  • 1. Data: 2010-05-27 15:12:28
    Temat: Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
    Od: w_wi <s...@o...eu>

    Witam
    W 2006 r kupiłem samochód w komisie sprowadzony z zagranicy z pełną
    dokumentacją, gotowy do rejestracji. Później go zarejestrowałem na
    siebie. Jak długo trzymać te dokumenty bo samochód już sprzedałem.
    Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów nawet
    gdybym posiadał jeszcze ten samochód?

  • 2. Data: 2010-05-27 15:58:30
    Temat: Re: Jak długo trzymać dokumenty potw. zakup sam.?
    Od: krzysiek82 <s...@u...pl>

    w_wi pisze:
> [...]
    > siebie. Jak długo trzymać te dokumenty bo samochód już sprzedałem.
    > Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów nawet

    ja tam wszystkie kwity trzymam, ale chyba niepotrzebnie bo niby do czego
    by były komuś potrzebne? Miejsca za wiele nie zajmuje nie wadzi niech
    leży takie moje zdanie :)

    --
    krzysiek82

  • 3. Data: 2010-05-27 19:43:47
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Trzymaj do czasu przedawnienia na wypadek, gdyby coś się okazało "nie
    teges". W razie czego masz dowody.
    Pod względem podatkowym przedawnia się w praktyce z końcem szóstego roku po
    fakcie, a pod względem karnym trwa to chyba dłużej, nie wiem dokładnie ale
    wydaje mi się, że 10 lat.
    Jacek

  • 4. Data: 2010-05-27 19:59:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "w_wi" <s...@o...eu> napisał
> [...]
    > samochód już sprzedałem.
    > Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów
    > nawet gdybym posiadał jeszcze ten samochód?

    Bardzo dlugo trzymac.

    US/UC maja 5 lat [co w praktyce chyba nawet oznacza do 6] na
    kontrole, wiec wszystkie papiery zakupowe powinienes miec.
    UFG na kontrole polis 3 lata.

    W razie jakis klopotow policja moze siegac glebiej - np zlapia
    kogos w aucie z przebitymi numerami, ten ktos oczywiscie zezna ze
    takie kupil od poprzedniego wlasciciela, tamten zezna ze takie
    kupil od ciebie .. i moga ci papiery d* uratowac.

    Albo taka scenka z urzedu sprzed kilku lat, siedzimy sobie i
    czekamy: panie, wezwanie do zaplaty podatku "drogowego" mi przyszlo
    [3 lata po zniesieniu tego podatku !]. Ale to auto to ja 15 lat
    temu sprzedalem. I teraz tu czekam, moze mi wydadza zaswiadczenie
    ze sprzedalem.

    J.

  • 5. Data: 2010-05-28 16:33:58
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 27 May 2010 15:12:28 +0200, w_wi napisał(a):

> [...]
    > siebie. Jak długo trzymać te dokumenty bo samochód już sprzedałem.
    > Czy np Policja, CBŚ, CBA, US i inni mogą żądać tych dokumentów nawet

    Wytłumacz mi jedną rzecz... Mieszkasz na 15m2, że te kartki zabierają tak
    dużo cennej przestrzeni? Bo co chwilę czyta się wątki pt. "wyrzuciłem
    papiery i teraz mam problem".

    Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
    liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2010-05-28 18:17:34
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    Borys Pogoreło wrote:
    > Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
    > liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden
    segregator?

    Wyciągi karty kredytowej, rachunki za prąd, umowy o pracę, zlecenia,
    rachunki za gaz, wodę, mieszkanie, internet, telewizję, telefony,
    wszystkie dowody wpłat, slipy z karty, ubezpieczenia wszelakie, pisma z
    banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

    Więcej niż segregator - same podatki trzymam w 3.
    :-)

    --
    Bydlę

  • 7. Data: 2010-05-28 19:14:01
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 28 May 2010 18:17:34 +0200, Bydlę napisał(a):

    > Wyciągi karty kredytowej,

    Od tego są PDF-y...

    > rachunki za prąd,

    Jedna kartka na miesiąc

    > umowy o pracę, zlecenia,

    I ile tego można mieć? Większość trzyma się etatu, ew. zlecenie co
    miesiąc.

    > rachunki za gaz, wodę, mieszkanie, internet, telewizję, telefony,

    Jedna foliowa okładka na miesiąc...

    > wszystkie dowody wpłat,

    Naprawdę masz czas wpłacać na poczcie? To tym bardziej powinieneś być
    przywiązany do papieru i niczego nie wyrzucać ;)

    > slipy z karty,

    Jak na wyciągu jest ok, to można zutylizować. Chyba, że grasz w konkursy
    Visy ;)

    > ubezpieczenia wszelakie, pisma z
    > banków, ubezpieczalni, funduszy, rachunki, gwarancje...

    I tego też trzeba pilnować, ale też nie jest tego aż tak dużo (zakładając
    statystycznego Kowalskiego, który korzysta z jednego banku)

    > Więcej niż segregator - same podatki trzymam w 3.
    > :-)

    Ale trzymasz. Ja zaś nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalają, a
    później jest płacz. Albo "zginęło w czasie przeprowadzki" - to powinni byli
    to czerwoną taśmą obwiązać...

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 8. Data: 2010-05-28 19:49:35
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    Borys Pogoreło wrote:

    > Od tego są PDF-y...

    (ciach)

    > Naprawdę masz czas wpłacać na poczcie?

    (ciach)

    By był internet potrzebny jest prąd, internet i komuter.
    Czasem zaś potrzebny jest papier.
    Urodziłem się w analogowych czasach i mimo, iż korzystam w komputerów,
    to namacalne dowody uważam za ciut lepsze.

    > To tym bardziej powinieneś być
    > przywiązany do papieru i niczego nie wyrzucać ;)

    I nie wyrzucam! :-)
    Piłem do liczy segregatorów na papierzyska.

    > Ale trzymasz. Ja zaś nadal nie rozumiem ludzi, którzy to wywalają, a
    > później jest płacz. Albo "zginęło w czasie przeprowadzki" - to
    powinni byli
    > to czerwoną taśmą obwiązać...

    No, teraz można się powodzią zasłonić.
    :-)

    (właśnie mi przypomniałeś, że mam bałagan w w RMUAch. idę porobić porządki)

    --
    Bydlę

  • 9. Data: 2010-05-28 20:39:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 28 May 2010 16:33:58 +0200, Borys Pogoreło wrote:
    > Rozumiem jeszcze kogoś, kto prowadzi intensywny handel i może te papiery
    >liczyć w kartonach. Ale w życiu prywatnym ile masz tego? Jeden segregator?

    Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
    gruby plik, co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.
    Na szczescie stopniowo coraz wiecej elektronicznie .. ale papier to
    papier :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-05-28 20:58:24
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 28 May 2010 20:39:51 +0200, J.F. napisał(a):

    > Niestety coraz wiecej. Od jednego sprowadzonego samochodu jest juz
    > gruby plik,

    Ile rocznie kupujesz samochodów?

    > co miesiac kilka faktur, wyciagi z bankow itp.

    Ile taki Kowalski ma operacji miesięcznie na rachunku? IMO max 2-3 kartki.
    Choć akurat sensu przechowywania na papierze wyciągów bez DG nie widzę.

    Faktury na co bierzesz jako osoba prywatna? I jak często? Na paliwo nie ma
    sensu. Komputer? AGD? Ile tego można kupować?

    Wrzuciłem w Google pytanie o pojemność segregatora - 550 kartek bez
    koszulek dla 7cm szerokości grzbietu. Ile kartek generujesz miesięcznie? :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl