  • 1. Data: 2012-07-11 18:28:41
    Temat: Filtr nadajnika w amatorskim transceiverze
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    Składam właśnie kolejne urządzenie krótkofalarskie - tym razem
    transceiver Kacper w wersji na 40m (wersję na 80m złożyłem już trochę
    wcześniej).
    Schemat tutaj: http://www.trxkacper.republika.pl/k_sch.html
    Przy czym w mojej wersji zamiast VFO na MC3362P występuje VXO z
    rezonatorem ceramicznym.

    Odbiornik uruchomiłem, teraz pracuję nad nadajnikiem (oczywiście na
    sztucznym obciążeniu). Jedną kwestię chciałbym skonsultować z osobami
    lepiej zorientowanymi w temacie.
    Filtr LC nadajnika (L7, L8) wykonany jest dokładnie tak samo jak w
    wersji na 80m, jednak bez kondensatorów stałych - pojemność wprowadzają
    jedynie trymery. Ponieważ stosunek L/C jest dość znaczny,
    charakterystyka filtrów jest raczej płaska. Przy zestrojeniu ich na
    maksimum pośrodku pasma wartość napięcia w.cz. na sztucznym obciążeniu
    podczas przestrajania VXO zmienia się nieznacznie (o jakieś 0,2-0,3V, w
    wersji na 80m spadek wynosił nawet do kilku V przy skrajnych
    częstotliwościach). Powinienem przerobić te filtry czy w urządzeniu QRP
    wystarczą takie, jak teraz?

    Druga rzecz to dobór kondensatora sprzęgającego obwody cewek L7 i L8. W
    jaki sposób go dobrać? Wlutowałem 18pF - to pojemność przy której udało
    mi się uzyskać maksymalną wartość napięcia w.cz. na wyjściu (28V
    pokazywane przez prostą sondę w.cz.). Dalsze zwiększanie pojemności nie
    powodowało już zauważalnego wzrostu napięcia.

  • 2. Data: 2012-07-11 22:52:44
    Temat: Re: (OT) Filtr nadajnika w amatorskim transceiverze
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Atlantis wrote:
    > Składam właśnie kolejne urządzenie krótkofalarskie - tym razem
    (ciap)

    Czemu nie piszesz na pl.rec.radio.amatorskie ?

    --
    Włodek

    http://dino.inosak.org

  • 3. Data: 2012-07-12 10:28:45
    Temat: Re: Filtr nadajnika w amatorskim transceiverze
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <N...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > skrajnych częstotliwościach). Powinienem przerobić te filtry czy w
    > urządzeniu QRP wystarczą takie, jak teraz?

    0,2-0,3V na 50om obciążenia to jest zaledwie 0,0018W. Olej to, jest niemal
    idealnie płasko.
    Nic nie napisałeś o charakterystyce filtru. Jakie tłumienie pozapasmowe? To
    jest niezwykle ważne bo w układach z jedną przemianą
    słaby filtr spowoduje że na końcówkę pójdzie zbyt duży poziom lustraznych a
    wtedy końcówka w eter wypuści niezłe bagienko.
    To samo obowiązuje dla filtrów wejściowych odbiornika, będą kiepskie to
    będziesz słyszał "duchy" z innych pasm.

> [...]
    > się uzyskać maksymalną wartość napięcia w.cz. na wyjściu (28V pokazywane
    > przez prostą sondę w.cz.). Dalsze zwiększanie pojemności nie powodowało

    Pojemność sprzężenia ma oczywiście wpływ na rezonans sąsiadujących obwodów,
    zmieniając je rozstrajasz te obwody. Nie można sobie od tak zmieniać ją
    szukać max napięcia na wyjściu końcówki. Popełniasz podstawowy błąd bo
    mierzysz napięcie nieselektywnie czyli moc całgo spektrum jakie opuszcza
    końcówka. Może ci się wydawać że uzyskałeś wyższe napięcie na obciążeniu ale
    tak naprawdę zwiększyło się dlatego (daję rękę obciąć) że charakterystyka
    filtru się spieprzyła i na końcówkę poszło więcej śmieci które zostały
    wyprodukowane w mieszaczu.
    Powinieneś ściągać całą charakterystykę filtru i nanosić w excellu rysując
    wykres a nie tylko mierzyć w jego paśmie przenoszenia.
    Tłumienie filtru pozapasmowe powinno wynosić przynajmniej 40dB bo inaczej
    będziesz "umilał: życie krótkofalowcom (i nie tylko)pracującym na innych
    pasmach. Wydaje mi się że powinieneś zainwestować w choćby MAX4 którym
    możesz w prosty sposób ściągać między innnymi charakterystyki filtrów w
    trybie analizatora. To urządzonko jest naprawdę pomocne.

    Marek

  • 4. Data: 2012-07-12 15:15:14
    Od: " Atlantis" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Hmm... Masz racje. Niestety dysponuje dosyc skromnym zbiorem urzadzen
    pomiarowych (oscyloskop, licznik czestotliwosci na uC, prosta sonda w.cz. do
    multimetru, miernik pojemnosci, indukcyjnosci i kilka innych drobiazgow).
    W jaki sposob moge zmierzyc tlumienie pozapasmowe filtrow?
    Jak moge sprawdzic widmo sygnalu na wyjsciu antenowym? W jaki sprzet jeszcze
    moglbym sie zaopatrzyc, nie wydajac na to majatku? Zakup analizatora widma za
    kilka tysiecy zl oczywiscie w gre nie wchodzi. :)

  • 6. Data: 2012-07-12 15:47:27
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik " Atlantis" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > multimetru, miernik pojemnosci, indukcyjnosci i kilka innych drobiazgow).
    > W jaki sposob moge zmierzyc tlumienie pozapasmowe filtrow?

    Najprościej, przestrajać VFO w szerszym zakresie, mierząc napiecie sondą wcz
    przed i za filtrem w kilkunastu punktach częstitliwości i wprowadzać różnicę
    pomiarów przeliczoną na dB dla tych punktów do excella. Excell wyrysuje ci
    wykres.
    użyłbym oscyloskopu z sondą przynajmniej 1:10 aby pojemność pasożytnicza
    sondy nie miała dużego wpływu na rozstrajanie się filtrów.

> [...]
    > za
    > kilka tysiecy zl oczywiscie w gre nie wchodzi. :)

    Max4 o którym wspomniałem składasz za max 300-400zł. Możesz sobie odpuścić
    pełną autonomiczną wersję i zrobić tylko jako przystawkę pomiarową na USB do
    komputera, wtedy wyjdzie cię taniej o wyświetlacz graficzny.
    Tym urządzeniem pomierzysz także SWR anten ich impedancję falową, miejsca w
    których ma rezonans, przesunięcia fazowe, rezonanse kwarców, współczynnik
    skrócenia niemal dowolnych przewodów, nawet skrętki czy kabla od odkurzacza,
    ich charakterystyczną impedancję, sprawdzicz czy rezystor jest bezindukcyjny
    i wiele wiele innych. Jest też funkcja generatora od 100kHz do 65MHz oraz
    pomiaru napięcia wcz.

    Marek

  • 7. Data: 2012-07-12 21:28:22
    Od: Atlantis <N...@w...pl>

    W dniu 2012-07-12 15:47, 4CX250 pisze:

> [...]
    > wcz przed i za filtrem w kilkunastu punktach częstitliwości i wprowadzać
    > różnicę pomiarów przeliczoną na dB dla tych punktów do excella. Excell

    Hmm... Mogę zapytać jaki jest wzór na przeliczenie? Przepisuję napięcia
    podawane przez multimetr z sondą do Excella. Co potem? ;)

    Rozumiem, że chodzi o VFO transceivera, a nie zewnętrzny generator
    podpięty do wejścia wzmacniacza TX? Po prostu włączam nadawanie, podaję
    sygnał z generatora m.cz. na wejście mikrofonowe i zaczynam mierzyć
    napięcie w.cz.? Generalnie we wspomnianych konstrukcjach nie mam VFO.
    Jest VXO pokrywające jedynie wycinek pasma. Spróbuję wstawić dławik
    miedzy rezonator ceramiczny a kondensator zmienny - powinno rozszerzyć
    pasmo przestrajania.

    > użyłbym oscyloskopu z sondą przynajmniej 1:10 aby pojemność pasożytnicza
    > sondy nie miała dużego wpływu na rozstrajanie się filtrów.

    Gdzie powinienem dokonywać pomiaru? Bezwzględnie za filtrem, czy
    wystarczy jeśli zmierzę pasmo przenoszenia całego toru wzmacniacza, np.
    przed filtrem dolnoprzepustowym, albo nawet za nim?

> [...]
    > odpuścić pełną autonomiczną wersję i zrobić tylko jako przystawkę
    > pomiarową na USB do komputera, wtedy wyjdzie cię taniej o wyświetlacz

    Rozumiem, że przy pomocy tego urządzenia będę mógł względnie łatwo
    stwierdzić, czy na wyjściu mam tylko użyteczny sygnał, czy też
    opuszczają je jakieś szkodliwe efekty mieszania częstotliwości oraz
    niewytłumione harmoniczne?

    Urządzenie da się kupić w gotowej formie? Nie mam wielkiego
    doświadczania w lutowanie SMD...

    A tak jeszcze odnośnie poprzedniej wypowiedzi: oczywiście zdaje sobie
    sprawę, że wymiana filtru sprzęgającego dwie połówki filtra stwarza
    konieczność ich ponownego dostrojenia. Właśnie tak to robiłem. :)

  • 8. Data: 2012-07-13 09:37:14
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Hmm... Mogę zapytać jaki jest wzór na przeliczenie? Przepisuję napięcia
    > podawane przez multimetr z sondą do Excella. Co potem? ;)

    dBu=20*log (U1/U2) przy czym log to logarytm dziesiętny.
    np. we=10V, wy=0,5V, 20*log(0,5/10) = -26,02dB

    Ściągnij sobie programik Mini dB-Calculator, tam masz wszystko co trzeba.
    Trzeba korzystać z pomocy stworzonych przez krótkofalowców dla
    krótkofalowców :)

> [...]
    > podpięty do wejścia wzmacniacza TX? Po prostu włączam nadawanie, podaję
    > sygnał z generatora m.cz. na wejście mikrofonowe i zaczynam mierzyć

    Jak VFO pokrywa dość szeroko aby wyjechac poza pasmo z lewej i prawej to
    tak, a jak nie, to zewnętrzny generator.

    > Generalnie we wspomnianych konstrukcjach nie mam VFO. Jest VXO pokrywające
    > jedynie wycinek pasma. Spróbuję wstawić dławik miedzy rezonator ceramiczny
    > a kondensator zmienny - powinno rozszerzyć pasmo przestrajania.

    Spróbuj.

    > Gdzie powinienem dokonywać pomiaru? Bezwzględnie za filtrem, czy wystarczy
    > jeśli zmierzę pasmo przenoszenia całego toru wzmacniacza, np. przed
    > filtrem dolnoprzepustowym, albo nawet za nim?

    Możesz całego toru, będzie najwyżej wtedy uwzglednione wzmocnienie/tłumienie
    pozostałych stopni.

> [...]
    > stwierdzić, czy na wyjściu mam tylko użyteczny sygnał, czy też opuszczają
    > je jakieś szkodliwe efekty mieszania częstotliwości oraz niewytłumione

    Nie. Będziesz widział charakterystykę filtru albo całego toru.
    Tu masz przykładowy pomiar filtru dolnoprzepustowego dla pasma 10m i 11m
    wykonanego jako filtr 50ohm do wpięcia w kabel antenowy.
    Najpierw jego charakterystyka przenoszenia podczas symulacji w znanym
    programie
    http://fotoo.pl/show.php/309355_filtr-symulacja-10-t
    olerancja-elementa-sup3-w.jpg.html
    oraz zmierzone tym urządzonkiem faktyczne przenoszenie
    http://fotoo.pl/show.php/309356_filtr1.jpg.html
    a tu pomiar impedancji i SWR http://fotoo.pl/show.php/309368_filtr2.jpg.html
    Jak widzisz zakres pomiarowy MAX 4 to 65MHz więc urządzenie nadaje się w
    zasadzie do konstrukcji KFowych i od biedy jeszcze dla pasma 6m.
    Jest kilka programów na PC (darmowych) obsługujących ten analizator. Mnie
    akurat przypadł do gustu SVNA by SP3SWJ.

    Dopiero z pewną przystaweczką dałoby się coś zmierzyć o czym wspominasz ale
    ja tego nie robiłem bo mam analizator Anritsu do 3GHz. Zresztą MAX 4 ma
    dynamikę w porywach do 50dB a to trochę za mało. Ale jak chcesz drążyć
    temat to poczytaj sobie to http://sp-hm.pl/forum-58.html

    > Urządzenie da się kupić w gotowej formie? Nie mam wielkiego doświadczania
    > w lutowanie SMD...

    Akurat lutowanie max4 nie stwarza problemów. Nie musisz tego zrobić w jeden
    wieczór. Powoli, element po elemencie...
    Ale jak nie chcesz to gotowca wersję max 6 do 180MHz kupisz ale kosztuje
    sporo więcej http://www.max6.pl/news.php

    > A tak jeszcze odnośnie poprzedniej wypowiedzi: oczywiście zdaje sobie
    > sprawę, że wymiana filtru sprzęgającego dwie połówki filtra stwarza
    > konieczność ich ponownego dostrojenia. Właśnie tak to robiłem. :)

    OK. Ściągaj charakterystyki. Inaczej nie wiesz co się zmieniło.

    Marek