eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyElektryki dostały "bana" na promy w Norwegii. › Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!news.mixmin.net!aioe
    .org!a1absHhmkLkYdSL3vgGgBQ.user.46.165.242.91.POSTED!not-for-mail
    From: "T." <k...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
    Date: Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100
    Organization: Aioe.org NNTP Server
    Message-ID: <tqlqdh$1vbv$1@gioia.aioe.org>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: gioia.aioe.org; logging-data="64895";
    posting-host="a1absHhmkLkYdSL3vgGgBQ.user.gioia.aioe.org";
    mail-complaints-to="a...@a...org";
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:102.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/102.6.1
    X-Antivirus: AVG (VPS 230123-0, 23.1.2023), Outbound message
    X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
    X-Antivirus-Status: Clean
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2710502
    [ ukryj nagłówki ]

    Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
    sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):


    https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
    cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
    PoPef4rQodl


    Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
    pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
    bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
    krajach.
    Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
    elektryków, ani hybryd, bo... się boi. To się narobiło a przecież
    Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
    właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
    norweskim systemie transportu.
    Zakaz wprowadzony przez firmę Havila Kystruten to być może nowy trend
    pokazujący, że przewoźnicy zaczęli zdawać sobie sprawę z zagrożenia,
    jakie niosą za sobą samochody elektryczne.
    Firma poinformowała, że poprosiła o ocenę i zbadanie potencjalnych
    zagrożeń przez zewnętrzną firmę.
    ,,Wnioski z analizy ryzyka pokazują, że ewentualny pożar w pojazdach na
    paliwa kopalne będzie w stanie obsłużyć system (przeciwpożarowy) i
    załoga, którą mamy na pokładzie. Z kolei pożar w samochodach
    elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych
    działań ratowniczych i może narazić ludzi na pokładzie i statki na
    niebezpieczeństwo". - powiedział Bent Martini, dyrektor zarządzający Havila.
    Decyzja firmy Havila jest sprzeczna z oficjalną polityką władz
    norweskich, które mocno wspierają rozwój rynku aut elektrycznych.
    Norweskie urzędy zapewniają, że do wybuchu/pożarów pojazdów
    elektrycznych dochodzi bardzo rzadko. Jednak w kontekście pożarów na
    promach nie chodzi o samo zdarzenie lecz o bardzo bardzo trudne gaszenie
    ognia związanego z samą konstrukcją samochodów elektrycznych.
    Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
    aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
    elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
    poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
    średnio 500 galonów (1893 litrów).
    Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
    zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
    mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
    podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
    doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
    mają odpowiedniego sprzętu.
    Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
    zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
    gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
    odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
    Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
    potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
    się, że doszło do ponownego zapłonu.
    O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.
    Producenci zaczynają w nowych autach elektrycznych montować specjalne
    systemy pomagające w ugaszeniu pożaru. Pożar pojazdu elektrycznego
    spowodowany uszkodzeniem baterii jest o tyle specyficzny i trudny do
    ugaszenia, że proces spalania zachodzi wewnątrz akumulatorów, które są
    szczelnie zamknięte i trudno dostępne, przez co dotarcie do źródła ognia
    jest bardziej skomplikowane, niż w przypadku samochodów
    konwencjonalnych. W trakcie pożaru baterii zachodzą również specyficzne
    reakcje chemiczne, powodujące gwałtowny wzrost ich temperatur, przez co
    proces spalania sam się napędza dlatego zaczęto myśleć jak ułatwić
    strażakom ugaszenie aut elektrycznych, które jak się zapalą to mogą
    płonąć godzinami.
    Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
    pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
    się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
    aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
    Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
    że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
    minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
    że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy
    auto zapala się podczas postoju. Istnieją już rekomendacje dla
    wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
    nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.

    ----------------

    Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.

    T.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: