  • 1. Data: 2011-03-10 21:39:05
    Temat: Jakie kable i jakie długości dla eth, usb, TV, VGA, klawiatura, mysz.
    Od: l...@l...lon

    Witam,

    Chciałbym zorbić sobie "PC wbudowany w kuchni" - tzn. jeden komputer na dom
    z grafiką na 3 monitory (wszędzie twn sam obraz) i klawiatury i mysz. Chodiz
    po prostu o to, żeby w każdym z pomieszczeń mieć tylko monitor, klawiatuę,
    mysz, 2xUSB, 1xeth (komputerek będzie robił za odbiornik TV, UKF i SAT-ki + centralka
    dla
    paru czujek na gaz, pożar i wodę. Wiem, że to można kupić, ale ja chcę sobie
    zrobić).

    Teraz pytanie: jakie kabelki wybrać do zrobienia instalaji? Gotowe kable
    będą za którtki. U mnie też daleko nie będzie - może nawet nie przekroczy
    5m.

    Eth - wiadomo.
    TV, UKF - koncentryk, wiadomo.
    USB? Nadafzą się 2 pary z standardowej skrętki? Nie ma tam ekranu.
    Klawiatura, mysz PS2 - j/w ?
    VGA - kupie specjalny kabel lub zrobię z połączenia gotowych.
    Głośniki (4ohm) - czy zamiast drogiej linki głośnikowej nie lepiej użyć
    zwykłych kabli energetycznych na miedzianym drucie? Przy stałej instalacji
    to chyba nie ma znaczenia.

    Jakie są praktyczne maksymalne długości takich łaczy? Czy i co się może
    nawazjem zakłócać jeśli będzie biegło w kabalach obok?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2011-03-10 22:54:36
    Od: Arkadiusz Dymek <a...@n...bedzie>

    W dniu 3/10/2011 10:39 PM, l...@l...lon wrote:

    > USB? Nadafzą się 2 pary z standardowej skrętki? Nie ma tam ekranu.

    Tu będzie problem. Maksymalna długość 5 metrów, przy zasilanych
    koncentratorach coś tam więcej wydusisz, ale nie wszystko pójdzie (liczy
    się czas odpowiedzi).

    Pozdrawiam,
    Arkadesh

  • 3. Data: 2011-03-11 10:42:13
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2011-03-10 22:39, l...@l...lon pisze:
> [...]
    > będą za którtki. U mnie też daleko nie będzie - może nawet nie przekroczy

    Robisz to trochę od niewłaściwej strony.

    Na "serwerze" postaw usługę terminali - choćby linuksowy LTSP, a w
    każdym miejsc ustaw sobie mały zgrabny terminal z Ethernetem.

    Wiec z całego oalwoania kupujesz tylko porządne kable sieciowe, swich
    1Gb/s jak i karte 1Gb/s. I tyle w temacie :)

  • 4. Data: 2011-03-12 07:48:32
    Od: l...@l...lon

    Dnia 11.03.2011 Osadnik <o...@w...pl> napisał/a:

> [...]
    >
    > Wiec z całego oalwoania kupujesz tylko porządne kable sieciowe, swich
    > 1Gb/s jak i karte 1Gb/s. I tyle w temacie :)

    A następnie do każdej z 10-ciu czujek (3xruchu, 2xzalania, 2xpożaru, 3xgazu)
    dokupuje 10 konwerterków 'jest/nie ma zwarcia' na Gigabyteethernet, 10
    zasilaczy, parę przedłużaczy, dociągnę jeszcze zasilanie i będe
    miał jeden porządny kabel eth + 10 kabli energetycznych.

    Powiedz mi jeszcze jak ethernetem rozporwadzic TV analogową i sygnał z
    anteny satelitarnej. Tez kupić konwerter na eth i postawić na dachu?
    Zasilanie oczywiscie można puscić nie używaną skrętką.....

    eh.

    --
    ml

    http://www.archimedes.eu.org/

  • 5. Data: 2011-03-12 09:00:58
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2011-03-12 08:48, l...@l...lon pisze:

> [...]
    > zasilaczy, parę przedłużaczy, dociągnę jeszcze zasilanie i będe
    > miał jeden porządny kabel eth + 10 kabli energetycznych.

    że co?

    Ja ma obecnie bardzo podobny projekt i jedyne okablowanie to kable
    sieciowe lub właśnie Ethernet. Puszczam zawsze parę kabli sieciowych
    czyli 2 x 8 żył. zasilanie realizuje poprzez niewykorzystane żyły
    standaru ze ethernet, jak potrzeba wiecje pradu to po prostu łacze
    kolejne zyły. nie ma z tym żadnego problemu, zaislanie jest stałe 1@V
    wyprowadzone z zailacza ATX z zabezpieczeniami, jełśi owy czujnik wymaga
    mniej daję na końcu mały stabilizator plus drobne zabezpieczenie. To
    wszystko. Myślałem o 24V ale nie miało to sensu bo większość urządzeń
    jest na 12V. Jesli pewnie gdzieś sie pojawi potrzeba zainstalwoania 24V
    to rozszyje przy serwerze kable i puszcze te 24V. Zasilanie na 230V
    realizuje docelowo, nie kłade równolegle kabla sygnałowego i
    zasilającego tylko za pomocą przekaźnika załączam zasilenie już w
    miejscu docelowym.

    > Powiedz mi jeszcze jak ethernetem rozporwadzic TV analogową i sygnał z
    > anteny satelitarnej.

    TV analogowa? panie, schyłek średniowiecza mamy! - poczytaj o DVB-T!

    > Tez kupić konwerter na eth i postawić na dachu?

    Nie. Zależy ile masz odbiorników. W zasadzie ja mam system mieszany, na
    dachu antena SAT z 4 wyjściami i każda para kabli SAT wyprowadzona gdzie
    trzeba, są 3 dekodery. mimo to jeszcze na serwerze rozwqażam zakup karty
    DVB-T i używanie jako pełnoprawne mediacenter przez HDMI.

    Żeby było na temat:

    ETH - zależ jaka prędkość przesyłu - na wiki masz ogólne: 1Gbit to ok
    100m, 100Mbit to 300m, 10Mbit to jak się postarasz możesz mieć nawet
    niecały kilometr.
    USB - w zasadzie powyżej 5m (dobrych kabli) zaczynają się duże problemy,
    głównie z zasilaniem. W efekcie łatwiej mi było prowadzić równolegle dwa
    kable USB po 5m niż użyc koncentratora usb.
    TV/SAT - bez ograniczeń w warunkach domowych.
    Klawiatura, mysz - to już zależy jaki standard ale nie spodziewał bym
    sie weicej jak 5m. Ja problem rozwiązałem robiąc wystający "dyngs"
    bluetooth i klawiaturę z myszą na bluetooth.
    VGA - powyżej 10m będzie paskudny obraz nawet na dobrych kablach,
    przejdź na HDMI, tu nawet 20m nie straszne.

  • 6. Data: 2011-03-12 10:05:27
    Od: "Alexy" <a...@o...com.pl>

    Użytkownik <l...@l...lon> napisał w wiadomości

> [...]
    > anteny satelitarnej. Tez kupić konwerter na eth i postawić na dachu?
    > Zasilanie oczywiscie można puscić nie używaną skrętką.....

    Można to ująć krótko: "rzeźbisz w g...."
    Jak sobie wyobrażasz uruchomienie systemu alarmowego + TV analogowej + TV
    SAT + radio + cholera wie co jeszcze przy użyciu komputera i to jeszcze
    wszystko rozprowadzić kablami UTP i podłączyć w kilku miejscach monitory,
    klawiatury, myszy, rozprowadzić USB ?
    Po pierwsze komputery są mało wydajne i mało stabilne, aby powierzać im tak
    dużą ilość zadań i do tego tak ważnych jak system alarmowy.
    Po drugie zastosowanie komputera do TV analogowej i SAT to nie bardzo
    rozumiem co chesz uzyskać ? Komputer ma służyć jako odbiornik, tuner,
    dekoder ?
    Po trzecie przewodem UTP możesz przesłać obraz i dźwięk, ale tylko jako
    sygnały video i audio. Nie ma możliwości, abyś przesłał sygnał w.cz. Po
    prostu przepustowość takiego przewodu jest zbyt mała i do tego występuje
    niedopasowanie falowe.
    Po czwarte podłączenie monitorów tak długimi przewodami będzie powodowało
    pogorszenie obrazu. Myszy i klawiatury także będą miały problem z normalnym
    funkcjonowaniem, a USB może w ogóle nie działać. Ponadto monitor, mysz,
    klawiatura oraz USB podłączonych na tak długich przewodach będą źródłami
    dużych zakłóceń nie tylko dla Ciebie, ale także i dla sąsiadów. Bedą także
    przyczyną częstego wieszania się komputera oraz jego uszkodzeń.

    Dlatego zrób to normalnie tzn.:
    Zamontuj normalny system alarmowy z wyjściem Ethernet. Postaw router lub
    serwer. Rozprowadź sieć LAN. Dzięki temu będziesz mógł się zalogować z
    dowolnego komputera i z dowolnego miejsca.
    Zrób normalną instalację TV analogowej i TV SAT i rozprowadź je normalnym
    przewodem koncentrycznym.
    Router lub serwer będzie dodatkowo mógł pracować jako serwer sharingu,
    dzieki któremu mając wykupiony pakiet telewizji cyfrowej i jedną kartę,
    będziesz mógł oglądać TV SAT w kilku odbiornikach, niezależnie tzn. na
    każdym odbiorniku możesz oglądać inny program - podkreślam, że z użyciem
    tylko jednej karty.
    System będzie stabilny i wydajny.

    Jeżeli chodzi o monitory, klawiatury i myszy to tak jak napisał Osadnik -
    postaw terminale.

  • 7. Data: 2011-03-21 12:16:08
    Od: "ciepelko.pl" <s...@c...pl.invalid>

    Użytkownik <l...@l...lon>

> [...]
    >
    > Eth - wiadomo.
    > TV, UKF - koncentryk, wiadomo.
    > USB? Nadafzą się 2 pary z standardowej skrętki? Nie ma tam ekranu.

    Na duże odległości musi być ekran i wzmacniacze co 5 metrów :-)

> [...]
    > zwykłych kabli energetycznych na miedzianym drucie? Przy stałej instalacji

    HDMI

    > Jakie są praktyczne maksymalne długości takich łaczy? Czy i co się może
    > nawazjem zakłócać jeśli będzie biegło w kabalach obok?

    Nie wiem czy nie lepiej 3 kompy