  • 1. Data: 2022-06-01 21:47:28
    Temat: Jaki klej - wypełniacz?
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Potrzebuję jakiś klej, który jak klej typu "kropelka" wniknie w
    drobne szczeliny rzędu pół milimetra i mniej. Jednocześnie wypełni
    większe luki rzędu kilku centymetrów sześciennych. Powinien być na
    tyle rzadki (jak Poxipol), żeby dał się wlać w pobliże miejsca
    klejenia, do którego jest utrudniony dostęp. Poxilina jest za gęsta
    i nie mam możliwości jej dobrze powciskać. Dodatkowe utrudnienie -
    powinien przylegać dobrze do gładkiej powierzchni pleksi i nie
    zostać oderwany od niej przy działaniu jakiejś siły. Tę gładką
    powierzchnię mogę lekko zmatowić w razie potrzeby.

    Polecicie jakiś klej dostępny w ilościach detalicznych, czy mam od
    razu dzwonić do Ery? ;-)

    Co to ma wspólnego z elektroniką? To samo co chiński certyfikat RoHS
    wydany do filtra do wody wykonanego wyłącznie z tworzyw sztucznych :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2022-06-01 22:08:13
    Temat: Re: Jaki klej - wypełniacz?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/06/2022 21:47, Zbynek Ltd. wrote:
> [...]
    > jakiejś siły. Tę gładką powierzchnię mogę lekko zmatowić w razie potrzeby.

    Żel do paznokci hybrydowych, utwardzany UV.

    Bedziesz zdumiony, jakie to jest wygodne.

    Odbudowuje tym zarówno duże kawałki obudowy (np narożnik laptopa, dziura
    w obudowie monitora itp) jak i nadaje się do klejenia. Wada: UV musi
    wniknąć, ale wystarczy mała szczelina.

    Wada: mniej adhezyjny niż klej epoksydowy, ale całkeim nieźle trzyma się
    tworzyw, więc może i pleksi złapie.

    Koszt eksperymentyu śmiesznie tani.

    Tylko uwaga: tanie, chińskie żele, mają tendencję do "pocenia się" po
    utwardzeniu - na powierzchni pojawia się tłusty film utrudniajaca
    przyklejenie nastepnej warstwy. Nie kupuj najtańszego. To czego szukasz
    to albo żel do paznokci (elastyczny, płynie jak kisiel) albo "top" -
    bardziej płynny i po utwardzeniu bardzo twardy, da się obrabiać.
    Niestety jest tego na rynku pełno i cieżko coś wskazać, ale to tanie jest.

    Na marginesie: dedykowany klej UV będący tym samym co ten żel to wydatek
    10x wiecej za inny napis na butelce ;) Śmierdzi identycznie.

  • 3. Data: 2022-06-02 16:32:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-06-01 o 21:47, Zbynek Ltd. pisze:
    > powinien przylegać dobrze do
    > gładkiej powierzchni pleksi

    O ile mnie pamięć nie myli to 50 lat temu do klejenia pleksi robiłem
    klej z tri w którym rozpuszczałem wióry z plexi (wióry uzyskane przez
    wiercenie wielu dziur w plexi). Po całkowitym rozpuszczeniu wiórów
    uzyskiwało się konsystencję kisielu. Taki klej dobrze trzymał plexi bo
    ją rozpuszczał - nie było mowy, aby po oderwaniu uzyskać znów gładką
    powierzchnię bo była wyżarta.
    P.G.

  • 4. Data: 2022-06-02 16:48:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Jun 2022 16:32:54 +0200, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > uzyskiwało się konsystencję kisielu. Taki klej dobrze trzymał plexi bo
    > ją rozpuszczał - nie było mowy, aby po oderwaniu uzyskać znów gładką

    A superglue nie klei dobrze pleksi ?
    I to bez matowienia czy z niewielkim ...

    J.

  • 5. Data: 2022-06-02 18:43:20
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2022-06-02 o 16:48, J.F pisze:
    > A superglue nie klei dobrze pleksi ?
    Superglue to klej z gatunku
    "Najlepiej trzymo
    Tam gdzie go ni mo"
    Czyli dobrze stykające się powierzchnie. Nie nadaje się do wypełniania
    jakiś dziur. Ponadto jest mało elastyczny, więc jeśli plexi będzie
    pracować, to jest szansa niezerowa, że się wykruszy.
    Metoda Piotra jest bardzo dobra, trzeba tylko uważać, żeby nie były zbyt
    cienkie klejone przedmioty, bo zanim osiągną pełną twardość, to mogą się
    wygiąć.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2022-06-02 22:52:58
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Piotr Gałka napisał(a) :

> [...]
    > uzyskiwało się konsystencję kisielu. Taki klej dobrze trzymał plexi bo
    > ją rozpuszczał - nie było mowy, aby po oderwaniu uzyskać znów gładką

    Tri nie było dostępne już od dekad, bo się inhalowali. Co
    poniektórzy. No i moje pleksi ma się kleić z czym innym.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 7. Data: 2022-06-02 22:55:23
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    heby napisał(a) :

> [...]
    >
    > Na marginesie: dedykowany klej UV będący tym samym co ten żel to wydatek
    > 10x wiecej za inny napis na butelce ;) Śmierdzi identycznie.

    Dzięki za pomysł. Może wykorzystam.
    Choć już zmieniłem koncepcję. Co nie znaczy, że jutro do niej nie
    wrócę, bo na razie tylko kombinuję wirtualnie. Ale dobrze wiedzieć,
    że coś podobnego istnieje.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 8. Data: 2022-06-03 15:54:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Jun 2022 18:43:20 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:
    > Superglue to klej z gatunku
    > "Najlepiej trzymo
    > Tam gdzie go ni mo"
    > Czyli dobrze stykające się powierzchnie. Nie nadaje się do wypełniania
    > jakiś dziur.

    Tubke w koncu wypelnia twardą masą :-)

    No ale jak dobrze spasowane pleksi, to moze nie bedzie duzych dziur
    :-)

    > Ponadto jest mało elastyczny, więc jeśli plexi będzie
    > pracować, to jest szansa niezerowa, że się wykruszy.

    Byly odmiany elastyczne.

    > Metoda Piotra jest bardzo dobra, trzeba tylko uważać, żeby nie były zbyt
    > cienkie klejone przedmioty, bo zanim osiągną pełną twardość, to mogą się
    > wygiąć.

    Mi o wyglad chodzi - Piotr chyba kleil na "matową spoinę",
    a superglue ... moze by przezroczysta była?

    Sa jeszcze jakies specyfiki do sklejania soczewek,
    teraz to juz pewnie syntetyczne i do soczewek plastikowych.

    J.

  • 9. Data: 2022-06-03 18:26:23
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.06.2022 o 15:54, J.F pisze:
    [...]
    > Mi o wyglad chodzi - Piotr chyba kleil na "matową spoinę"

    Stosowałem podobną metodę z chloroformem. Spoina była prawie
    niezauważalna. Ale z benzenem była matowa.

    P.P.

  • 10. Data: 2022-06-03 23:19:15
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> napisał w
    wiadomości news:629a362f$0$454$65785112@news.neostrada.pl...
    >W dniu 03.06.2022 o 15:54, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > Stosowałem podobną metodę z chloroformem. Spoina była prawie
    > niezauważalna. Ale z benzenem była matowa.

    Taką metodę (nie pamiętam z którm rozpuszczalnikiem) do plexi
    doradzali kiedyś w Młodym Techniku w cyklu o obróbce tworzyw
    sztucznych.
    Jako rozpoznanie m. in. spalenie odrobiny (ale nie PCV) i po zapachu...
    Było też zalewanie wrzątkiem na ile zmięknie.

    Arek