  • 1. Data: 2021-03-03 20:32:25
    Temat: Gal
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://youtu.be/BRW2r-ao5vg?t=53

    ze gal tak dziala na aluminium, to ogolnie wiadomo, ale predkosc
    penetracji ma spora, skoro to tylko 5 godzin ... szybko sie przeciska
    przez lity metal ...

    J.

  • 2. Data: 2021-03-04 01:17:20
    Temat: Re: Gal
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://youtu.be/BRW2r-ao5vg?t=53
    >
    > ze gal tak dziala na aluminium, to ogolnie wiadomo, ale predkosc
    > penetracji ma spora, skoro to tylko 5 godzin ... szybko sie przeciska
    > przez lity metal ...

    Tam się tworzy stop. Masz ciekły metal, w którym dobrze rozpuszcza się
    glin. Nie wiem w jakich proporcjach wagowych takie stopy są nadal
    ciekłe, ale pewnie można wyguglać diagramy fazowe. Z tym, że tam tego
    galu on nalał w cholerę, więc w sumie dziwne, że aż 5h :) Ciekawe ile
    zajęłoby rtęci.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2021-03-04 09:37:25
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > ciekłe, ale pewnie można wyguglać diagramy fazowe. Z tym, że tam tego
    > galu on nalał w cholerę, więc w sumie dziwne, że aż 5h :) Ciekawe ile

    Tu jest odpowiedź.

    https://youtu.be/IrdYueB9pY4?t=137

    WM

  • 4. Data: 2021-03-04 13:45:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >ciekłe, ale pewnie można wyguglać diagramy fazowe. Z tym, że tam tego
    >galu on nalał w cholerę, więc w sumie dziwne, że aż 5h :)

    Znowu nie az tak duzo nalal.
    i jak widac stop wcale nie jest ciekly, bo rower stoi :-)

    A nawet jakby byl ... to mieszanie wcale nie jest taki szybkie.

    >Ciekawe ile zajęłoby rtęci.

    Rtec niszczy inaczej :-)

    J.

  • 5. Data: 2021-03-05 06:24:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-04, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Znowu nie az tak duzo nalal.
    > i jak widac stop wcale nie jest ciekly, bo rower stoi :-)
    >
    > A nawet jakby byl ... to mieszanie wcale nie jest taki szybkie.

    > Rtec niszczy inaczej :-)

    No trochę faktycznie inaczej. Rtęć bardziej rozpuszcza, gal włazi
    pomiędzy ziarna.

    http://www.sciencemadness.org/talk/files.php?pid=144
    710&aid=7019

    S+L, dla wiekszości zakresu. Pewnie się robi kruche.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2021-03-05 15:23:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=IrdYueB9pY4

    >http://www.sciencemadness.org/talk/files.php?pid=14
    4710&aid=7019
    >S+L, dla wiekszości zakresu. Pewnie się robi kruche.

    Kruche sie robi ... ale S+L to jak widac dla zawartosci galu ponad
    ~20%.

    A tam ilosci takie, ze chyba nawet 2% nie bylo.

    Chyba, ze jakos sie ten gal skoncentrowal miedzy ziarnami i utrzymywal
    20% ... ale czemu ziaren nie ruszal ?

    To "aluminium" to pewnie tez nie czyste, tylko jakis stop ..

    J.

  • 7. Data: 2021-03-06 02:48:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=IrdYueB9pY4

    No wiem jak to działa. Zresztą WM wczesniej wklejał. W przypadku rtęci
    mamy jeszcze mechanizm, że pewnie jest jaieś stężenie równowagowe Al bo
    Al jest przeciez usuwany z amalgamatu.

    44710&aid=7019

    > Kruche sie robi ... ale S+L to jak widac dla zawartosci galu ponad
    > ~20%.
    >
    > A tam ilosci takie, ze chyba nawet 2% nie bylo.

    Przecież to proces na granicy faz, a nie, że kropelka ma rozpuścić cały
    rower czy butlę.

    > Chyba, ze jakos sie ten gal skoncentrowal miedzy ziarnami i utrzymywal
    > 20% ... ale czemu ziaren nie ruszal ?
    > To "aluminium" to pewnie tez nie czyste, tylko jakis stop ..

    Nie wiem, ale aluminium z rzadka bywa czyste. Z własnej praktyki zname
    te odlewnicze i mają one od cholery krzemu, tak z 10-13%, bo przy około
    12.5% jest eutektyk z temperaturą topnienia o blisko 100C niższą niz dla
    czystego glinu. Ale są też z miedzią i innymi metalami. Tyle z grubsza
    wiem o tych stopach :)

    --
    Marcin