  • 1. Data: 2013-01-08 20:59:04
    Temat: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Pytam z ciekawości... otóż w serwisie obiektywów słyszałem rozmowę,
    która mnie mocno zaskoczyła. Czy jest prawdą, że teleobiektyw, który ma
    zmienną jasność w funkcji ogniskowej, w Canonie będzie pokazywał cały
    czas taką samą jasność (w sensie odczytu f na wyświetlaczu)? Być może
    chodziło o jakiś konkretny przypadek - tego nie wiem.

    Jeśli to prawda, to czy w takim przypadku powstaje efekt, że przy tym
    samym czasie i przesłonie będzie się zmieniała ekspozycja w zależności
    od ogniskowej?

  • 2. Data: 2013-01-08 21:15:44
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 20:59, Marek pisze:
> [...]
    >
    > Jeśli to prawda, to czy w takim przypadku powstaje efekt, że przy tym
    > samym czasie i przesłonie będzie się zmieniała ekspozycja w zależności

    Wybacz, ale coraz głupsze przypadki podajesz. Tak jest możliwe, że
    obiektyw zmiennoogniskowy o zmiennej światłosile będzie trzymał stałą
    przysłonę (nie tylko w Canonie, właściwości fizyczne optyki są
    niezależne od systemu) pod warunkiem, że ta przysłona będzie
    przynajmniej równa wartości maksymalnego otwarcia na długim końcu. I
    tak, ilość światła przy stałej przysłonie może się nieznacznie zmieniać
    w zależności od ogniskowej, jednak te różnice będą na tyle niewielkie,
    że ich nie zauważysz (automatyka aparatu zresztą pewnie też nie).

    --
    marcin

  • 3. Data: 2013-01-08 21:24:59
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Tuesday, January 8, 2013 2:59:04 PM UTC-5, Marek wrote:
> [...]
    >

    > Jeśli to prawda, to czy w takim przypadku powstaje efekt, że przy tym
    >
    > samym czasie i przesłonie będzie się zmieniała ekspozycja w zależności

    Powinienes poczytac troche odpowiednich ksiazek,
    bo twoje pytania sa indolentne.

    Slon

  • 4. Data: 2013-01-08 21:32:27
    Od: Marek <p...@s...com>

    Chyba się nie zrozumieliśmy. Np. Mamy sobie teleobiektyw z mocowaniem
    Nikona, który ma na obu końcach f4 i f5.6. Ten sam model z mocowaniem do
    Canona będzie pokazywał na jego wyświetlaczu f4 cały czas. No i pytam
    czy tak Canony faktycznie mają czy też ktoś bredził.

  • 5. Data: 2013-01-08 21:43:04
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 21:24, Slon pisze:

    > Powinienes poczytac troche odpowiednich ksiazek,
    > bo twoje pytania sa indolentne.

    Hmmm... nie bardzo rozumiem Twoją wypowiedź. Faktem jest, że więcej nie
    wiem niż wiem w tej branży ale nie wydaje mi się abym znalazł książkę, w
    której jest napisane, że standard Canona nie przekazuje informacji
    między body a obiektywem o jasności obiektywu przy danej ogniskowej.
    Zresztą jeśli byłaby książka o tym, to chyba z jedną stroną z czego
    połowa strony to obrazek bo więcej nie ma o czym pisać.

  • 6. Data: 2013-01-08 21:50:54
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 21:32, Marek pisze:
> [...]
    > Canona będzie pokazywał na jego wyświetlaczu f4 cały czas. No i pytam
    > czy tak Canony faktycznie mają czy też ktoś bredził.

    A mi się wydaje, że to jednak Ty czegoś nie zrozumiałeś, albo nie
    dosłyszałeś i wyciągnąłeś jakieś pochopne wnioski.
    Poza tym, to co aparat pokazuje na wyświetlaczu nie musi się przekładać
    na to, jaką światłosiłę ma obiektyw i jak zostanie naświetlone zdjęcie.
    Może chodziło o jakieś manualne szkło bez procesora, nie wiem. Nie wiem
    zresztą co Canon podaje na wyświetlaczu czy w exifie przy manualnych
    szkłach, nigdy nie miałem Canona.

    --
    marcin

  • 7. Data: 2013-01-08 22:19:25
    Od: Marek <p...@s...com>

    > A mi się wydaje, że to jednak Ty czegoś nie zrozumiałeś, albo nie
    > dosłyszałeś i wyciągnąłeś jakieś pochopne wnioski.

    To tylko pytanie a nie wnioski. Może rozwinę poniżej swoją myśl aby
    wątpliwości nie było. Mogłem nieprecyzyjnie się wyrazić.

    > Poza tym, to co aparat pokazuje na wyświetlaczu nie musi się przekładać
    > na to, jaką światłosiłę ma obiektyw i jak zostanie naświetlone zdjęcie.

    Ale powinno się przekładać - tak mi się wydaje. Zakładam, że aparat jest
    skalibrowany. Czytałem wątek dyskusji o tym, że ktoś robił różnymi
    aparatami przy tych samych nastawach (włącznie z ISO) i tym samym
    obiektywie mocno różnej jasności zdjęcia. Moim zdaniem to wyglądało na
    rozkalibrowany sprzęt.

    A teraz bardziej konkretny przypadek. Właśnie założyłem teleobiektyw do
    swojego aparatu. Na korpusie ma napisane F/4-5.6. Kręcę nim i widzę na
    wyświetlaczu, że maksymalna wielkość przesłony zmienia się między 4 a
    5.6. Gdy ustawię aparat w tryb manualny na f/5.6, to niezależnie od
    zoomu mam 5.6 i zdjęcie na obu końcach jest tak samo doświetlone
    (sprawdziłem).

    Zgodnie z tym co usłyszałem i czemu nie dowierzam, to Canon podawałby
    cały czas jedną wartość, załóżmy 4. W trybie manualnym ustawiamy
    przesłonę na f/4 i robimy zdjęcie przy krótkim końcu. Przy długim końcu
    obiektyw miałby 5.6 a aparat mimo to nadal pozwalałby ustawić f/4. W
    efekcie zdjęcie byłoby natomiast doświetlone jak przy 5.6 czyli byłoby
    ciemniejsze. Tak to sobie wyobraziłem.

  • 8. Data: 2013-01-08 22:28:19
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Tuesday, January 8, 2013 3:43:04 PM UTC-5, Marek wrote:

> [...]
    >
    > Zresztą jeśli byłaby książka o tym, to chyba z jedną stroną z czego
    >
    > połowa strony to obrazek bo więcej nie ma o czym pisać.

    No to teraz "jak krowie na miedzy".
    Postaraj sie zrozumiec, ze jakbys przeczytal kilka odpowiednich ksiazek,
    to wiele rzeczy, byloby dla ciebie jasnych i nie musialaby to byc ksiazka,
    na temat tego konkretnego pytania.
    Jesli tego nie zrobisz co doradzam,
    to nadal bedziesz tu dopytywal o podtawowe rzeczy.

    Slon

  • 9. Data: 2013-01-08 22:46:29
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 22:19, Marek pisze:

    > Ale powinno się przekładać - tak mi się wydaje.

    A w jaki sposób miałoby się przekładać przy np. manualnych szkłach bez
    procesora lub sterowania przysłoną z body?

> [...]
    > aparatami przy tych samych nastawach (włącznie z ISO) i tym samym
    > obiektywie mocno różnej jasności zdjęcia. Moim zdaniem to wyglądało na

    To źle zakładasz. Producenci stosują różne myki jeśli chodzi o czułość i
    to, że ustawisz sobie ISO 200 nie znaczy, że matryca pracuje z taką
    czułością. A już porównywanie na tej podstawie różnych puszek różnych
    producentów to utopia.

> [...]
    > obiektyw miałby 5.6 a aparat mimo to nadal pozwalałby ustawić f/4. W
    > efekcie zdjęcie byłoby natomiast doświetlone jak przy 5.6 czyli byłoby

    No właśnie, wyobraziłeś sobie bo czegoś nie zrozumiałeś bądź usłyszałeś
    fragment rozmowy czy tak było?

    --
    marcin

  • 10. Data: 2013-01-08 23:11:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 22:46, mt pisze:

    > A w jaki sposób miałoby się przekładać przy np. manualnych szkłach bez
    > procesora lub sterowania przysłoną z body?

    Nie mówimy przecież o sytuacja kiedy nie ma jakiejkolwiek wymiany
    informacji między body a obiektywem. Jest oczywiste, że jeśli obiektyw
    "nie powie" aparatowi jakie ma f, to ten wiedzieć o tym nie może. Chodzi
    mi przypadek gdy obiektyw "mówi", że "mam teraz 5.6" a Canon słyszy
    "obiektyw ma 4 w całym zakresie ogniskowych".

    Odnośnie kalibracji: sądziłem jeśli mamy 2 aparaty o ISO 100 i założymy
    Twój obiektyw z tą samą f każdemu z nich, to świat widziany matrycami
    obu aparatów powinien być tak samo jasny. Ale pewnie jest tak jak niżej
    napisałeś.

> [...]
    > to, że ustawisz sobie ISO 200 nie znaczy, że matryca pracuje z taką
    > czułością. A już porównywanie na tej podstawie różnych puszek różnych

    Trochę to frustrujące. :(

    > No właśnie, wyobraziłeś sobie bo czegoś nie zrozumiałeś bądź usłyszałeś
    > fragment rozmowy czy tak było?

    Ok, przytoczę dokładniej słowa serwisanta. To oczywiście był fragment
    rozmowy więc biorę na to poprawkę. Powiedział on, że w praktyce
    zawodowej zaczął odkrywać niuanse w mocowaniach obiektywów od strony
    elektronicznej. Jako przykład podał, że ten sam obiektyw w wersji
    nikonowskiej przekazuje aparatowi bieżącą informację nt. jasności
    obiektywu przy danej ogniskowej a w przypadku Canona jest to stała
    wartość. Pokazywał to komuś na testerze. Podłączył obiektyw złączem
    serwisowym do urządzenia i pokazywał to w jakimś programie
    diagnostycznym. A mi szczęka opadała. Nie wiem tylko czy chodziło o
    konkretny obiektyw z mocowaniem Canon, czy ogólnie mówił standardzie
    transmisji informacji dla Canonów. Stąd mój wątek.