  • 1. Data: 2021-02-14 20:28:25
    Temat: Czy Towot jest dobry na wszystko ? Konkretnie - wiertarka.
    Od: Swift <p...@g...com>

    Poskładałem stareńką Celmę PRCb 10 - taką jak na obrazku:

    https://a.allegroimg.com/s1024/0c814c/b0333748456d9a
    c64a4a2a8dd7fc

    Przekładnię oraz wrzeciono uchwytu i panewkę przesmarowałem niebieskim - dość
    popularnym w sklepach - Towotem. Trochę z lenistwa, bo Towot miałem, a lepszy smar
    musiałbym kupić, a te są raczej w dużych (0,5 kg) opakowaniach.

    Po uruchomieniu wiertarki zauważyłem, że część metalowej obudowy - szyjka w pobliżu
    uchwytu wiertarskiego - wewnątrz której obraca się w panewce wrzeciono - nieco się
    nagrzewa. Nie pamiętam, czy takie nagrzewanie się (po ok. 1 min. pracy bez
    obciążenia) w tych Celmach było normalne, czy tez wini tu nieodpowiedni smar czyli
    Towot ?

  • 2. Data: 2021-02-14 23:05:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-14 o 20:28, Swift pisze:

> [...]
    obciążenia) w tych Celmach było normalne, czy tez wini tu nieodpowiedni smar czyli

    Zamiast smaru litowego było dać molibdenowy albo zwykły grafit.

    Pytanie:
    Czy dobrze wyczyściłeś pozostałości starego smaru?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2021-02-15 18:16:21
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 14 lutego 2021 o 23:05:52 UTC+1 Adam napisał(a):

    > Zamiast smaru litowego było dać molibdenowy albo zwykły grafit.
    >
    > Pytanie:
    > Czy dobrze wyczyściłeś pozostałości starego smaru?

    Wyczyściłem (umyłem) dokładnie.
    Grafit ? Byłem przekonany, że smar grafitowy dobry jest jedynie do silnie obciążonych
    elementów wolnoobrotowych.

  • 4. Data: 2021-02-15 18:43:24
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 15 lutego 2021 o 18:16:22 UTC+1 Swift napisał(a):

    > Wyczyściłem (umyłem) dokładnie.
    > Grafit ? Byłem przekonany, że smar grafitowy dobry jest jedynie do silnie
    obciążonych elementów wolnoobrotowych.
    Masz racje ze swoim przekonaniem co do smaru grafitowego. To smar który aplikuje się
    szpachelką i łopatą.

  • 5. Data: 2021-02-18 01:01:16
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 lutego 2021 o 20:28:25 UTC+1 Swift napisał(a):
> [...]
    obciążenia) w tych Celmach było normalne, czy tez wini tu nieodpowiedni smar czyli
    Dasz sobie kutasa w talarki pociąć że ta panewka nie była że spieku? Jeśli obudowa
    nie parzy w czasie wiercenia to bym sobie dał spokoj.

  • 6. Data: 2021-02-18 11:51:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Dasz sobie kutasa w talarki pociąć że ta panewka nie była że spieku? Jeśli obudowa
    nie parzy w czasie wiercenia to bym sobie dał spokoj.

    Masz na myśli łożysko ślizgowe samosmarujące?
    Starych Celmowskich urządzeń nie rozbierałem. Ale, wbrew pozorom, nie
    zdziwiłbym się, gdyby takie było. Czasami sprzęt PRL potrafił pozytywnie
    zadziwić.

    Prędzej będzie z metali kolorowych. I tu już chyba ani grafit, ani towot
    się nie nadaje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2021-02-18 18:46:44
    Od: Swift <p...@g...com>

    czwartek, 18 lutego 2021 o 11:52:01 UTC+1 Adam napisał(a):

> [...]
    > zadziwić.
    >
    > Prędzej będzie z metali kolorowych. I tu już chyba ani grafit, ani towot

    W mojej PRCb 10, panewka - wewnątrz której obraca się wrzeciono z uchwytem
    wiertarskim - nie jest ze stopu metali kolorowych. Wygląda na stalową.