  • 1. Data: 2015-08-10 13:08:35
    Temat: Jak sie hamuje?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Samochodem to ja wiem;-) Ale ostatnio robilem mala rzecz, w roli glownej
    wystapil silownik od centralnego zamka, ktory mial poruszac niewielkim
    plaskownikiem stalowym (10x1x2 cm). Wszystko jedno w ktora strone, przy
    koncu ruchu nastepuje odbicie. Za czesc "powrotu" odpowiedzialna byla
    harmonijka gumowa oslaniajaca silownik, ale rzecz jasna tylko za czesc.
    "Nie badz pan traba, praw fizyki pan nie oszukasz" to ja wiem, ale
    zaczalem sie zastanawiac jak to jest realizowane w innych urzadzeniach,
    gdzie sie przemieszcza szybko duze masy. Ze starego xero wyrwalem pare
    hamulcow elektrycznch - to juz wiem, jak tam sobie poradzili. No ale
    taki robot przemyslowy macha ramieniem pewnie kilkanascie kg szybko, ze
    trudno nadazyc, robi to przez dlugie lata i mu w stawach nie strzyka;-)
    Jak sie takie cos hamuje? Zwiera silnik? (ale wtedy przekladnia
    dostawalaby po d'), jakas inna metoda? Z pewnoscia nie jest to stopniowe
    zwalnianie jak np. w windzie.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2015-08-10 13:25:10
    Temat: Re: Jak sie hamuje?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 13:08:37 UTC+2 użytkownik Pawel "O'Pajak"
    napisał:
> [...]
    > Jak sie takie cos hamuje? Zwiera silnik? (ale wtedy przekladnia
    > dostawalaby po d'), jakas inna metoda? Z pewnoscia nie jest to stopniowe

    No właśnie jest. Tylko porachowane na wytrzymałość kół zębatych z żelaza stali, a nie
    kręgosłupów pasażerów windy. Tylko że robot ma serwosilniki, a nie pstrykacze od
    zamków z drzwi samochodowych. Serwosilnik ma takie przyspieszenie ile mu się da
    prądu. Potrzebujesz się rozpędzić, to dajesz tyle prądu ile trzeba, potem
    potrzebujess zwolnić, to też dajesz, tylko w drugą stronę.

    Ale Ty nie masz dużych mas, tylko małe. Patrz jak się tłumi bezwładności w
    manometrach, w zegarach, w zaworach. Nie wiadomo co tam majstrujesz, więc Wujek Dobra
    Rada mówi 'ale ossochosi' :-)

  • 3. Data: 2015-08-10 15:26:19
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-08-10 o 13:08, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > trudno nadazyc, robi to przez dlugie lata i mu w stawach nie strzyka;-)
    > Jak sie takie cos hamuje? Zwiera silnik? (ale wtedy przekladnia

    Silnik zwykle może robić za hamulec, choć z jego sterowaniem różnie bywa.

    > jakas inna metoda? Z pewnoscia nie jest to stopniowe
    > zwalnianie jak np. w windzie.

    Typowych *hamulców* jest trochę rodzajów, np. indukcyjne, proszkowe, czy
    inne, oraz ich aplikacje:

    http://magtrol.com/brakesandclutches/brakesandclutch
    es.html

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2015-08-10 15:56:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 13:08:35 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> [...]
    > Jak sie takie cos hamuje? Zwiera silnik? (ale wtedy przekladnia
    > dostawalaby po d'), jakas inna metoda? Z pewnoscia nie jest to stopniowe

    Stopniowo to na pewno - cudow nie ma, gwaltowne hamowania to wielkie
    sily. Mozna zwierac, mozna przeciwnapieciem. Hamulcow raczej sie nie
    stosuje - chyba ze do utrzymania pozycji bez pradu.
    Bezpieczniej zwalniac stopniowo - bo robot nie przekroczy zaplanowanej
    pozycji.

    Przy przekladniach jeszcze jeden czynnik - niektore typy sa
    samohamowne. Nieumiejetne zwolnienie moze zakonczyc sie tragicznie.

    J.

  • 5. Data: 2015-08-10 16:22:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 15:25:26 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:

    > Silnik zwykle może robić za hamulec, choć z jego sterowaniem różnie bywa.

    > Typowych *hamulców* jest trochę rodzajów, np. indukcyjne, proszkowe, czy
    > inne, oraz ich aplikacje:

    Nie wiem jak w nowych windach, ale kiedyś w windzie kabina zatrzymywała się hamulcem
    ciernym. Bęben stalowy na osi silnika, klocki z filcu, siłownik, regulowana sprężyna
    żeby za mocno nie dociskać tych klocków. Tarcie statyczne duże, dynamiczne małe.
    Poślizg filcu zapewnia gładkie zatrzymanie kabiny. Przynajmniej zanim sie ten bęben i
    kolcki nie wytrą. Znaczy, nie może 'odbić', bo tarcie nie przyjmuje wartości
    ujemnych. Zerowa prędkość to zerowa siła. A jednak (jak za mocno dokręcili te
    sprężyny na siłowniku hamulca) kiedy winda zatrzymuje się na parterze wysokiego
    wieżowca, to czuć że podskauje. Ale to sprężystość lin. Paweł ma problem ze
    sprężystością czegoś tam w tym swoim siłowniku. Jak nie wiadomo co sprężynuje, to nie
    wiadomo jak to hamować. Na przykład sprężystośc rurki Bourdona w manometrze świetnie
    hamuje gliceryna. Tania, nie zużywa się, nie ma skutków ubocznych, same zalety.
    Zawsze można wymyślić super rozwiązanie do jednego problemu, które nie będzie się
    nadawało do innych. Tylko trzeba wiedzieć jaki to problem.

  • 6. Data: 2015-08-10 16:58:04
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 15:56:23 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Stopniowo to na pewno - cudow nie ma, gwaltowne hamowania to wielkie
    > sily.

    No wiesz, w sumie to silnik krokowy robi gwałtowne kroki: najpierw max
    przyspieszenie, potem max opóźnienie. Mikrokroki i modulacja prądu to poprawiają, ale
    nie bez bólu.

> [...]
    > stosuje - chyba ze do utrzymania pozycji bez pradu.
    > Bezpieczniej zwalniac stopniowo - bo robot nie przekroczy zaplanowanej

    Robot do malowania (gdzie nie potrzeba super precyzji) ma tą samą mechanikę, tylko
    prostszy software w sterowniku.

    > Przy przekladniach jeszcze jeden czynnik - niektore typy sa
    > samohamowne. Nieumiejetne zwolnienie moze zakonczyc sie tragicznie.

    Wszystko jedno czy samohamowna, czy nie, konstruktor konkretnego urządzenia musi
    policzyć sobie bezwładności, sprężystości, reakcje i wytrzymałości.

  • 7. Data: 2015-08-10 17:10:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 07:22:57 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    > dociskać tych klocków. Tarcie statyczne duże, dynamiczne małe.
    > Poślizg filcu zapewnia gładkie zatrzymanie kabiny. Przynajmniej

    Z filcu ? to chyba wyciera sie szybko. Moze i chroni beben przed
    wytarciem, ale IMO - dlugo filc nie wytrzyma.

> [...]
    > siłowniku hamulca) kiedy winda zatrzymuje się na parterze wysokiego
    > wieżowca, to czuć że podskauje. Ale to sprężystość lin.

    Bo w praktyce to inaczej dziala - zaczynamy hamowac, jest dodatkowa
    sila, czlowiek sie do niej przyzwyczaja, a potem winda staje, sila
    znika, a czlowiek "odbija".
    Mozna przetrenowac w samochodzie - wcisnij hamulec i przytrzymaj w
    jednej pozycji az do zatrzymania - na koncu bedzie bujniecie.
    Sile trzeba jednak zwiekszac i zmniejszac plynnie.

    Ciekawe sa niektore wyciagi w gorach - sa tam i takie, gdzie lina
    krazy caly czas, wagonik na koncu sie od liny odpina, ludzie
    wysiadaja/wsiadaja, wagonik drzwi zamyka, line chwyta i jedzie.
    Ale ... zanim chwyci to rozpedza sie do predkosci liny zjezdzajac z
    gorki. I jakos to dobrze zrobili, ze w srodku praktycznie nic nie
    czuc.

    J.

  • 8. Data: 2015-08-10 18:05:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 10 sierpnia 2015 17:10:38 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Z filcu ? to chyba wyciera sie szybko. Moze i chroni beben przed
    > wytarciem, ale IMO - dlugo filc nie wytrzyma.

    takie cuś, tu jest metal, ale widziałem z filcu:
    http://viva-windy.com/files/zespol-hamulca-r4.jpg
    Tylko że ten filc to było jakieś ubite cholerstwo, twarde jak drewno. Naklejone na
    stalową taśmę która opasywała bęben prawie na całym obwodzie, jak tu:
    http://www.marinemooringsystems.com/admin/upfile/201
    305150124376.jpg

> [...]
    > Mozna przetrenowac w samochodzie - wcisnij hamulec i przytrzymaj w
    > jednej pozycji az do zatrzymania - na koncu bedzie bujniecie.

    Nie nie, tarcie kinetyczne działa do jakiejś małej, ale niezerowej prędkości, a potem
    już jest statyczne, które jest dużo większe, po prostu nagle zatrzymuje od tej małej
    prędkości do zera.

> [...]

    > Ale ... zanim chwyci to rozpedza sie do predkosci liny zjezdzajac z
    > gorki. I jakos to dobrze zrobili, ze w srodku praktycznie nic nie

    Sprężyny, bezwładność. Rozbujanie wagonika to też dużo nierozproszonej energii, a nie
    czujesz, bo amplituda mała.

  • 9. Data: 2015-08-10 19:47:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Aug 2015 09:05:48 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

    > takie cuś, tu jest metal, ale widziałem z filcu:
    > http://viva-windy.com/files/zespol-hamulca-r4.jpg
    > Tylko że ten filc to było jakieś ubite cholerstwo, twarde jak drewno.

    No coz, jedyne hamulce filcowe widzialem jedynie w magnetofonach,
    ale moze sie i stosuje szerzej.
    Google znajduje:
    http://zaprom.pl/hamulec-filcowy-1500/
    No, 2 tony ...

    teraz bym sie raczej spodziewal materialu jak na klocki hamulcowe.

    > Nie nie, tarcie kinetyczne działa do jakiejś małej, ale niezerowej
    > prędkości, a potem już jest statyczne, które jest dużo większe, po
    > prostu nagle zatrzymuje od tej małej prędkości do zera.

    Bardzo malej. Czyli praktycznie juz stoi.

    > Sprężyny, bezwładność.

    Sprezyn nie ma, sa tylko prowadnice/szyny w gore i w dol.

    > Rozbujanie wagonika to też dużo nierozproszonej energii,
    > a nie czujesz, bo amplituda mała.

    To jednak jest pare m/s osiagane/wytracane w ~sekunde.

    J.

  • 10. Data: 2015-08-11 00:06:56
    Od: 4...@g...com

    Różnych materiałów używa się na okladziny cierne. W motorowerze Komar okladziny w
    sprzęgle były z korka. Z 15 lat temu popełniłem automat który cośtam do tej pory
    robi. Rozwijany ze szpulki cienki drut musi mieć stały naciąg. To hamulec taśmowy tam
    jest. Okladzina z tektury. Takiej z pudełka od butów. Akurat pod ręką takie pudełko
    miałem to czemu nie użyć. Szpulka robi ze 3 obroty na sekundę. Były czasy że automat
    pracował z przerwami na zmianę szpulki. Łożyska we wrzecionie wymieniałem. Lożyska w
    silniku wymienialem dwa razy. A tektura w hamulcu jest cały czas ta sama.