  • 11. Data: 2014-02-09 23:52:53
    Temat: Re: Egzergia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 19:46:05 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Zaraz zaraz - a czym chcesz w domu grzac ?

    Nie o to mi chodzilo.
    Chcialem zwrocic uwage na korzysci plynace z bilansowania egzergetycznego.
    Probowalem przyblizyc pojecie egzergii.

    (...)
    > W przyszlosci ... ech, gdyby tak jakies wydajne ogniwo
    >
    > termoelektryczne bylo.
    >
    > Albo lepiej paliwowe i sprzezone z pompa ciepla ...

    Pomyslow na rozproszone zasilanie energia jest wiele.
    Tu pomysly na zasilanie kieszonkowymi reaktorami jadrowymi:
    http://gadzetomania.pl/2010/03/23/bill-gates-i-jego-
    miniaturowy-reaktor-jadrowy
    http://www.rmf24.pl/nauka/news-kieszonkowy-reaktor-a
    tomowy-juz-istnieje,nId,427055
    http://www.hotfix.pl/nasa-opracowala-przenosny-reakt
    or-jadrowy-n1402.htm

    Watpie jednak, czy uda sie zapewnic odpowiedni poziom bezpieczenstwa.

    WM

  • 12. Data: 2014-02-10 01:20:10
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 23:52:53 UTC+1 użytkownik WM napisał:

> [...]
    or-jadrowy-n1402.htm

    > Watpie jednak, czy uda sie zapewnic odpowiedni poziom bezpieczenstwa.

    Zwłaszcza zabezpieczenie przed Arabami żeby nie rozebrali będzie trudne.

  • 13. Data: 2014-02-11 08:38:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 9 Feb 2014 14:52:53 -0800 (PST), WM napisał(a):

    > Nie o to mi chodzilo.
    > Chcialem zwrocic uwage na korzysci plynace z bilansowania egzergetycznego.
    > Probowalem przyblizyc pojecie egzergii.

    Ale korzysc jest wlasnie taka: wszedzie gdzie korzystamy ze zrodla
    wysokotemperaturowego (ogien) a potrzebujemy niskiej temperatury -
    tam tracimy. Bo moglibysmy przy okazji uzyteczna energie produkowac.

    Tracimy tez uzywajac prad do grzania, tracimy pompujac butle ze
    zbiornika wysokiego cisnienia.

    J.

  • 14. Data: 2014-02-11 18:59:42
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 08:38:59 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale korzysc jest wlasnie taka: wszedzie gdzie korzystamy ze zrodla
    >
    > wysokotemperaturowego (ogien) a potrzebujemy niskiej temperatury -
    >
    > tam tracimy. Bo moglibysmy przy okazji uzyteczna energie produkowac.

    Tu nie o to chodzi, by przy okazji produkowac energie,
    ale o to zeby zobaczyc na ile cieplo, ktorym dysponujemy, mozemy powiekszyc,
    bez dostarczania dodatkowej pracy z zewnatrz.
    Po co to robic? Ano po to, zeby ocenic efektywnosc gospodarowania energia.

    Przyklad:
    Jezeli dysponujemy cieplem Qh o temperaturze Th , a potrzebujemy
    ciepla Qw w duzo nizszej temperaturze Tw , to mozemy dostarczac go bezposrednio
    i wtedy co najwyzej Qh=Qw .

    Mozemy tez zbudowac uklad pomnazajacy cieplo,
    skladajacy sie z silnika cieplnego napedzajacego pompe cieplna.
    Zakladamy przy tym, ze dysponujemy nieograniczonym,
    dolnym zrodlem ciepla o temperaturze otoczenia To.
    Przypominam ze: Th>Tw>To

    Praca uzyskana z silnika to:
    L= Qh *ns {1}

    gdzie: ns - sprawnosc silnika (przyjmijmy sprawnosc Carnota, wtedy: ns=1-To/Th)

    Cieplo uzyskane z pompy cieplnej to:
    Qw=L/nc {2}

    gdzie: nc=1-To/Tw - sprawnosc cyklu Carnota dla obiegu pompy cieplnej

    Po podstawieniu {1} do {2} otrzymujemy wzor na pomnazanie ciepla:

    Qw/Qh= (1-To/Th)/(1-To/Tw) {3}

    Zrobilem obliczenia dla To = 293K (to=20C), Tw = 320K (tw=50C) i roznych (Th-Tw)

    Th-Tw ; Qw/Qh
    -------------------
    0 ; 1
    5 ; 1,148882114
    10 ; 1,293293293
    15 ; 1,433431953
    20 ; 1,569484937
    25 ; 1,701628352
    30 ; 1,830028329
    35 ; 1,954841713
    40 ; 2,076216713
    45 ; 2,194293478
    50 ; 2,309204647
    55 ; 2,421075838

    Gdy Th=Tw to nie mamy zadnej korzysci,
    ale juz przy 40-to stopniowej nadwyzce temperatury zrodla mozna podwoic cieplo
    dostarczane.

    Chcialbym podkreslic, ze uklad pompy cieplnej napedzanej silnikiem cieplnym jest
    konstrukcja czysto teoretyczna, wymyslona celem oceny efektywnosci gospodarowania
    energia.
    Wiemy przynajmniej ile tracimy w stosunku do idealnego procesu.
    To na wypadek pytan typu: ile kosztuje takie urzadzenie i kiedy sie zwroci? ;)

    WM

  • 15. Data: 2014-02-11 19:24:08
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    WM wrote:

> [...]
    > Wiemy przynajmniej ile tracimy w stosunku do idealnego procesu.
    > To na wypadek pytan typu: ile kosztuje takie urzadzenie i kiedy sie

    czy dążysz do tego żeby w każdym domu stał powiedzmy silnik Styrlinga
    z podłączoną prądnicą?
    muszę cię zmartwić, nikt tego seryjnie i w rozsądnych cenach nie
    produkuje, chociaż temat może być rozwojowy

    jeffrey

  • 16. Data: 2014-02-11 19:26:02
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Grzexs wrote:

    > E tam. Zainstalują specjalny egzolejek i skupiona hipergorąca wiązka
    > wody o strukturze ciekłego kryształu będzie tryskać w ten lejek bez
    > żadnych rur.

    :) drugi lejek na odbiorze zostanie nazwany łapaczem strugi ( albo
    jakoś mądrzej) i heja

    jeffrey

  • 17. Data: 2014-02-11 21:43:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 11 Feb 2014 19:24:08 +0100, Jeffrey napisał(a):

    > czy dążysz do tego żeby w każdym domu stał powiedzmy silnik Styrlinga
    > z podłączoną prądnicą?

    Tak jak napisal - z podlaczona pompa ciepla.

    Gdyby te niskotemperaturowe silniki i pompy byly zblizone sprawnoscia
    do teorii..

    > muszę cię zmartwić, nikt tego seryjnie i w rozsądnych cenach nie
    > produkuje, chociaż temat może być rozwojowy

    W zasadzie wystarcza dwa ogniwa Peltiera. Tylko one strasznie
    niewydajne.

    J.

  • 18. Data: 2014-02-11 22:06:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Ok, żonglowanie liczbami, zero konkretów. Idziemy dalej.

    Jest sobie ISS, lata nam nad głowami już trochę lat. Po jednej stronie słońce, po
    drugiej stronie kosmos. Niegraniczone źródło ciepłe i neograniczone źródło zimne.
    Idealne miejsce na zastosowanie maszyny cieplnej. To na cholerę im te hektary baterii
    słonecznych?

  • 19. Data: 2014-02-11 22:10:45
    Od: hk <h...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 19:26:02 UTC+1 użytkownik Jeffrey napisał:
> [...]
    Można staruszkowie, pomyśleć o tworzeniu w strugach deszczowych nad domem np.:
    wodzianów wodoru. To by było lepsze niż manna z niebiesiech. A może to o to biega ?

  • 20. Data: 2014-02-12 05:52:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu wtorek, 11 lutego 2014 22:06:19 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
    > Ok, żonglowanie liczbami, zero konkretów. Idziemy dalej.

    Moze lepiej zachowaj dla siebie te swoje infantylne komentarze.
    Skoro nie rozumiesz podstawowych wzorow z termodynamiki to widocznie temat nie jest
    dla ciebie.

    > Jest sobie ISS, lata nam nad głowami już trochę lat. Po jednej stronie
    > słońce, po drugiej stronie kosmos. Niegraniczone źródło ciepłe i
    > neograniczone źródło zimne. Idealne miejsce na zastosowanie maszyny cieplnej.

    Gdy to sie oplaca stosowane sa i takie rozwiazania:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Radioizotopowy_generato
    r_termoelektryczny

    > To na cholerę im te hektary baterii słonecznych?

    Co to ma wspolnego z tematem efektywnosci gospodarowania cieplem?