  • 1. Data: 2009-01-22 22:52:04
    Temat: GPS w komórce
    Od: Magdalaena <m...@w...pl>

    Poszukałam w google i przeczytałam archiwum grupy z kilku ostatnich
    miesięcy, ale nie znalazłam żadnych konkretów
    Chodzi mi o sens kupowania telefonu komórkowego z GPS.

    Będę przedłużała abonament w Erze (i raczej nie zmienię sieci ze względu
    na bliskich) tak w okolicach 25 - 45 zł miesięcznie. Jeżdżę samochodem w
    zasadzie tylko po Warszawie i dlatego do tej pory nie kupiłam zwykłego
    GPS. Ale może miałabym szansę korzystać z takiej funkcji w zwykłej komórce.

    I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    (SE C702 nawet 500 zł), słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    dodatkowo płacić.
    Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją
    dokupić ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?
    czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    siecią - czy leci opłata za MB ?
    czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    240/320 ?
    czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?

    Magdalaena

  • 2. Data: 2009-01-23 12:19:03
    Temat: Re: GPS w komórce
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Magdalaena" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    > (SE C702 nawet 500 zł), słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    > dodatkowo płacić.

    Możesz kupić dowolny telefon z systemem operacyjnym i osobno przystawkę GPS
    (na allegro nowy moduł kosztuje od 40 do 200 zł). Płacić trzeba za NaviFon w
    Orange. Jeśli masz inny "normalny" program do nawigacji nie musisz płacić.

    > Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją dokupić
    > ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?

    To zależy. W orange czasem wgrywają, ale trzeba płacić za jej używanie.
    Możesz sobie dokupić jakąś inną mapę. Freeware _chyba_ nie ma.

    > czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    > siecią - czy leci opłata za MB ?

    Tylko GPS, nie płacisz za transmisję danych

    > czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    > 240/320 ?

    Jest:)

    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?

    Zależy od mapy, ale z reguły te na telefon nie są zbyt dokładnie i średnio
    nadają się do pieszych wędrówek

    --
    Pozdrawiam,
    Szymon

  • 3. Data: 2009-01-23 12:58:28
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    Szymon wrote:

    > Zależy od mapy, ale z reguły te na telefon nie są zbyt dokładnie i
    > średnio nadają się do pieszych wędrówek

    Przecież mapy są takie same jak w innych wersjach programów do GPS.
    Chyba że chodzi ci o Symbiana S60v2 ale tam to wynika z tego że tylko
    starsza wersja TomToma działa więc widzi tylko stare mapy.

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    jędrny biust

  • 4. Data: 2009-01-23 14:17:18
    Od: "Krzysiek" <k...@g...w.polsce>

> [...]
    > zasadzie tylko po Warszawie i dlatego do tej pory nie kupiłam zwykłego
    > GPS. Ale może miałabym szansę korzystać z takiej funkcji w zwykłej

    Tak, polecam gorąco telefony firmy HTC

    > I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    > (SE C702 nawet 500 zł), słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    > dodatkowo płacić.

    Nie trzeba, ewentualnie tylko za transmisje danych podczas uaktualniania
    programów i w celu ściągnięcia położeń satelitów (to tez zależy od programu
    do nawigacji). Ale są to grosze i zawsze możesz to zrobić sama przy
    podłaczonym telefonie do komputera. Wtedy wszelkie aktualizacje telefon robi
    przez sieć komputerową a nie przez sieć GSM.

    > Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją dokupić
    > ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?

    Zależy od operatora. Np w Orange dodawana jest Automapa PL z licencją na
    rok. Programu możesz używać nieskończenie długo, ale tylko w ciągu roku
    bezpłatnie możesz go aktualizować. Oczywiście można też zaktualizować
    "inaczej" ściągając najnowszego pirata. Zauważ że "telefon" nie jest do
    końca telefonem, a komputerem. To od Ciebie zależy jakie oprogramowanie tam
    sobie wgrasz. Ceny kart pamięci są śmiesznie niskie i możesz mieć kilka
    róznych programów i map na róznych kartach, bądź nawet na jednej, w
    zależności od potrzeb. Są licencjonowane, są freeware i są też "inne" (nie
    namawiam bynajmniej do piractwa, ale przetestowałem tak zdobytą Automapę
    Europy i działała bez najmniejszych problemów).

    > czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    > siecią - czy leci opłata za MB ?

    Moduł GPS odbiera sygnał tylko z satelitów. Komputer przelicza to i
    identyfikuje położenie. Niektóre programy w celu szybszego startu mogą
    odczytywać lokalizację z nadajników GSM.

    > czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    > 240/320 ?
    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?

    Jak najbardziej - zauważ że dochodzą komunikaty głosowe, w zasadzie podczas
    jazdy można nie patrzeć się wcale na ekran. Ta rozdzielczość na ekranie 2,8"
    telefonów HTC jest jak najbardziej do zaakceptowania.

    Poczytaj fora internetowe o GSM o turystyce pieszej. Automapa, którą polecam
    do samochodu nie jest programem do nawigacji pieszej, choć bez problemu
    możesz wykorzystac ją np będąc w lesie na grzybach. Zawsze wskaże kierunek
    do punktu z którego wystartowałaś. Do turystyki pieszej możesz mieć nawet
    przeskanowane własne papierowe mapy odpowiednio skalibrowane i wgrane w
    telefon. Jest cała masa przeróznych i często darmowych programów do tego.
    Jest też ogrom map już zrobionych przez turystów-zapaleńców GPS różnych
    okolic i umieszczonych w necie. Ale musisz miec na uwadze jedno -
    prądożerność telefonu przy zasilaniu z baterii.

    Podsumowując - polecam telefon ze stajni HTC z wbudowanym GPS. Do samochodu
    Automapę PL. Do wędrówek pieszych - tu odsyłam do netu - napewno znajdziesz
    dla siebie pasujące rozwiązanie

  • 5. Data: 2009-01-23 15:00:03
    Od: "ALex M.I.D. dept. (Jarosław Ignatowski)" <a...@n...graf.torun.pl>

    Magdalaena pisze:
    /.../

    Czasami lepszym rozwiązaniem jest zakup osobnego "mydełka", np Qstarz -
    zwykle lepsza czułość niz gps wbudowanych, do tego niezależne zasilanie.
    Poza tym można umieścić gdziebądź.

    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?

    Jesli kto używa softu Garmin Mobile XT, są 2 drogi:
    GPMapa Topo - mapa płatna i przydatna właściwie tylko w niewielkim
    wycinku polski.
    Topo Pl 100 <http://gps.astronet.pl/> Bezpłatna mapa topograficzna
    kreślona na podstawie pomiarów w terenie.

    Ja uważam, że bezkonkurencyjny jest bezpłatny TrekBuddy
    <http://linuxtechs.net/kruch/tb/forum/index.php>
    Mapy można generować z Google Maps, można używać map topograficznych
    firmy Compass (około 30zł sztuka), ja natomiast skanuję i obrabiam
    wydania papierowe.
    Bardzo przydatną funkcją jest kreślenie śladu - na grzybach od razu
    widać czy dany kawałek lasu już sie przeczesało czy nie :)

    ALex

  • 6. Data: 2009-01-23 15:11:42
    Od: ToMasz <t...@g...pl>

    > I tu moje pytanie o koszty - telefony z GPS w abonamencie są dość drogie
    > (SE C702 nawet 500 zł),
    sam odbiornik GPS ok 100zł, mozna podłaczyć przez BT z prawie każdym
    nowym telefonem.

    > słyszałam , że za korzystanie z GPS trzeba
    > dodatkowo płacić.
    Nie. Ustalenie pozycji, przesył danych z satelity do urządzenia GPS jest
    za darmo. Szybsza inicjalizacje urządzania mozna uzyskać zezwalajac na
    sciagniecie niewielkiej paczki danych z internetu - to moze ktoś
    określił jako "płatne"
    > Jak jest z mapą - czy jest wgrana firmowo w telefon, czy trzeba ją
    > dokupić ? czy można wgrać jakiś freeware ? jak jest z aktualizacją ?
    I to jest bardo dobre pytanie. GPS to jedno - i jest darmowe a
    "nawigacja" już jest programem najczęsciej płatnym (automapa) i czasami
    korzysta z internetu.
    > czy przy określaniu położenia komórka łączy się tylko z GPS czy też z
    > siecią -
    Tylko z GPS-satelita. natomiast połączenie z GSM (internet) moze
    przyśpieszyć start.

    > czy leci opłata za MB ?
    Opłata za MB leci wtedy gdy program do nawigacji tego wymaga.
    > czy w ogóle jest sens korzystania z GPS przy wyświetlaczu powiedzmy
    > 240/320 ?
    TAK, mniejszy wyświetlacz praktycznie wyklucza stosowanie map, jednak
    dla wielu ludzi "nawigacja" to tylko strzałki bądź dzwieki: w odległości
    400m skręc w prawo, potem lewy pas....

    > czy sprawdzi się także przy pieszych wędrówkach czy tylko w samochodzie ?
    Temat rzeka. Wszystko zależy od PROGRAMU który zrobi użytek z danych
    które zawierają "mapy" i danych o Twoim położeniu. Jeśli kupisz telefon
    z WM bedzie owych programów wiecej niz w symbnianie albo Javie, ale
    zawssze COS trafisz.
    Jeśli naprawde chcesz wiedziec jak to bedzie wygladało, odwiedź grupe
    GPS i tam napisz jakie masz oczekiwania..

    ToMasz

  • 7. Data: 2009-01-23 19:16:01
    Od: Magdalaena <m...@w...pl>

    ToMasz pisze:

    > Jeśli naprawde chcesz wiedziec jak to bedzie wygladało, odwiedź grupe
    > GPS i tam napisz jakie masz oczekiwania..

    Dzięki za odpowiedzi , poszukam grupy GPS i tam na pewno coś pisali.

    Najważniejsze, że ja nigdy nie miałam GPS i nie jestem w ogóle pewna,
    czy warto się o to starać, nie mówiąc już o parametrach, których potrzebuję.
    Bo niby normalnie dobrze sobie radzę z papierową mapą, ale może to jest
    tak jak ze zmywarka, że można żyć bez niej, ale jak się już spróbuje, to
    okazuje się niezbędna.

    Magdalaena

  • 8. Data: 2009-01-23 19:26:04
    Od: KuFeL <k...@o...pl>

    Magdalaena pisze:

> [...]
    > Bo niby normalnie dobrze sobie radzę z papierową mapą, ale może to jest
    > tak jak ze zmywarka, że można żyć bez niej, ale jak się już spróbuje, to

    zmywarka pozwala oszczedzac wode prad i kase. GPS przydaje sie w terenie
    lub przy intensywnym poruszaniu po miescie. Uzywany permanentnie
    powoduje oglupienie kierowcy ktory czesciej patrzy na ekran nawigacji
    niz na droge. Korzystam z nawigacji tylko w terenie ktorego nie znam i
    raczej jako pomoc plus estmacja czasu dojazdu. Byl czas ze tez dawalem
    sie oglupic...

    Pzdr,
    KuFeL
    --
    gg:71218 / http://kufel.bloog.pl
    http://www.zachody.pl / skype:kufel78

  • 9. Data: 2009-01-23 20:29:31
    Od: d...@p...pl

    On 23 Sty, 16:00, "ALex M.I.D. dept. (Jarosław Ignatowski)" pisze...
    > Czasami lepszym rozwiązaniem jest zakup osobnego "mydełka", np Qstarz -
    > zwykle lepsza czułość niz gps

    No właśnie jaka jest czułość GPS-a w komórkach np. w SE C702 ?
    Ja korzystam z odbiornika dodatkowego Pentragam PathFinder P 3105 (51
    kanałowy chipset MTK).
    Czy czułość mojego odbiornika i tego z SE C702 jest porównywalna ?
    A może GPS w tego typu komórkach to tylko cieniuchny gadżet ?

  • 10. Data: 2009-01-23 21:31:22
    Od: Błażej <m...@v...cy>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 13:58:28 +0100, Marcin Lubojański napisał(a):

    > Przecież mapy są takie same jak w innych wersjach programów do GPS.
    > Chyba że chodzi ci o Symbiana S60v2 ale tam to wynika z tego że tylko
    > starsza wersja TomToma działa więc widzi tylko stare mapy.

    O ile się nie mylę to na S60v2 bardzo dobrze działa Garmin z najnowszymi
    mapami.

    --
    Pozdrawiam.
    Błażej