  • 1. Data: 2009-06-25 08:17:33
    Temat: Jaka rada na sklejający się przekaźnik?
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Witam

    Mam urządzenie, które steruje silnikiem prądu stałego zasilanego przez
    przekaźnik. Prąd jest spory - może i 10-15 A podczas rozruchu. Powoduje to
    załączenie silnika po czym sklejenie przekaźnika uniemożliwia jego
    wyłączenie.

    Czyściłem styki w przekaźniku drubniutkim papierem ściernym, ale to nie
    pomogło. Może to też był błąd?

    Może prysnąć czymś na styki np. "elektro-sol" - takie cos mam.

    A może wymienić przekaźnik - tak byłoby najprościej.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2009-06-25 08:55:40
    Temat: Re: Jaka rada na sklejający się przekaźnik?
    Od: Mariusz Ł <e...@p...onet.pl>

    Agent 0700 pisze:
> [...]
    >
    > Może prysnąć czymś na styki np. "elektro-sol" - takie cos mam.
    >
    > A może wymienić przekaźnik - tak byłoby najprościej.

    Witam,

    najprościej wymienić na większy z silniejszym odciągiem.
    Zaoszczędzisz sobie trochę czasu.
    Warystor chroniący styki przekaźnika nie pomoże.
    Spotkałem się kiedyś z rozwiązaniem,
    w którym równolegle do przekaźnika pracował triak.
    Prawdopodobnie układ sterujący załączał najpierw triak a następnie
    przekaźnik. Raczej szkoda zachodu i kasy. Wymień przekaźnik.

    Pozdrawiam.
    Mariusz.

  • 3. Data: 2009-06-25 08:59:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozruchu. Powoduje to załączenie silnika po czym sklejenie
    > przekaźnika uniemożliwia jego wyłączenie.

    A to styki sie sklejaja, czy kotwica sie skleja ? Podkladka jest ?

    J.

  • 4. Data: 2009-06-25 09:03:00
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > A to styki sie sklejaja, czy kotwica sie skleja ? Podkladka jest ?

    Chyba styki, bo zdejmuję osłonę i śrubokrętem rozwieram styki, które są
    jakby zespawane, ale daje radę śrubokrętem je rozdzielić. Po ponownym
    włączeniu znowu to samo.

    Jaka kotwica? jaka podkładka? Hm....... potrzebuję wyjaśnienia. Albo nie
    potrzebuję, po prostu wymienię przekaźnik. Jak zwykle na najmocniejszy jaki
    będzie.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-06-25 09:08:54
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Mam urz?dzenie, które steruje silnikiem pr?du stałego zasilanego przez
    > przekaĽnik. Pr?d jest spory - może i 10-15 A podczas rozruchu. Powoduje to
    > zał?czenie silnika po czym sklejenie przekaĽnika uniemożliwia jego
    > wył?czenie.
    >
    > Czy?ciłem styki w przekaĽniku drubniutkim papierem ?ciernym, ale to nie
    > pomogło. Może to też był bł?d?

    starłeś całe złoto albo platyne
    i skazałeś urządzenie na "wieczne sklejanie" - nadaje sie na złom

    > Może prysn?ć czym? na styki np. "elektro-sol" - takie cos mam.

    zapomnij...

    > A może wymienić przekaĽnik - tak byłoby najpro?ciej.

    poszukaj przekaźników elektronicznych o odpowiednich parametrach
    one sa wyraźnie droższe ale dla jednej sztuki, raczej dasz radę

  • 6. Data: 2009-06-25 09:48:09
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    Agent 0700 pisze:

    > Chyba styki, bo zdejmuję osłonę i śrubokrętem rozwieram styki, które są
    > jakby zespawane, ale daje radę śrubokrętem je rozdzielić. Po ponownym
    > włączeniu znowu to samo.

    Może tu potrzebny stycznik, a nie przekaźnik ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2009-06-25 10:04:43
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Może tu potrzebny stycznik, a nie przekaźnik ?

    Nie nie, przekaźnik. Steruje on podajnikiem drutu w migomacie.

  • 8. Data: 2009-06-25 10:23:24
    Od: misz1979 <m...@g...com>

    On Jun 25, 12:04 pm, "Agent 0700" <k...@w...pl> wrote:

    > Nie nie, przekaźnik. Steruje on podajnikiem drutu w migomacie.

    Czyszczenie przekaźników środkami chemicznymi ma sens jeśli nie
    przewodzą styki. W tym przypadku jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest
    wymiana przekaźnika na nowy, warto zastosować mocniejszy gdzy jak tu
    napisano steruje on silnikiem(oczywista sprawa).

  • 9. Data: 2009-06-25 11:43:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > rozdzielić. Po ponownym włączeniu znowu to samo.
    >
    > Jaka kotwica? jaka podkładka? Hm....... potrzebuję wyjaśnienia.

    kotwica to to co elektromagnes przyciaga.

    I jest zjawisko takie, ze jak juz przyciagnie i bedzie zamkniety
    obwod magnetyczny, to szczatkowy magnetyzm powoduje dalsze
    przyciaganie nawet bez pradu.
    Dlatego w tych z cewka na prad staly jest albo podkladka na
    kotwicy, albo nit miedziany, ktory ma za zadanie utworzenie malej
    szczeliny.

    > Albo nie potrzebuję, po prostu wymienię przekaźnik. Jak zwykle
    > na najmocniejszy jaki będzie.

    I znow - zobacz samochodowe. Tanie, niezawodne, 10A ich nie skleja.

    J.