  • 1. Data: 2021-11-23 21:43:49
    Temat: Jak się robi dziurki?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Wiertła. Takie maszynowe, tzn. do wielkoseryjnej produkcji, co to mają
    posuw rzędu dziesiątek cm/min. Mają dziurki, przez które podawany jest
    pod zarąbistym ciśnieniem płyn. Wióry wylatują z otworu razem z płuczką
    niezłym strumieniem. No i tytułowe pytanie, jak się takie dziurki
    biegnące przez długie i o małej fi wiertło robi? Walec, wiercenie
    dziurki, szlifowanie, skręcenie na gorąco w wiertło. OK, ale jak wiertło
    ma 30 cm i np. 8 mm fi, a otwory 2 i kazdy pewnie 1 mm, to nawet
    elektrodrążeniem by było trudno. Chyba... No więc jak to robią?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2021-11-23 23:06:32
    Temat: Re: Jak się robi dziurki?
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-11-23 o 21:43, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > ma 30 cm i np. 8 mm fi, a otwory 2 i kazdy pewnie 1 mm, to nawet
    > elektrodrążeniem by było trudno. Chyba... No więc jak to robią?

    Stalowe wiertła wstępnie wyciska się na gorąco w formie ósemek.
    Potem się je skręca i obrabia.

    Wiertła z węglików spiekanych robi się tak jak w patencie:
    https://patents.google.com/patent/US20060006576

    WM

  • 3. Data: 2021-11-24 05:17:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-11-23, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:

> [...]
    > ma 30 cm i np. 8 mm fi, a otwory 2 i kazdy pewnie 1 mm, to nawet
    > elektrodrążeniem by było trudno. Chyba... No więc jak to robią?

    https://youtu.be/d-VKMxhe_I8
    Zarzuć w YT coolant holes in rods

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-11-25 18:20:50
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2021-11-23 o 23:06, WM pisze:

    > Stalowe wiertła wstępnie wyciska się na gorąco w formie ósemek.
    > Potem się je skręca i obrabia.
    >
    > Wiertła z węglików spiekanych robi się tak jak w patencie:
    > https://patents.google.com/patent/US20060006576

    Dzięki. Rzeczywiście spiekane to względnie prosta zabawa, ale stalowe to
    już wyższa szkoła jazdy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2021-11-28 19:58:26
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 25 listopada 2021 o 18:20:56 UTC+1 Pawel "O'Pajak" napisał(a):

    > Dzięki. Rzeczywiście spiekane to względnie prosta zabawa, ale stalowe to
    > już wyższa szkoła jazdy.
    > Pozdroofka,
    > Pawel Chorzempa
    > --
    > "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
    > -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
    Warto obejrzeć całość. Jak się robi jeden z rodzajów wierteł jest ok 18 minuty.
    https://youtu.be/V7AfzQqExrA