  • 1. Data: 2009-06-25 00:28:14
    Temat: [VHS] "Nie przewijaj na podglądzie"
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Zastanawia mnie taka popularna dawniej opinia, że kaset VHS nie należy
    przewijać na podglądzie, bo to niszczy taśmę. Nie zgadzam się z tą
    opinią z kilku powodów:

    Po pierwsze, każda operacja w VHS niszczy taśmę, bowiem jest ona
    nieustannie szlifowana przez głowicę. Akurat właśnie dlatego uważam, że
    przewijanie na podglądzie niszczy ją mniej niż oglądanie w trybie play,
    ponieważ szybko przesuwająca się taśma ma krótszy kontakt z głowicą.

    Wiadomo, że najbardziej niszcząca jest pauza. Wtedy taśma stoi
    nieruchomo, a głowica się nad nią znęca. Dlatego właśnie magnetowidy po
    minucie przechodzą z pauzy do stop i odpowiednia uwaga jest w instrukcji
    obsługi. Natomiast nic nie piszą o szkodliwości przewijania na
    podglądzie, bo to moim zdanie wyssane z palca obawy.

    Po za tym, na przełomie lat 80/90 magnetowid był urządzeniem elitarnym.
    Mam więc wrażenie, że powtarzanie sobie tej plotki o szkodliwości
    przewijania na podglądzie było formą wyrażania "wtajemniczenia" w
    środowiskach magnetowidowych.

    Dzisiaj to jest bez znaczenia, bowiem VHS jest na wymarciu, ale ciekawe
    ile osób uważa, że DVD nie można przewijać na podglądzie ani trzymać na
    pauzie :D

  • 2. Data: 2009-06-25 01:02:53
    Temat: Re: [VHS] "Nie przewijaj na podglądzie"
    Od: "Sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Dzisiaj to jest bez znaczenia, bowiem VHS jest na wymarciu, ale ciekawe
    > ile osób uważa, że DVD nie można przewijać na podglądzie ani trzymać na
    > pauzie :D

    no jak to, to nie wiesz., że przy zbyt długim trzymaniu DVD na pauzie fotony
    z lasera wycierają pity na płycie ?
    I potem w tym miejscu będzie blady obraz.

  • 3. Data: 2009-06-25 04:11:34
    Od: Padre <P...@n...net>

    Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Zastanawia mnie taka popularna dawniej opinia, że kaset VHS nie należy
    > przewijać na podglądzie, bo to niszczy taśmę. Nie zgadzam się z tą
    > opinią z kilku powodów:

    W wielu magnetowidach szczególnie już zużytych podczas przełączania na
    szybki podgląd zmienia się naciąg taśmy w sposób dość brutalny z kilkoma
    oscylacjami-szarpnięciami, łatwo też w takiej chwili dochodzi do
    uszkodzenia brzegu taśmy na pewnym odcinku czy skruszenia się fragmentów
    nośnika. Również w wielu magnetowidach szczególnie starszych podczas
    przewijania bez podglądu taśma jest w całości wciągana do kasety i wtedy
    zdecydowanie mniej sie niszczy niż podczas przewijania z podglądem.
    magnetowid z oczywistych względów był optymalizowany pod kątem
    zapisu/odczytu taśmy i właśnie podczas tej czynności posiada optymalne
    napięcie taśmy i najrówniejsze jej prowadzenie, również materiały taśmy/
    bębna/głowic optymalizowane były do tego procesu. Domowe magnetowidy z
    oczywistych względów stanowiły kompromis między ceną a jakością, zarówno
    one jak i taśma nie miały zbyt wielkiej trwałości. Mój pierwszy
    magnetowid kosztował równowartość blisko rocznej pensji inżyniera w
    przemyśle a na jedną czystą kasetę 240min. pracowało się przez tydzień
    więc naprawdę warto było oszczędzać sprzęt i taśmy żeby więcej osób
    mogło obejrzeć dobry film.
    Inna rzecz że w czasach kiedy magnetowid był jak to napisałeś
    "urządzeniem elitarnym" nie było w nich przewijania na podglądzie, ba
    nawet nie było licznika taśmy w jednostkach czasu.

    Co do trzymania DVD na pauzie, czy jesteś pewny że nawet wiązka
    odczytująca świecąc godzinę czy dłużej w jeden rejon płyty nie powoduje
    całkowicie żadnej degradacji nośnika w przypadku np. płyt DVD+/-R które
    same z siebie do długowiecznych raczej nie należą?

  • 4. Data: 2009-06-25 05:14:00
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@T...MUCH.SPAM.com> napisał w wiadomości
> [...]
    > przewijanie na podglądzie niszczy ją mniej niż oglądanie w trybie play,
    > ponieważ szybko przesuwająca się taśma ma krótszy kontakt z głowicą.

    Praktycznie przez całe życie magnetowidów przewijanie polegało na zdjęciu
    taśmy z bębna.
    Dopiero chyba Sony wprowadziło przewijanie z taśmą na bębnie.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-06-25 06:07:48
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Zastanawia mnie taka popularna dawniej opinia, że kaset VHS nie należy

    czy to nie jest wymarla technologia ?

    Icek

  • 6. Data: 2009-06-25 06:43:55
    Od: "tomix" <p...@n...pl>

    Użytkownik "Desoft" <d...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Praktycznie przez całe życie magnetowidów przewijanie polegało na zdjęciu
    > taśmy z bębna.
    > Dopiero chyba Sony wprowadziło przewijanie z taśmą na bębnie.

    Chyba nie Sony po raz pierwszy zastosowało tą technologię, a Sanyo.

    Tomix

  • 7. Data: 2009-06-25 07:25:12
    Od: "vincent" <v...@p...onet.pl.pl>

    > czy to nie jest wymarla technologia ?

    Odpowiedz sobie na to pytanie spoglądając na rynek archiwizacji
    danych.

    --
    vincent

  • 8. Data: 2009-06-25 08:07:59
    Od: Dariusz Zolna <a...@u...com>

    Padre pisze:
> [...]
    > całkowicie żadnej degradacji nośnika w przypadku np. płyt DVD+/-R które
    > same z siebie do długowiecznych raczej nie należą?

    Hmm... a po co ta "wiązka" miałaby cały czas świecić?

    Dariusz Żołna

  • 9. Data: 2009-06-25 08:58:50
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    jest niszowa
    tak jak rynek kineskopów

    > Odpowiedz sobie na to pytanie spoglądając na rynek archiwizacji danych.

    nie zupełnie - różnica jest przeogromna,

    w profesjonalnym backupowaniu używa się urządzeń z zapisem liniowym
    a ten został pierwotnie opracowany na potrzeby armii
    aby być wytrzymałym, trwałym i niezawodnym
    z mojego doświadczenia, uszkodzenia mechaniczne taśmy są tu niezwykle
    rzadkie

    to jakbyś porównywał malucha do Hammera...

  • 10. Data: 2009-06-25 09:02:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Zastanawia mnie taka popularna dawniej opinia, że kaset VHS nie
    > należy przewijać na podglądzie, bo to niszczy taśmę. Nie zgadzam

    A kogo to interesuje obecnie ? :-)

> [...]
    > uważam, że przewijanie na podglądzie niszczy ją mniej niż
    > oglądanie w trybie play, ponieważ szybko przesuwająca się taśma

    Tylko czy przy przewijaniu bez podgladu:
    -glowica jest w uzyciu,
    -tasma nie ma jeszcze krotszego czasu styku,

    A moze jakies sily docisku przy przewijaniu sa wieksze niz przy
    odtwarzaniu ?

    J.