  • 1. Data: 2009-12-06 20:25:01
    Temat: Jaka antena pokojowa UKF?
    Od: "Mirek" <m...@w...op.pl>

    Jakiś czas temu UPC w Gdańsku wyłączyło radio w analogowej kablówce. Może ktoś
    polecić jakąś antenę? Nie mam wielkich wymagań. Wystarczy, że czysto odbierze
    kilka popularnych stacji. Na Allegro zwróciły moją uwagę takie anteny:
    http://allegro.pl/item819280846_antena_radiowa_ukf_p
    okojowa_z_symetryzat.html
    http://allegro.pl/item820281016_super_antena_fm_ukf_
    pokojowa_sonus_nowy_model.html
    Sprawdzą się ? Czy wzmacniacze (jak w drugim przykładzie) dużo dają?
    Mirek.

  • 2. Data: 2009-12-06 20:51:54
    Temat: Re: Jaka antena pokojowa UKF?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    To i ja się podłączę pod ten temat. Mieszkam kilkadziesiąt kilometrów od
    Krakowa i z powodu dość niekorzystnej budowy terenu słabsze stacje UKF
    właściwie od zawsze słabo odbierały na antenie teleskopowej czy kawałku
    kabla. Ostatnio jednak chyba zmniejszyli moc nadajników gdyż jakość
    dźwięku niektórych stacji w odbiorniku samochodowym znacząco się
    pogorszyła, a na sprzęcie słabszej klasy (radiobudzik, odbiornik w
    odtwarzaczu MP3) poznikały zupełnie.

    Zastanawiam się czy nie rozwiązać tego problemu raz na zawsze przez
    zakup jakiegoś tunera. Co prawda całego zestawu [jeszcze] kompletował
    nie będę, ale mógłbym go używać z Unitrą PW9010 podłączoną też do
    komputera w tej chwili. Na dachu zainstalowałbym natomiast np. taką antenę:

    http://allegro.pl/item832741205_dookolna_antena_radi
    owa_ukf_fm.html

    Myślicie, że to da znaczącą poprawę?
    Jakiś w miarę sensowny tuner z syntezą częstotliwości i zakresami AM
    (przynajmniej LW i MW) kupię do około 100 zł na Allegro?

  • 3. Data: 2009-12-06 20:59:35
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

> [...]
    > nie będę, ale mógłbym go używać z Unitrą PW9010 podłączoną też do
    > komputera w tej chwili. Na dachu zainstalowałbym natomiast np. taką

    dla I pr,
    Kraków jak widzę to raczej polaryzacja pionowa
    http://radiopolska.pl/wykaz/polska.php

    to raczej taka
    http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_1rz_pm_
    b_A0222.htm

    > Jakiś w miarę sensowny tuner z syntezą częstotliwości i zakresami AM
    > (przynajmniej LW i MW) kupię do około 100 zł na Allegro?
    do około 50 nawet (może ode mnie ;)

    Włodek

  • 4. Data: 2009-12-06 21:08:25
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > dla I pr,
    > Kraków jak widzę to raczej polaryzacja pionowa
    > http://radiopolska.pl/wykaz/polska.php

    Najbardziej brakuje mi Antyradia. ;)
    Kiedyś odbierało, teraz nie. Wiem, że niby można włączyć streaming przez
    sieć, ale to jednak już nie to samo. Nie mówiąc już o czasem
    zapychających się serwerach.

    > to raczej taka
    > http://www.dipol.com.pl/antena_radiowa_dipol_1rz_pm_
    b_A0222.htm

    Jak rozumiem ta jest uniwersalna - zarówno polaryzacja pozioma jak i
    pionowa?

    > do około 50 nawet (może ode mnie ;)

    Możesz podać jakieś bliższe szczegóły? ;)

  • 5. Data: 2009-12-06 21:11:25
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Atlantis wrote:
    (ciap)

    b_A0222.htm

    > Jak rozumiem ta jest uniwersalna - zarówno polaryzacja pozioma jak i
    > pionowa?

    Tak

    > Możesz podać jakieś bliższe szczegóły? ;)
    taki jak ten == prosty i srebrny ;)
    http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/telefunken/rt10
    0/index.html

    Włodek

  • 6. Data: 2009-12-06 21:20:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > taki jak ten == prosty i srebrny ;)
    > http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/telefunken/rt10
    0/index.html

    Hmm... Wygląda ciekawie, chociaż raczej rozglądam się za czymś z syntezą. ;)
    Po dodaniu anteny zewnętrznej, przykręconej do komina odbiór znacząco
    się poprawi w stosunku do takich prostych radyjek z anteną teleskopową?

    Jaka antena jest wymagana do odbioru na AM? Kilkadziesiąt metrów LW czy
    na początek coś mniejszego wystarczy? ;)

  • 7. Data: 2009-12-07 09:46:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 21:25:01 +0100, Mirek napisał(a):

    > Sprawdzą się ?

    Pewnie ale sa prostsze metody. Jesli twój OR ma wejście koncentryczne, kup
    wtyczkę i przylutuj do środkowaego bolca 65cm linki 0,5mm^2 w izolacji.
    Będzie świetna antena, w niczym nie ustępująca temu co kupisz. A jeśli masz
    wejście symetryczne przylutuj do symetrycznej wtyczki 280cm (petlę) takiej
    linki po czym rozwieś ją gustownie za meblem. Skutek nie gorszy niż
    fabryczna antena. A za zaoszczędzoną gotówkę nabądź sześciopak i wypij moje
    zdrowie :)
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2009-12-07 09:59:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 7 Dec 2009 10:46:08 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > 280cm

    Tfujj, , oczywiście 4x65= 260 :)
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-12-07 15:10:59
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Hmm... Wygląda ciekawie, chociaż raczej rozglądam się za czymś z syntezą.
    ;)
    > Po dodaniu anteny zewnętrznej, przykręconej do komina odbiór znacząco
    > się poprawi w stosunku do takich prostych radyjek z anteną teleskopową?

    Powinien!

    Aczkolwiek, mozna najpierw nie ponosząc wielkich kosztów spróbować tego co
    podpowiada kolega Jacek M.

    > Jaka antena jest wymagana do odbioru na AM? Kilkadziesiąt metrów LW czy
    > na początek coś mniejszego wystarczy? ;)

    W instalacjach AZART stosowano głowice DSK z długa anteną prętową (ponad 2 m
    ZTCP) i wystarczało ;)

    Włodek

  • 10. Data: 2009-12-07 15:43:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Powinien!
    >
    > Aczkolwiek, mozna najpierw nie ponosząc wielkich kosztów spróbować tego co
    > podpowiada kolega Jacek M.

    Tak czy inaczej nie bardzo mam w tej chwili na czym testować. Z
    odbiorników z UKF które posiadały wyjście na zewnętrzną antenę mam
    jedynie Amatora Stereo oraz (na strychu) jakiś model z gramofonem z lat
    siedemdziesiątych - obydwa nieprzerobione na 88-108Mz. W dodatku w
    Amatorze padł jeden kanał we wzmacniaczu i nie bardzo miałem czas nawet
    do niego zajrzeć.
    Pozostałe odbiorniki to gorszej klasy sprzęt: jakiś radiomagnetofon,
    jakiś odbiornik turystyczny, radiobudzik czy też rozwiązania
    zintegrowane z innymi urządzeniami: tablet Nokia n800, odtwarzacz mp3.
    Średnio opłaca się eksperymentowanie z podłączaniem do tego
    jakiejkolwiek instalacji antenowej - jeśli ma to być zrobione porządnie,
    to bez tunera się nie obejdzie.

    Jak ma się taka antena zawieszona na kominie do standardowej
    teleskopowej czy kawałka drutu rozwieszonego w pokoju, jeśli chodzi o
    jakość odbioru? Wystarczy sama antena czy jakaś ze wzmacniaczem?

    > W instalacjach AZART stosowano głowice DSK z długa anteną prętową (ponad 2 m
    > ZTCP) i wystarczało ;)

    Po podłączeniu czegoś takiego do tunera z AM można się spodziewać
    jakiejś "rewolucyjnej" zmiany w stosunku do odbioru na antenie
    ferrytowej na długich i średnich?