiedzy praktycznej" (ale chyba sprzed wojny, i nie popartej
    nauką, tylko właśnie takimi grzyb-leggend), to mnie zahukano że atakuję
    poważnych, uznanych i szanowanych krótkofalowców oraz że gówniarz po
    politechnice chce być mądrzejszy niż wieloletni znawcy tematu...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-11-07 08:32:54
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości

> [...]
    > poważnych, uznanych i szanowanych krótkofalowców oraz że gówniarz po
    > politechnice chce być mądrzejszy niż wieloletni znawcy tematu...

    Nie ładuj wszystkich do jednego wora.
    http://mikrofale.iq24.pl/

  • 4. Data: 2013-11-07 08:45:54
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    BartekK <s...@d...org> wrote:

> [...]
    > poważnych, uznanych i szanowanych krótkofalowców oraz że gówniarz po
    > politechnice chce być mądrzejszy niż wieloletni znawcy tematu...

    Krótkofalowcy to bardzo specyficzne środowisko. Nigdzie indziej nie widziałem
    tyle nienawiści, tyle jadu, takiego wewnętrznego skłócenia, tyle dwulicowości,
    fałszu i rozdmuchanego ego, połączonego z wyjątkową głupotą, co w tym środowisku.
    Poczytaj chociażby forum http://sp7pki.iq24.pl/.

    Czasami aż wstyd że mam licencję.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 5. Data: 2013-11-07 09:15:20
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > dwulicowości,
    > fałszu i rozdmuchanego ego, połączonego z wyjątkową głupotą, co w tym

    Fakt, jest wielu idiotów, ale są też bardzo wartościowi, kulturalni ludzie
    którzy współpracują i tworzą wspólnie nie tworząc animozji i dzikiej
    konkurencji.
    http://sp-hm.pl/thread-730.html

  • 6. Data: 2013-11-07 10:06:47
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Adam Wysocki pisze tak:

> [...]
    > skłócenia, tyle dwulicowości, fałszu i rozdmuchanego ego,
    > połączonego z wyjątkową głupotą, co w tym środowisku.

    a naprawiacze komórek? a mastahy od latania z laptokiem
    po samochodach nie?

    --
    Piter

  • 7. Data: 2013-11-07 10:10:46
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-07 09:15, m...@g...com pisze:
> [...]
    >
    > Fakt, jest wielu idiotów, ale są też bardzo wartościowi, kulturalni
    > ludzie którzy współpracują i tworzą wspólnie nie tworząc animozji i
    Ludzie mogą trafić się "w porządku", ale sama organizacja jest zepsuta
    od głowy i od dawna, bo została dawno temu wypaczona idea
    krótkofalarstwa jako hobby, polegającego na konstruowaniu własnych
    sprzętów służących komunikacji oraz nawiązywaniu znajomości i
    komunikacji za pomocą tych sprzętów. Teraz liczy się tylko wyścig
    zbrojeń na sprzęt fabryczny (koniecznie z odpowiednimi homologacjami i
    normami, broń boże nie mogący pracować w dowolnych pasmach, nawet
    odbiorczo, bo to zło! i złamanie norm!), protokoły, standardy,
    hierarchia, przynależność klubowa i "działacze"...
    A jak ktoś te patologie pokazuje to w ostateczności zostaje zwyzywany od
    "sibistów" ;)

    Przykład z własnego podwórka - używam w aucie jednego urządzenia - Yaesu
    ft857d, bo ma wszystkie interesujące mnie pasma w jednym, i można na nim
    ustawić odpowiednie parametry do tych pasm. Np mogę w nim ustawić 1W
    mocy nadawczej w AM i wejść na pasmo CB, albo słuchać radia ukf-FM, albo
    2m, czy też PMR 446MHZ, ale nie! to przecież złamanie wszelkich zasad bo
    nie wolno pracować sprzętem "profesjonalnym" na paśmie "amatorskim" i
    odwrotnie (jackson/lincoln na 28MHz też jest traktowany jak zgniłe jajo,
    no chyba że nikt nie wie), nie ważne że rozumny operator potrafi ustawić
    parametry sprzętu do wymaganych na danym paśmie warunków (moc, szerokość
    kanału, modulacja itd) - nie wolno i już.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 8. Data: 2013-11-07 11:27:13
    Od: <m...@g...com>

> [...]
    > komunikacji oraz nawiązywaniu znajomości i komunikacji za pomocą tych
    > sprzętów. Teraz liczy się tylko wyścig zbrojeń na sprzęt fabryczny

    Na przykładzie strony sp-hm.pl widać że nie masz racji w tym co piszesz.

> [...]
    > parametry sprzętu do wymaganych na danym paśmie warunków (moc, szerokość
    > kanału, modulacja itd) - nie wolno i już.

    Nie do końca jest tak jak tu piszesz.

    PMR wymaga aby antena była wbudowana na stałe w radiotelefon a moc
    skuteczna promieniowania
    e.r.p zestawu nie przekraczała 500mW w żadnych warunkach. Jak widzisz, sam
    fakt że możesz podłączyć
    swoją inną antenę uniemożliwia legalne użycie dowolnego innego radiotelefonu
    z taką możliwością bo możesz
    podłączyć antenę o dużym zysku i przekroczysz tym samym dopuszczalne w
    paśmie PMR 500mW e.r.p.
    Dokładnie warunki dla PMR opisane masz w normie ETSI EN 300 296

    W paśmie CB ludzie pracują na czym popadnie bo wiedzą że pasmo to nie jest
    chronione.
    Oczywiście do czasu aż komuś nadepną na odcisk i nie przyjedzie ktoś z UKE
    zmierzyć poziom
    zakłóceń, wtedy padają pytania o to czy używane radio ma stosowne
    dopuszczenia.
    Oficjalnie dopuszcza się do obrotu i użytku na terenie RP (UE) radia
    spełniające normy ETSI EN 300-135
    dla modulacji FM oraz ETSI EN 300-433 dla modulacji AM SSB

    W pasmach amatorskich wolno pracować na urządzeniach własnej konstrukcji
    oraz na fabrycznych.
    Fabryczne urządzenia muszą spełniać normy bo są to urządzenia wprowadzane na
    rynek ale i samoróbki także
    nie moga sobie wyłazić poza pasmo, czy siać produktami uboczne jak
    harmoniczne powyżej norm
    Nikt ci na lincolnie nie zabroni pracować w paśmie amatorskim o ile
    posiadasz znak. Co najwyżej dostaniesz OPR
    gdy twoja jakość sygnału mocno odbiega od założeń panujących na pasmach, ale
    to dotyczy każdego innego
    sprzętu czy to fabrycznego czy home made.

  • 9. Data: 2013-11-07 11:35:15
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 07.11.2013 o 09:15 <m...@g...com> pisze:

    > Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    Logoweanie tylko pełnym znakiem inne nicki będą blokowane, jak widać forum
    ma innych w d... nawet poczytać nie za bardzo można nie widząc załączników.
    Mojego nicka po 5 minutach zablokowali.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2013-11-07 11:45:14
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-07 11:27, m...@g...com pisze:
> [...]
    > radiotelefonu z taką możliwością bo możesz
    > podłączyć antenę o dużym zysku i przekroczysz tym samym dopuszczalne w
    Pod warunkiem, że w ogóle nadaje! A ja tylko słucham, nadawanie jest
    opcją ewentualną na wypadek ratunkowo-awaryjny. A słuchanie na yaesu na
    sensownej antenie na dachu auta - daje wielokrotnie lepsze słuchanie,
    niż na walkietalkie z antenką wewnątrz auta.

> [...]
    > spełniające normy ETSI EN 300-135
    > dla modulacji FM oraz ETSI EN 300-433 dla modulacji AM SSB
    No i znów normy... Ja rozumiem, że pewne parametry musi spełniać
    nadajnik, ale po pierwsze te normy spełnia yaesu (dodatkowo z tłumikiem
    na wyjściu, więc i harmoniczne są tłumione) a po drugie - NADAJĄCY, ale
    przesadą jest czepianie się urządzenia które nadawać może. Jak już się
    odzywam, to naprawdę w sytuacjach awaryjnych, słuchanie mi w zupełności
    wystarcza.

    > Nikt ci na lincolnie nie zabroni pracować w paśmie amatorskim o ile
    > posiadasz znak.
    Widzisz, to zależy na kogo się trafi - ja trafiłem wielokrotnie na
    "zabraniających", bo są w środowisku zapaleni wojownicy o hermetyczność
    środowiska, którzy takie sprzęty (i użytkowników) zwalczają z pełnym
    kombatanckim zaangażowaniem emerytowanego wojskowego lub policjanta...
    Całkiem jakbyś sobie przyjechał na zlot Opla samochodem z grupy VAG...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173