  • 1. Data: 2011-03-10 21:09:22
    Temat: Żyroskop.
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Naszło mnie i zrobilem sobie wózek do kamery z malym dzwigiem. Niestety
    poszedłęm za daleko i zamiast takiego zwyklego dzwigu do kamery jakiego
    używają w filmach zrobilem coś w podobie dzwigu z wysuwanym ramieniem. Zabawa
    przednia. Dziala bardzo fajnie ale przy malych prędkościach. Przy szybkiej
    ,jeżdzie wysuwaniu i podnoszeniu kamera jest malo stabilna. Po prostu drży.
    Mam radziecki żyroskop mechaniczny od czołgu. Po zainstalowaniu jest super.
    Nawet nie myślałem ze to dzialą z taką precyzją i to w systemie włącz wylącz
    silniki stabilizujące. Ma jednak wadę. wazy 16 kilo. I teraz mam pytanie. Czy
    ktoś praktycznie zrobił coś z żyroskopami elektronicznymi. Ceny niskie,
    malutkie i na dodatek dostępne jako scalak i zmontowany uklad. Sygnał
    wyjściowy między innymi analogowy. Przynajmniej tyle pdfy. Jest sporo takich
    żyrskopów na allegro. Nawet są wersje z serwomechanizmami. Czy ktoś wie jak
    takie żyroskopy albo zmontowane kity zachowuja się przy bardzo małych
    odchylkach od pozyci startowej. Bo ze przy kilkudzisieciu stopniaich obrotu
    dzialąją widać na filmikach jakie są w necie. Ale czy maja wystarczającą
    rozdzielczośc przy odchyleniach w granicach 2 stopni? Chetnie bym wymienił
    doświadczenia z praktykiem (ami).

  • 2. Data: 2011-03-10 21:31:46
    Temat: Re: Żyroskop.
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rozdzielczośc przy odchyleniach w granicach 2 stopni? Chetnie bym wymienił

    Zainteresuj się PhotoShip One. Tam pracują dwa serwa i może się to
    poziomować
    m.in. żyroskopów modelarskich. Jakość pracy z tego co wiem
    zależy w dużej mierze od użytych serw.

    Pozdr. TC

  • 3. Data: 2011-03-10 23:11:06
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Ciemny <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl> napisał(a):

> [...]
    > poziomować
    > m.in. żyroskopów modelarskich. Jakość pracy z tego co wiem

    Dzięki za linka. Pouczająca strona. Obejrzałem film z helikopterem. Na samym
    początku widać to co chcę zlikwidować. Jak helikopter stoi na ziemi to są duze
    drgania. Jak tylko się uniesie drgania ustają. Kamera cieżka i sama
    stabilizuje masą. Wystarczy dobra amortyzacja. Tak jak w pralce. Żle się uloży
    pranie obudowa skacze a bęben wiruje w osi. U mnie ramie ma 3,5 metra.
    Prowadnica metr. Kurz na szynach powoduje spore ruchy na końcu ramienia.
    Oczami ich nie widać ale na filmie tak jak filmować z odleglości od 10 metrów
    wzwyż. Oczywiście im dalej tym gorzej. Masa kamery to ułamek masy ramienia.
    Ramię waży na oko z 60 a może i 80 kilogramów. Dwie osoby mają co robić żeby
    je przykrecić do statywu. Do tego przeciwcieżar ponad 100 kilo.

  • 4. Data: 2011-03-11 21:23:46
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 11.03.2011 00:11, kogutek wrote:

    > Kamera cieżka i sama
    > stabilizuje masą. Wystarczy dobra amortyzacja.

    Kamera musi być mocowana w środku ciężkośći. Jak nie jest, to właśnie
    byle puknięcia widać na obrazie.

    Mirek.

  • 5. Data: 2011-03-11 22:54:10
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Mirek <i...@z...adres> napisał(a):

    > Kamera musi być mocowana w środku ciężkośći. Jak nie jest, to właśnie
    > byle puknięcia widać na obrazie.
    >
    > Mirek.
    Środku ciężkości czego?

  • 6. Data: 2011-03-11 22:57:11
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    kogutek wrote:

    > Środku ciężkości czego?

    zobacz stedicam

    Waldek

  • 7. Data: 2011-03-12 01:03:36
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał(a):

    > zobacz stedicam
    >
    > Waldek

    Znam to. Niestety nie o to chodzi. W stedicamie amortyzacje przede wszystkim
    zapewnia człowiek poprzez swoją budowę. Wszystkie kości ma oddzielone od
    siebie amortyzatorami. Do tego ma inteligencję, nawet taki najgłupszy. Ma
    wbudowane żyroskopy, akcelerometry. Mechanizmy wykonawcze ma analogowe z
    precyzyjnym sprzeżeniem zwrotnym. Do tego ma bardzo przyzwoita jednostkę
    centralną zawiadujacą peryferiami. To co mam to żuraw. Zamiast haka ma na
    końcu kamerę. Z mechanicznym żyroskopem dzialą bardzo dobrze. Tak dobrze że
    mogłem odłaczyć system prostowodowy. Ale ten żyroskop który mam jest wielkości
    pudełka na buty nr 44 i waży dużo kilogramów. Nie bylo by to żadną pzreszkodą
    jak by na tym zlomie co go znalazlem z 25 lat temu teraz też było z 10 takich
    żyroskopów po 20 zlotych za sztuke. Nie dlatego ze od razu chcialbym produkcję
    seryjna kranów kamerowych robić ale żebym miał cześci zamienne. Znalazlem
    kilka zyroskopów elektroicznych ktore by pasowaly. Ceny od kilku tysiecy
    dolarow za sztuke. Najdroższe części calego ustrojstwa jakie zrobilem to kola.
    Po jakieś 60 zl za sztuke plącilem. Prawie calą reszta z przydasiów. Nie
    zależy mi na tym żeby na jutro stabilizację zrobić. Mogę ją zrobić za rok. Jak
    patzrę na Ginger stabilizowaną eleketronicznie to mi się oczy śmieją. I jeśli
    Ginger jest tańsza od dobrego żyroskopu i jest w niej podobno 5 żyroskopów to
    znaczy że niewiele one kosztują. Spytam na grupie o modelach może tam bedą coś
    wiedzieli.

  • 8. Data: 2011-03-12 11:43:40
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 12.03.2011 02:03, kogutek wrote:

> [...]

    Kamery.

    > Znam to. Niestety nie o to chodzi. W stedicamie amortyzacje przede wszystkim
    > zapewnia człowiek

    Bzdura. To można instalować na samochodzie, motorze, rowerze itp.
    Amortyzację zapewnia sprytny układ dźwigni, wyważenie, sprężyny i
    oczywiście masa kamery.

    > Znalazlem
    > kilka zyroskopów elektroicznych ktore by pasowaly. Ceny od kilku tysiecy
    > dolarow za sztuke.

    Żyroskop to pikuś - a gdzie układ wykonawczy?
    Zrób ten kran zgodnie ze sztuką to żyroskop nie będzie potrzebny.

    Mirek.

  • 9. Data: 2011-03-12 11:52:14
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > znaczy że niewiele one kosztują. Spytam na grupie o modelach może tam bedą

    Akurat jestem w podobnym temacie bo przymierzam się do budowy gimbala pod
    model
    latający. Tanie żyroskopy są w Chinach za grosze, ale to że są tanie nie
    znaczy że są dobre.
    Dobry żyroskop modelarski to cena od ~400 zł wzwyż i od razu masz wyjście na
    serwo,
    czyli daje to stabilizację w jednej osi. A jak chcesz się pobawić za
    niewielkie pieniądze,
    możesz kupić zestaw do stabilizacji helikoptera taki jak np. KDS Flymentor i
    tam siedzi
    żyro 3D, do tego można sterować pan/tiltem z aparatury. Nie wiem tylko czy
    rozdzielczość
    tego sprzętu jak na Twoje potrzeby jest ok, ale koszt niewielki,
    a potem nawet samemu coś opracować na tej bazie.

    Pozdr. TC