  • 1. Data: 2022-12-19 19:21:43
    Temat: Falownik hybrydowy i agregat
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Jest falownik solarny z funkcją akumulatorów i off-grid.
    Akumulatorów jest niewiele. ale ile by nie było, w razie dłuższych
    przerw w zasilaniu przydał by się agregat.
    No i jest (był jeszcze przed solarami) 1000VA inwerterowy.
    Oczywiście przełączać dom, czy biuro na agregat jest niewygodnie, no i
    mocy chwilowej przydało by się więcej,
    Pierwotny pomysł był taki, żeby w razie potrzeby z agregatu ładować
    akumulatory, a właściwie zasilać falownik od strony akumulatorów, a
    chwilowe zapotrzebowanie będą pokrywać akumulatory,
    Ale pojawiła się inna idea: zasilać falownik od strony paneli - jest
    niewykorzystane wejście na drugi łańcuch.
    Bezpośrednio do prądnicy agregatu podłączony jest osobny prostownik
    trójfazowy i kondensatory i działa,
    Jak się łatwo domyślić, jest jeden problem: Falownik algorytmem MPPT
    próbuje "zamordować" agregat i moc ustala się na 1300-1500W.
    Silnik dzielnie to znosi, ale jest obawa o prądnicę, która może się
    spalić, a tania i dostępna nie jest.
    Przydało by się zmniejszyć tę moc do 900-1000W.
    Jakieś pomysły?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2022-12-19 19:40:11
    Temat: Re: Falownik hybrydowy i agregat
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2022 o 19:21, Mirek pisze:
    > Przydało by się zmniejszyć tę moc do 900-1000W.
    > Jakieś pomysły?

    Może zmniejszyć prąd wzbudzenia dając coś w szeregu.

    Pozdrawiam
    EdiM

  • 3. Data: 2022-12-19 19:57:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.12.2022 19:40, EdiM wrote:

    > Może zmniejszyć prąd wzbudzenia dając coś w szeregu.

    Nie da rady - magnesy trwałe.
    Z resztą doprecyzuję, że agregat sam pilnuje napięcia na zasilaniu
    swojego inwertera i w razie czego zwiększa obroty (otwiera przepustnicę).
    Ingerencja w to sterowanie będzie trudna, bo to jest moduł w formie
    zalanej kostki.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2022-12-19 21:17:02
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 19.12.2022 o 19:57, Mirek pisze:

> [...]
    > swojego inwertera i w razie czego zwiększa obroty (otwiera przepustnicę).
    > Ingerencja w to sterowanie będzie trudna, bo to jest moduł w formie

    To może ograniczyć ruch przepustnicy, przydławić dolot powietrza.

  • 5. Data: 2022-12-19 21:57:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-19 o 19:21, Mirek pisze:
> [...]
    > spalić, a tania i dostępna nie jest.
    > Przydało by się zmniejszyć tę moc do 900-1000W.
    Wywal kondensatory, agregat stanie się wtedy bardziej 'miekki' i MPPT
    nie będzie go tak mordował. No i spadnie moc skuteczna przy okazji.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2022-12-19 22:41:39
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.12.2022 21:57, Janusz wrote:

    > Wywal kondensatory, agregat stanie się wtedy bardziej 'miekki' i MPPT
    > nie będzie go tak mordował. No i spadnie moc skuteczna przy okazji.

    No dobra, a falownik nie zgłupieje?
    A nie ma i tak swoich kondensatorów?
    No i to nie jest 50Hz - w sumie to nie sprawdzałem ile, ale jest 27
    cewek, 18 magnesów.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2022-12-20 09:46:53
    Od: "a...@p...onet.pl" <a...@p...onet.pl>

    Falownik "myśli" że jest zasilany z PV czyli może iść na zwarcie by uzyskać max
    prądu.
    Trzeba by jakoś ograniczyć max prąd pobierany z agregatu - jak w zasilaczu
    laboratoryjnym.

    Może prosto dało by się dać kondensatory (lub dławiki) przed tym prostownikiem ?
    Choć może być trudno dobrać - różne obroty różna częstotliwość,
    oraz nie wiem czy można tak stosować kondensatory przy prostowniku trójfazowym
    (czy na zasilaniu takiego prostownika wielofazowego prąd jest sinusoidalny ? ).

    Adam

  • 8. Data: 2022-12-20 10:16:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-19 o 22:41, Mirek pisze:

    > No dobra, a falownik nie zgłupieje?
    Wywal ten co dałeś za mostkiem, agregat zostaw w spokoju.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-12-20 10:21:52
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-20 o 09:46, a...@p...onet.pl pisze:
    > Falownik "myśli" że jest zasilany z PV czyli może iść na zwarcie by uzyskać max
    prądu.
    Guzik prawda, 'idzie' na maximum mocy a nie prądu, jak napięcie zacznie
    spadać to przestanie dalej dociążać agregat.

    > Trzeba by jakoś ograniczyć max prąd pobierany z agregatu - jak w zasilaczu
    laboratoryjnym.

    > Może prosto dało by się dać kondensatory (lub dławiki) przed tym prostownikiem ?
    Ty masz jakieś pojęcie o elektronice? chyba nie bo byś takich głupot nie
    pisał.
    Nie da się prosto ograniczyć prąd bez strat czy mninimalnymi, a jak się
    pogodzi ze stratami (sporymi) to i opornik wystarczy.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2022-12-20 18:16:27
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2022-12-20 o 10:21, Janusz pisze:
> [...]
    > Nie da się prosto ograniczyć prąd bez strat czy mninimalnymi, a jak się
    > pogodzi ze stratami (sporymi) to i opornik wystarczy.

    to niech wsadzi opornik...