  • 91. Data: 2013-01-28 22:46:27
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-28 15:22, Janko Muzykant pisze:

    > To jest chyba fizycznie niemożliwe, w każdym razie nie w krzemie i w
    > technologi ''klasycznej''. W audio zdaje się mamy ok. 21 bitów.

    Jeśli mówisz o przetwornikach audio (mikrofonach), to ich dynamika sięga
    ok 120dB - czyli 20-21 bitów - jak napisałeś. Jeśli mówisz o dźwięku w
    szerszym znaczeniu - tam możemy mieć nieograniczoną liczbę
    bitów. Np stoły mikserskie potrafią mieć np. 56 bitów.

    W przypadku przetworników optycznych nie sumujemy sygnałów więc
    użyteczna ilość bitów jest taka jak dynamika analogowej części matrycy.
    A więc jeśli chcemy mieć parę bitów więcej, to tylko ciekły azot załatwi
    sprawę szumów :-D Albo... matryca wielkości telewizora :-D Nie ma innej
    opcji póki co :-)

    Marek

  • 92. Data: 2013-01-28 23:38:30
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2013-01-28 22:46, Marek pisze:
> [...]
    > szerszym znaczeniu - tam możemy mieć nieograniczoną liczbę
    > bitów. Np stoły mikserskie potrafią mieć np. 56 bitów.

    Mówię o wejściu, przetwarzanie to już proces matematyczny więc
    ograniczeń brak.

    --
    pozdrawia Adam
    /...a nasza opowieść zaczyna się w czasach Obamy i Osamy.../

  • 93. Data: 2013-01-29 00:30:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Jan 2013, Marek wrote:

    > W przypadku przetworników optycznych nie sumujemy sygnałów więc użyteczna
    > ilość bitów jest taka jak dynamika analogowej części matrycy.

    Matrycy, nie pikseli, i tu się złapałeś :)
    Ktoś powiedział że wszystkie piksele pracują w jednakowych warunkach?

    > A więc jeśli chcemy mieć parę bitów więcej, to tylko ciekły azot załatwi sprawę
    szumów :-D

    Lepiej się nie zakładaj :)
    Rozwiązanie "problemu dynamiki" jest proste - skoro nie da się bez
    zwiększania rozmiaru przeskoczyć bariery większej czułości, należy
    ugryźć problem od drugiej strony, czyli rozpuścić błonę ISO 100,
    wymieszać z rozpuszczoną błoną mikrofilmową ISO 10 i z tego
    zrobić nowy film, ISO 100, ale nie "wypalony" w prześwietlonych
    miejscach :P
    Elektronicznie wykonalne, niekoniecznie w domu za pomocą żyletki :D

    > Albo... matryca wielkości telewizora :-D Nie ma innej opcji póki co :-)

    Ależ jest, od ładnych paru lat, w dwu odmianach, opatentowanych
    przez Fuji.

    Trzeba wyraźnie zastrzec, że działanie zbliża się do działania oka:
    "dynamika" pojedycznego piksela nadal jest jaka jest, ale "dynamika"
    obszaru może być istotnie zwiększona.
    To, czy wykorzystane są piksele o różnych rozmiarach czy też poddaje
    się je różnym czasom ekspozycji jest już drugorzędne z p. widzenia
    celu o którym rozmawiamy (te oba rozwiązania zaimplementowało Fuji).

    Owszem, to jest zakres danych *wejściowych* które trzeba obrobić.

    Jak mają być sensownie wykorzystane, to nie pozostaje nic innego, jak
    traktować "ilość bitów" (liczbę, jakby kto pytał :)) obejmującą
    zakres pojedynczego piksela plus (logarytmicznie, w bitach) odstęp
    międzyzakresowy plus ewentualnay zapas na korekcję przeskalowania.
    Dlaczego zapas i dlaczego ewentualny można na razie pominąć.
    Powiedzmy matryca SR daje dodatkowe 4 bity (faktycznie ponad
    3,5 bita) "dynamiki". Ale to nie jest kres możliwości technicznych,
    lecz kompromis który został zastosowany w istniejących matrycach.

    pzdr, Gotfryd

  • 94. Data: 2013-01-29 01:08:45
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > miejscach :P
    > Elektronicznie wykonalne, niekoniecznie w domu za pomocą żyletki :D

    Czyli proponujesz coś w rodzaju pręcików i czopków w wersji
    elektronicznej? :-)

    > Ależ jest, od ładnych paru lat, w dwu odmianach, opatentowanych
    > przez Fuji.

    Tak, czytałem o nich. Ciekawe podejście ale to są sztuczki. Np.
    specjalne ułożenie pikseli pozwala na łączenie w pary pikseli o tym
    samym kolorze. Czyli przełączamy w aparacie jakiś guzik i z 16M pikseli
    robi się nam 8 ale za to o większej dynamice. Fajny bajer ale prawa
    fizyki obowiązują te same.

    Natomiast za godne uwagi wydaje się rozwiązanie polegające na 2-krotnym
    odczytywaniu matrycy podczas otwarcia migawki w celu ograniczenia
    prześwietleń. Prosty i pomysłowy zabieg.

    > Ale to nie jest kres możliwości technicznych,
    > lecz kompromis który został zastosowany w istniejących matrycach.

    No i w tym rzecz - w kompromisach. Jeśli ma być małe, to i nie tak
    skuteczne jak duże. Itd.

    Marek

  • 95. Data: 2013-01-30 20:36:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > i nawet nie wyobrażam sobie jak
    > po stronie cyfrowej ma wyglądać wzmacnianie.

    Zwyczajnie, mamy np. 10-bitowy ADC, zakres 0 - 1023. Wycinamy z niego
    zakres 400-860 (39%-84%) przekładając go na wyjściowy (np. JPEGowy)
    8-bitowy zakres 0-255 (0-100%).

    Np. punkt 6.1 ISO 12232-2006:
    "General.
    With appropriate electrical or digital gain, a DSC can provide an
    ^^^^^^^^^^^^
    appropriate output signal level for a range of sensor exposure levels".

    > Wiesz... Photoshop też może coś zmienić. Czy to będzie rzutowało na
    > definicję liczb na pokrętle ISO?

    Jasne, pod warunkiem, że to pokrętło ISO będzie sterować także tym
    Photoshopem.

    Dlatego właśnie napisałem, że podanie czułości dla zestawu aparat + np.
    komputer z konkretnym programem, procesem i parametrami także może mieć
    sens (zarówno formalny jak i, co najważniejsze, praktyczny).
    Nie robi się tego normalnie, ale można zrobić w specjalnym przypadku.

    > Ale mówi nam o możliwości zastosowania krótszego lub dłuższego czasu a
    > więc o technicznej możliwości wykonania zdjęcia w określonych
    > warunkach oświetleniowych. Np. z ISO 100 nie ma co się zabierać za
    > robienie zdjęć w półmroku dla ruchomych obiektów. W tym sensie zakres
    > ISO bardzo determinuje możliwości sprzętu.

    Praktycznie tak, pod warunkiem, że mamy ustaloną liczbę bitów koloru,
    i to jest docelowa liczba tych bitów (np. 8 do oglądania na monitorze).
    I to też nie do końca, bo można jednak cudować z jakością
    niedoświetlonego zdjęcia (i aparaty to robią), np. także zmniejszając
    rozdzielczość.

    > Serio? Ja znajduję artykuły wyłącznie o wręcz przeciwnej treści.
    > Znalazłem właśnie nawet taki, który potwierdza, że ISO regulujemy
    > wyłącznie na matrycy

    Artykuł to jednak nie ISO:
    "1. Scope
    This International Standard specifies the method for assigning and
    reporting ISO speed ratings, ISO speed latitude ratings, standard output
    sensitivity values, and recommended exposure index values, for digital
    still cameras".
    ^^^^^^^

    > Dalej znalazłem odpowiedzi na moje pytania i ten artykuł kończy w
    > zasadzie nasz wątek. :-D Przed 2006 roku czułość matryc była wysysana
    > z palca. A po 2006 roku można ją nadal wysysać z palca ale już zgodnie
    > z normą REI np :-D

    Czułość matrycy (aparatu itd) to jest konkretna liczba, którą można
    sobie prawie dowolnie ustawiać.
    Może być niedokładna (filmy także nie miały dokładnie ISO 100), ale
    wyssana z palca?

    Mam wrażenie że masz na myśli zakres użytecznych czułości matrycy.
    To jest nieco inna sprawa i m.in. definiuje się go uwzlędniając jakość
    zdjęć. Bez czytania artykułów wiadomo, że poziom szumów można
    programowo zmniejszać (kosztem ostrości, rozdzielczości itd), i że tak
    podany zakres ma sens tylko przy ściśle określonych parametrach (innymi
    słowy, nie w amatorskim sprzęcie).

    > Okazuje się, że wcale nie ! :-D Sam jestem zaskoczony.

    To po co te wzory, np. w p. 6.2.1?

    > Okazuje się, że też nie gdyż ISO 100 w różnych aparatach oznacza różną
    > ekspozycję.

    W jakim sensie "różną ekspozycję"?

    > Jedynie relatywne wartości w danym aparacie mają jakiś
    > sens. Poczytaj o trzeciej metodzie - jaką sam intuicyjnie sugerowałem
    > za jedyną słuszną. Ta metoda jednoznacznie określa czułość matrycy
    > niezależnie od kaprysów producenta i ten fakt pogrążył metodę gdyż
    > marketing straciłby pracę :-D

    Czułość i parametry jakościowe matryc to inna sprawa i tu faktycznie
    producenci mogą wiele, bo trudno jedną liczbą obiektywnie porównać
    np. 8-bitową matrycę 24 Mpix kompaktu z agresywnym odszumianiem
    i kompresją stratną oraz 12-bitową matrycę 10 Mpix lustrzanki.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 96. Data: 2013-01-30 21:36:38
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Zwyczajnie, mamy np. 10-bitowy ADC, zakres 0 - 1023. Wycinamy z niego
    > zakres 400-860 (39%-84%) przekładając go na wyjściowy (np. JPEGowy)
    > 8-bitowy zakres 0-255 (0-100%).

    Ale to nie jest wzmacnianie cyfrowe lecz wycinanie fragmentu dynamiki.
    Wzmacnianie to jest np jeśli coś miało wartość 0x10 a ma 0x20.

    Tak na marginesie - takie wycinanie nie ma sensu za bardzo gdyż wystąpią
    ostre przejścia do czerni i bieli. W praktyce robi się kompresję gamma z
    pełnego zakresu dynamiki przetwornika. Zmienia się nachylenie krzywej
    (kontrast) lub przesunięcie (jasność).

> [...]
    > ^^^^^^^^^^^^
    > appropriate output signal level for a range of sensor exposure levels".

    Jeszcze raz wyjaśnię bezcelowość "cyfrowego wzmocnienia". Nie zyskuje
    się na nim kompletnie niczego. Przesuwasz wartość liczbową wyżej i nic
    więcej. Po stronie najmłodszego bitu uzyskasz same zera. Czyli
    przykładowo jeśli miałeś dynamikę przetwornika od 0 do 255 i wzmocnisz
    to 2x to otrzymasz niby 0 ... 512 (czyli jeden bit) ale pierwszy bit
    będzie zawsze zerem. Jeśli wzmocnisz 4x, to zyskasz kolejny bit ale dwa
    pierwsze bity będą zawsze zerem. Tak więc jest to zabieg dobry wyłącznie
    dla marketingu. Nie ma żadnego praktycznego zastosowania.

    > Jasne, pod warunkiem, że to pokrętło ISO będzie sterować także tym
    > Photoshopem.

    Nie czytałeś artykułu jaki cytowałem? Tam napisano wyraźnie, że jest tak
    jak przypuszczałem - czułość ISO dotyczy wyłącznie matrycy. Mierzy się
    ją bez konieczności instalowania matrycy w aparacie albo w pliku RAW,
    gdzie nie ma ingerencji software'u aparatu w jasność pikseli.

    Od strony elektrycznej pokrętło ISO steruje napięciem podawanym na
    analogową część matrycy i ewentualnie informuje CPU, że ma redukować
    mniej lub bardziej szumy. Przenoszenie sterowania ISO na "Photoshopa"
    jaki jest zaimplementowany w CPU aparatu może jedynie wpłynąć na kształt
    krzywej kompresji. Przesuwasz np. średnie szarości wyżej lub niżej bez
    ruszania czerni i bieli. Po takim zabiegu biel nigdy nie przekroczy 255
    w JPG. Więc taki zabieg to trik. Idąc Twoim sposobem rozumowania
    dojdziemy do wniosku, że aparat dla ciemnych odcieni ma inne ISO niż dla
    jasnych. Tworzy się absurd.

    > Dlatego właśnie napisałem, że podanie czułości dla zestawu aparat + np.
    > komputer z konkretnym programem, procesem i parametrami także może mieć
    > sens (zarówno formalny jak i, co najważniejsze, praktyczny).

    Praktyczny - raczej nie. J/w. Nie rozjaśnisz bieli i nie przyciemnisz
    czerni. Przesuwasz średnie tony a to tylko dla oka różnicę robi a nie
    dla czasu naświetlania a ISO właśnie ma ścisły z nim związek.

    > Czułość matrycy (aparatu itd) to jest konkretna liczba, którą można
    > sobie prawie dowolnie ustawiać.
    > Może być niedokładna (filmy także nie miały dokładnie ISO 100), ale
    > wyssana z palca?

    Zgodnie z cytowanym artykułem:

    "Tutaj wkraczamy w bardziej drażliwy temat - otóż jak się okazuje część
    producentów lekko "oszukuje" na czułości ISO podając (najczęściej) niską
    wartość za odrobinę wyższą, dla przykładu zamiast wartości ISO 3200 mamy
    ISO 2290. "

    Tak więc różnice sięgające 40% nie są czymś niezwykłym. Żaden z
    producentów nie zastosuje "trzeciej metody" opisanej w artykule, która
    bardzo dokładnie określa czułość ISO matrycy niezależnie od producenta -
    jak pisałem - bo marketing nie miałby pola do popisu (czytaj
    "fałszowania danych technicznych").

    > To po co te wzory, np. w p. 6.2.1?

    O linku zapomniałeś. Nie wiem o co pytasz.

    > W jakim sensie "różną ekspozycję"?

    W takim, że ten sam czas naświetlania (przesłony brak bo bez obiektywu
    pomiarów dokonuje się) dla tego samego natężenia światła daje znaczne
    różnice w jasności obrazu wyjściowego. ISO bezpośrednio wyraża ekspozycję.

> [...]
    > np. 8-bitową matrycę 24 Mpix kompaktu z agresywnym odszumianiem
    > i kompresją stratną oraz 12-bitową matrycę 10 Mpix lustrzanki.

    Ej, ISO = czułość matrycy. Nie ma mowy o odszumianiu. Aparat nie musi
    brać udziału w wyznaczaniu ISO matrycy. Ona może być zamontowana nawet w
    imadle dla celów pomiarowych. Matryce każdej rozdzielczości da się łatwo
    porównać z inną stosując "metodę trzecią".

    Marek

  • 97. Data: 2013-01-31 22:24:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Ale to nie jest wzmacnianie cyfrowe lecz wycinanie fragmentu dynamiki.
    > Wzmacnianie to jest np jeśli coś miało wartość 0x10 a ma 0x20.

    No ale przecież tu dokładnie tak jest - tyle że porównania mają sens
    jeśli jednostki są jednakowe. Mamy np. wzmocnienie 84% -> 100%.

    > Tak na marginesie - takie wycinanie nie ma sensu za bardzo gdyż
    > wystąpią ostre przejścia do czerni i bieli.

    To zależy od konkretnego zdjęcia, nie?

> [...]
    > dwa pierwsze bity będą zawsze zerem. Tak więc jest to zabieg dobry
    > wyłącznie dla marketingu. Nie ma żadnego praktycznego zastosowania.

    Piszesz jakbyś nigdy nie rozjaśniał ciemnych zdjęć, ani nie redukował
    ilości bitów zdjęcia (np. z RAW).
    Tak w ogóle, zauważyłeś że próbujesz dyskutować z autorami normy?

> [...]
    > się ją bez konieczności instalowania matrycy w aparacie albo w pliku
    > RAW, gdzie nie ma ingerencji software'u aparatu w jasność pikseli.

    Tego akurat nie, ale czytałem artykuł o porwaniu przez UFO. Z tym, że
    nie upieram się że to było ISO UFO.
    Obawiam się że wnioski nt. norm ISO, oparte nie na tych normach, lecz na
    lekturze jakiegoś losowo lub nie wybranego artykułu, mogą odbiegać od
    poprawnych :-(

    Faktem jest że czułość ISO może dotyczyć także samej matrycy, ale to
    jest specjalny przypadek, dokładnie tak samo jak zmiana ISO może być
    (lecz nie musi) sterowaniem wzmocnieniem ADC itd.

    > Praktyczny - raczej nie. J/w. Nie rozjaśnisz bieli i nie przyciemnisz
    > czerni.

    Ale mogę rozjaśnić i przyciemnić odcienie szarości. BTW jeden ze
    sposobów określania ISO speed (oparty o szumy) dokładnie na tym się
    przecież opiera.

    > O linku zapomniałeś. Nie wiem o co pytasz.

    O punkcie 6.2.1 normy ISO 12232-2006, oczywiście. Linku żadnego nie
    znam, ISO dość aktywnie walczy z udostępnianiem treści norm w sieci, bo
    zarabiają na ich sprzedaży.

> [...]
    > pomiarów dokonuje się) dla tego samego natężenia światła daje znaczne
    > różnice w jasności obrazu wyjściowego. ISO bezpośrednio wyraża

    Możliwe że ja nie wiem co to jest ekspozycja, ale nic to.

    BTW przed chwilą sprawdziłem i okazuje się że przynajmniej moje dwa
    aparaty, każdy innego producenta, wyprodukowane w dość długim jak na
    takie zabawki odstępie czasu, każdy innego rodzaju (lustrzanka
    i kompakt), dają praktycznie tak samo naświetlone zdjęcia tej samej
    sceny po ustawieniu takich samych parametrów.

    Aczkolwiek przyznaję że wartość liczbowa (nie procentowa) tego samego
    punktu na obu zdjęciach może być bardzo różna (różne liczby bitów
    matryc).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 98. Data: 2013-02-01 11:36:06
    Od: Marek <p...@s...com>

    > No ale przecież tu dokładnie tak jest - tyle że porównania mają sens
    > jeśli jednostki są jednakowe. Mamy np. wzmocnienie 84% -> 100%.

    Ale z drugiej strony 39% -> 0% a o chyba trudno nazwać wzmocnieniem :-D
    Byłby to wzmacniacz skrajnie nieliniowy, który połowę sygnału osłabia
    :-D To co piszesz nie jest żadnym wzmacnianiem lecz przetwarzaniem sygnału.

    > To zależy od konkretnego zdjęcia, nie?

    Owszem. To czy wystąpi wada takiego wycinania, czy nie - zależy od
    przypadku. Dlatego praktycznie operacja taka miałaby marne zastosowanie.
    Można nazwać ją filtrem efektowym typu podwójny "treshold".

    > Piszesz jakbyś nigdy nie rozjaśniał ciemnych zdjęć, ani nie
    > redukował ilości bitów zdjęcia (np. z RAW).

    Oczywiście, że to robiłem lecz broń boże nie za pomocą wzmocnienia lecz
    za pomocą kompresji. Mylisz te dwa pojęcia ze sobą. Wzmocnieniem jest
    nadanie wyższej wartości sygnałowi. Kompresją nazywamy zgniatanie widma
    luminancji. Rozumiem, że gra słowna Ciebie zasugerowała: wzmacnianie
    widoczności ciemnych obszarów. To nie jest wzmacnianie sygnału cyfrowego
    bo coś takiego nie istnieje gdyż byłoby tylko pustym dodawaniem
    kolejnych bitów jak podkreślałem. Ilość informacji byłaby taka sama.

    > Tak w ogóle, zauważyłeś że próbujesz dyskutować z autorami normy?

    Ściśle tajnej normy. Jak sam wspomniałeś - trudno ją gdzieś przeczytać
    więc nie wiem z kim/czym dyskutuję. Przytaczasz punkt wyrwany z
    kontekstu. Nie wiem czego dotyczy. Sam mam w domu wzmacniacz akustyczny
    z cyfrową końcówką mocy więc ktoś zaraz może powiedzieć, że sygnał
    cyfrowy można wzmocnić lecz będzie to poplątaniem pojęć. Wszystko więc
    zależy od kontekstu. Wyrwane zdania nie mogą być komentowane.

    > Obawiam się że wnioski nt. norm ISO, oparte nie na tych normach, lecz
    > na lekturze jakiegoś losowo lub nie wybranego artykułu, mogą odbiegać
    > od poprawnych :-(

    Może tak być. Dlatego właśnie pytałem jakie zasady obowiązują a z racji
    braku konkretów czytam tego typu artykuły. Sam ich jakości nie zweryfikuję.

    > Faktem jest że czułość ISO może dotyczyć także samej matrycy, ale to
    > jest specjalny przypadek, dokładnie tak samo jak zmiana ISO może być
    > (lecz nie musi) sterowaniem wzmocnieniem ADC itd.

    Żaden ADC na świecie nie ma regulacji wzmocnienia :-) Uparcie tkwisz w
    tym przekonaniu. Zadaniem przetwornika ADC jest wykonanie analogowej
    próbki sygnału (sample and hold) a potem kwatyzacja. Nawet technicznie
    nie dałoby się niczego tu wzmacniać już nie wspominając, że logicznie
    nie ma to sensu.

    To co nazywasz specjalnym przypadkiem jest wszechobecnym przypadkiem. W
    specjalnych przypadkach może być inaczej ale szczerze mówiąc nie
    wyobrażam sobie ani celu istnienia takich przypadków ani jak to
    technicznie miałoby działać. Gdyby dawało się tak robić jak mówisz
    (czyli, że sygnały cyfrowe sobie mnożymy i cokolwiek w ten sposób
    polepszamy), to radioteleskopy byłyby wielkości zegarka. Prawa fizyki są
    takie jakie znamy na bieżącym etapie rozwoju techniki. Póki co
    wzmocnienie obrazu może być tylko analogowe lub optyczne.

    Wszędzie o tym piszą. Np. tu:

    http://dpanswers.com/content/tech_iso.php

    When you set a higher ISO speed on a digital camera, the camera's light
    meter will use this ISO value as the basis for making its measurements.
    Also the digitized RAW data will be adjusted. (Usually by having
    amplifiers in the image sensor's circuitry increase the gain before
    sending the analogue voltage read from the photon well to the A/D
    converter to be digitised. E.g.: If at ISO 100 the signal is 100 mV, we
    can get ISO 200 by using an amplifier to boost it to 200 mV.

    > Ale mogę rozjaśnić i przyciemnić odcienie szarości. BTW jeden ze
    > sposobów określania ISO speed (oparty o szumy) dokładnie na tym się
    > przecież opiera.

    Nawet sam o tym wspomniałem. Można też treshold wprowadzić aby łatwiej
    było szum "policzyć". Obraz będzie miał wtedy czarne i białe piksele i
    żadnych innych. Przetwarzanie sygnału w celach pomiarowych może cuda
    robić z sygnałem. Ale jaki ma to związek z dyskusją? Co chciałeś w ten
    sposób argumentować? Chyba nie chcesz powiedzieć, że jeśli ktoś
    skompresował dynamikę w zakresie określonych tonów w celach pomiarowych
    albo aby zdjęcie wydało się jaśniejsze, to jest to regulacją ISO?

    > O punkcie 6.2.1 normy ISO 12232-2006, oczywiście. Linku żadnego nie
    > znam, ISO dość aktywnie walczy z udostępnianiem treści norm w sieci,
    > bo zarabiają na ich sprzedaży.

    To jak mam dyskutować? :-D Ja u siebie na półce też mam różne wzory ale
    w żadnej książce do przetwarzania cyfrowego sygnałów nie mam nic o
    wzmacnianiu na zasadzie mnożenia lub wycinania :-D

> [...]
    > kompakt), dają praktycznie tak samo naświetlone zdjęcia tej samej
    > sceny po ustawieniu takich samych parametrów.

    No więc właśnie. Musi zatem istnieć jakiś wyznacznik choć z drugiej
    strony znajduję w sieci tego zaprzeczenia. Zgłupieć do reszty można.
    Istnieją też przypadki aparatów, które mocno różnią się jasnością przy
    zadanym ISO. W tej grupie ktoś uskarżał się na taki przypadek. To też
    daje do myślenia.

    Marek

  • 99. Data: 2013-02-01 21:43:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Ściśle tajnej normy. Jak sam wspomniałeś - trudno ją gdzieś przeczytać
    > więc nie wiem z kim/czym dyskutuję.

    Praktycznie wszystkie są tak samo ściśle tajne (nie żeby mi się to
    podobało). Próbowałeś w bibliotece np. na jakiejś uczelni? Zapoznanie
    się z tekstem, choćby powierzchowne, wydaje mi się dobrym rozwiązaniem,
    jeśli ktoś chce ten tekst autorytatywnie komentować.

    Podsumowując, norma mówi m.in. o wzmocnieniu cyfrowym i ISO całych
    aparatów. Moim zdaniem to jest w ogóle kwestia umowna, nie należy tylko
    stosować ustalonych pojęć niezgodnie z duchem normy, bo nikt nie będzie
    wiedział o co chodzi. Reszta to zabawa w słówka i ja na takie nie mam
    czasu.

> [...]
    > Istnieją też przypadki aparatów, które mocno różnią się jasnością przy
    > zadanym ISO. W tej grupie ktoś uskarżał się na taki przypadek. To też

    Rozumiem że to nie jest oczywisty problem np. różnicy w jasności
    obiektywu, czasów albo czegoś podobnego?

    BTW pamiętaj że to wszystko dotyczy cyfrowych aparatów fotograficznych
    (pewnie w praktyce też nie wszystkich). W szczególności, nie dotyczy to
    kamer video, wszelkich webcamów, przypuszczalnie (niektórych?)
    smartphonów itd. (np. dość typowym przypadkiem jest podawanie tam
    rozdzielczości jako liczby pól koloru matrycy).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 100. Data: 2013-02-02 00:37:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Jan 2013, Marek wrote:

    > Czyli proponujesz coś w rodzaju pręcików i czopków w wersji elektronicznej?
    > :-)

    To Fuji zaproponowało :)

    Co ciekawsze, o ile zaimplementowane rozwiązania "handlowe" bliższe
    są czopkom z istotnym rozrzutem rozmiarów, to (nie wiem czy również
    Fuji, ale było na grupie i w prasie) jest również opatentowane
    rozwiązanie bliższe układowi pręciki+czopki - po prostu część
    pikseli zupełnie bez barwnika, co radykalnie podnosi czułość.
    Przerzedzenie informacji o kolorze w typowych przypadkach
    jest możliwe w stopniu niewyobrażalnym, znaczy dla kogoś kto
    nie próbował bliżej się temu przyjrzeć, w archiwach jest opis
    Janka Muzykanta z demonstracją przykładu.

    Nie da się ukryć, że z palca mogę zapodać przypadek na którym
    wszelkie "wycinanie kolorów" się wykłada :), ale tak jest
    również w istniejących matrycach (złożenie kontrastu kolorów
    dopełniających z przepaleniem - brązowy kabel lub sznur na
    tle błękitu nieba albo coś w tym stylu, efekt bywa mylnie brany
    za objaw aberracji chromatycznej).

> [...]
    > za to o większej dynamice. Fajny bajer ale prawa fizyki obowiązują te same.

    Tyle, że tak długo, jak długo na krańcach zakresów niedoświetlenia
    (szumy) i prześwietlenia liniowość leży poniżej dokładności tego
    wyższego zakresu, efekt jest praktycznie taki, jak matryca
    8 Mpix o wyższej dynamice.
    To nie jest "sztuczka", tylko proste prawo matematyki dla odmiany ;)

    Jedno ostrzeżenie: matryca HR to coś innego niż niżej wymienione :)

    Dwa rozwiązania są istotnie różne:
    - matryca SR ma piksele o różnych rozmiarach. Fizycznie około 3x różna
    średnica, ok. 10x różna czułość, ponad 3 (z "wyciągania" z RAW wychodzi
    AFAIR że ponad 3,5) EV różnicy, aparaty z matrycami SR można
    policzyć na palcach jednej ręki (bodaj 2 hybrydy, czyli kompakty,
    oraz 3 lustrzanki)

    - matryca EXR jest zbudowana tak jak piszesz, ale dla odmiany linie
    sterujące są oddzielne dla sąsiednich pikseli tego samego koloru
    (w matrycy SR linie sterujące są wspólne i ekspozycja jest czasowo
    jednakowa dla wszystkich pikseli).
    Pozwala to zapodawać różną ekspozycję dla tych sąsiednich pikseli,
    wobec SR ma pewne wady (większe straty na dającej się teoretycznie
    wykorzystać powierzchni) za to istotną zaletę w postaci możliwości
    płynnej regulacji proporcji czasów naświetlania.
    Osobna sprawa co pozwala ustawić menu aparatu, ale technologicznie
    matryca pozwala na dość spore proporcje czasów.

    Nijak nie zgadzam się z "zarzutem" o "sztuczkach" - przypominam,
    że NIE było mowy o komplecie cech matrycy, a tylko i wyłącznie
    o JEDNEJ - tzw. "dynamice"!

    > Natomiast za godne uwagi wydaje się rozwiązanie polegające na 2-krotnym
    > odczytywaniu matrycy podczas otwarcia migawki w celu ograniczenia
    > prześwietleń. Prosty i pomysłowy zabieg.

    Wcale nie.
    Uparty będę :)

    Wstaw sobie w kadr coś co "przepala" piksele, typowo lampy w nocy,
    i porównaj sobie zdjęcia i film z kompakta, ujrzysz o co chodzi.
    Aby uniknąć efektu "ściekania" prześwietlonych miejsc migawka
    mechaniczna musi być podczas transportu danych *zamknięta*.
    Do tego dochodzi jeszcze sprawa owego transportu; proste
    i nieskomplikowane sprawdzenie fps serii zdjęć wskazuje, że
    caly jeden producent sprężył się i opanował używanie matryc
    które są w stanie w "rozsądnym" czasie (1/60s) zrzucić
    zdjęcie w pełnej rozdzielczości przy niepięciocyfrowej cenie.
    Tak, Casio, koniec listy.

    Nie wiem czy nie pomyliłeś gdzieś opisów - bo jak o matrycę EXR
    chodzi, to *naświetlana* jest przez dwa różne czasy (przy czym
    one nachodzą na siebie), ale transport jest robiony *raz* :)
    Zamknięcie migawki, i dopiero potem przesuwanie danych.

    > No i w tym rzecz - w kompromisach. Jeśli ma być małe,

    Ale muszę zaprotestować - było o "dynamice", nie czułości, zaś
    to że nie produkuje się wszystkich MOŻLIWYCH modeli rozwiązań
    to problem ekonomiczny.

    > to i nie tak skuteczne jak duże. Itd.

    Ale spokojnie przeskakuje barierę o której była mowa, a *może*
    przeskoczyć ją jeszcze o co najmniej rząd (dziesiętny) wartości
    jak nie dwa, tylko chętni na masową matrycę w opłacalnej dla
    producenta cenie musieliby się znaleźć.

    pzdr, Gotfryd